کمی
کیفی
عینی
ذهنی
سوالات تحقیق: به چه میزان؟
به چه میزان و شدت رابطه
سوالات تحقیق: چه؟ چرا؟
علم سخت
علم نرم
ادبیات تحقیق باید در مراحل اولیه مطالعه انجام شود.
ادبیات تحقیق ممکن است در طول پیشرفت مطالعه یا بعد از آن انجام شود.
آزمون نظریه
توسعه نظریه
تک واقعیتی: تمرکز، باریک و دقیق است.
واقعیت چندگانه: تمرکز، پیچیده و وسیع است.
حقایق خالی از ارزش و غیر متعصبانه است.
حقایق متکی بر ارزش است که تعصب و تمایل انسانی را به همراه دارد.
کاهش دادن، کنترل کردن و دقیق بودن
کشف کردن، توصیف کردن و فهمیدن تفسیر سهیم شده (مشترک)
قابل اندازهگیری
تفسیری
مکانیکی: اجزا معادل کل هستند.
ارگانیکی: کل بیش از اجزاست.
گزارش تحلیلهای آماری
گزارش تفسیر و اظهارات غنی و پرمایه
عناصر اساسی تحلیل، اعداد و ارقام هستند.
عناصر اساسی تحلیل، کلمات و عقاید هستند.
سوژه
مشارکت کننده
آزادی بستر (زمینه)
وابستگی بستر (زمینه)
فرضیات
سوالات تحقیق
استدلال، منطقی و قیاسی است
استدلال، دیالکتیکی و استقرایی است.
ارائه رابطه همبستگی و روابط علی
توصیف معانی
استفاده از ابزارهای و تکنیکهای سنجش
استفاده از مشاهده و ارتباطات
به دنبال تعمیم
به دنبال موارد منحصر به فرد
تعمیمها در راستای تبیین و پیشبینی هستند
توسعه الگوها و تئوریها برای فهمیدن است
کنترل بستر (زمینه) مورد مطالعه (نتیجه مدار)
رویکردی انعطافپذیر:
اصالت شرایط طبیعی بستر مورد مطالعه (فرایند مدار)
اهمیت حجم نمونه
حجم نمونه مهم نیست، غنی و پرمایه بودن اطلاعات نمونه مهم است.
انواع داده های کیفی
داده های کیفی در طیف وسیعی دسته بندی میشوند که هر دسته از آن ها مستلزم به کار گیری روش یا روشهای تحلیلی خاصی است. جدول زیر انواع داده های کیفی را نشان میدهد که در چهار دسته قرار گرفتهاند.
جدول ۳‑۲: انواع داده های کیفی(محمدپور،۱۳۸۹)
موارد
داده های اصلی
این نوع داده ها معمولاً در فرایند کار میدانی از طریق مشاهدههای مستقیم، آزاد یا مشارکتی و یادداشت برداری تولید میشوند.
مشاهدهای
متون مصاحبهای ضبط شده یا یادداشت برداری شده از طریق مکالمه با مطلعین
مصاحبهای
تاریخچه های زندگی، خاطرهها، روزنامهها و مجلات، نامهها، داستانها و روایات منقول، اسناد و مدارک اداری، گزارشهای علمی- پژوهشی
اسناد و مدارک
تصاویر، فیلمها، پیامها، داده های دیجیتالی و الکترونیک، کروکی ها و …
موارد ضبطی و تصویری
مصاحبه
یکی از روشهای گرد آوری اطلاعات اجرای مصاحبه با افراد به منظور دستیابی به اطلاعات مورد نیاز است. مصاحبه یک رویکرد جمع آوری اطلاعات است که به دنبال خلق یک فضای شنیداری است که در آن معانی از طریق یک تعامل متقابل و خلق همزمان از دیدگاههای کلامی در جهت علایق دانش علمی ساخته میشوند. مصاحبه را میتوان به صورت هدایت شده یا غیر هدایت شده (آزاد) و نیز به شکل حضوری یا تلفنی اجرا نمود(سکاران،۱۳۸۸) در این تحقیق به منظور جمع آوری داده های کیفی از روش مصاحبه استفاده مینماییم.
مصاحبه آزاد
این نوع مصاحبه را بدین سبب آزاد مینامند که مصاحبه کننده به طرح برنامه ریزی شدهای برای ترتیب تقدم پرسشها نمیپردازد(اوماسکاران،۱۳۸۸)
مصاحبه هدایت شده
این نوع مصاحبه را پژوهشگر زمانی اجرا میکند که دقیقاً میداند چه اطلاعاتی را نیاز دارد و فهرست مشخصی از پرسشهای قابل طرح برای مصاحبه شونده در اختیار دارد(اوماسکاران، ۱۳۸۸). در تحقیق حاضر به دلیل اینکه مدل کسب و کار از یک مدل مبنا- مدل کسب و کار استروالدر- استخراج میگردد و تمهایی که مورد تحلیل قرار خواهند گرفت از پیش مشخص میباشند، در نتیجه محدوده سوالات تحقیق کاملاً مشخص بوده و مصاحبه از نوع هدایت شده میباشد.
پس از مشخص شدن سوالات مصاحبه و افرادی که می بایست مورد مصاحبه قرار گیرند مراحل مصاحبه آغاز گردید. در طول تمامی مصاحبه ها سعی شد جو دوستانه ای برقرار گردد که مصاحبه شونده با آرامش خاطر به سوالات مصاحبه پاسخ کامل دهد. مصاحبه ها در محیطی آرام و به دور از سروصدای سالن های اصلی باشگاه ها به منظور تمرکز حواس مصاحبه شونده ها برگزار شد، اگر چه در دو مورد از مصاحبه ها به دلیل کوچک بودن باشگاه این امکان وجود نداشت و به همین خاطر در ساعات اولیه ی صبح پیش از شروع سانس های ورزش مصاحبه انجام گرفت. به طور میانگین مصاحبه ی هر فرد به مدت یک ساعت و پانزده دقیقه به طول انجامید و پس از مکتوب شدن تمامیِ مصاحبه ها از روی صداهای ضبط شده؛ مراحل جستجوی بیشتر و بازخوانی های مکرر به منظور کد دهی و نهایتاً تحلیل تم انجام شد.
سوالات مصاحبه
-
- مدل کسب وکار مناسب برای باشگاه های ورزشی را چگونه پیشبینی می نمایید؟
-
- به نظر شما روابط بین اجزای مدل کسب وکار باید چگونه باشد تا مدل کسب وکار باشگاه های ورزشی بتواند بهینه عمل نماید؟
-
- قابلیت های اصلی مدل کسب وکار باید چه باشد؟
-
- شرکای مدل کسب وکار باشگاه های ورزشی را باید چه افراد یا سازمان هایی تشکیل دهند؟
-
- فعالیتها و منابع ضروری برای خلق ارزش مدل کسب وکار باشگاه های ورزشی باید چگونه باشد؟
-
- چه ارزش هایی ( خدماتی ) را مدل کسب و کار باشگاه های ورزشی برای مشتریانش باید ارائه دهد؟
-
- مشتری هدف مدل کسب وکار باشگاه های ورزشی را چه افراد و یا سازمان هایی تشکیل میدهند؟
-
- مدل کسب وکار باشگاه های ورزشی چگونه باید با مشتریان در ارتباط باشد؟
-
- روابط مدل کسب وکار باشگاههای ورزشی با مشتریانش باید چگونه باشد؟
-
- مدل کسب وکار باشگاههای ورزشی چه هزینه هایی را برای باشگاه های ورزشی پیشنهاد می کند؟
-
- مدل کسب وکار باشگاه های ورزشی به توصیف کدام روشهای درآمدی در باشگاههای ورزشی می پردازد؟
-
- به نظر شما ویژگی خاصی در سوالات بالا وجود دارد که فقط مخصوص به باشگاه ورزشی بانوان باشد یا نکات مطرح شده برای هر دو جنس یکسان است؟
- در پایان اگر نکته یا توصیه ی خاصی در زمینه ی باشگاه ورزشی بانوان دارید، ذکر بفرمایید.