مزایا: دادههای واقعی به منظور درک محیط خارجی و توانمندیهای داخلی قابل دسترس هستند.
این امکان وجود دارد تا تهدیدات و فرصتهای خارجی ارزیابی شوند.
یک ارزیابی واقعی از نقاط قوت و نقاط ضعف در مقایسه با رقبا پدید میآید.
ابعاد جدیدی از موقعیت رقابتی به وجود میآید.
محدودیتها: یکی از محدودیتها صرف زمان است.
دادههای جمع آوری شده ممکن است بهنگام نباشند.
اختلاف نظر در درک فرایند S.W.O.T ممکن است وجود داشته باشد.
اعمال سلیقه و نظر شخصی به جای استفاده از اطلاعات واقعی نیز ممکن است به وجود بیآید.
مدل های برنامه ریزی راهبردی
باید توجه داشت که یک مدل خاص برنامه ریزی استراتژیک که برای همه سازمان ها کاربرد داشته باشد وجود ندارد.هر سازمان براساس طبیعت خود ممکن است یکی از مدل های استراتژیک را مبنا قرار داده و با تعدیل آن را به کار گیرد. در این جا به چند نمونه از مدل های برنامه ریزی استراتژیک اشاره می کنیم.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
مدل برنامه ریزی استراتژیک پایه ای[۷]: بیشتر در سازمان های کوچک و ساده که هنوز برنامه ای ندارند انجام می شوند.
-
- تعریف مقاصد (بیانیه رسالت)
-
- انتخاب اهداف
-
- تعریف و تعیین روش ها یا استراتژی های خاص (استراتژی و روش های اجرایی)
-
- تعریف برنامه های عملی برای اجرای هریک از استراتژی ها
-
- استقرار حلقه بازخورد و به هنگام کردن برنامه {که مهمترین نقش را در یادگیری دارد.}
مدل برنامه ریزی هدف مدار یا موضوع مدار
سازمان هایی که با مدل برنامه ریزی استراتژیک پایه ای (که قبلا تشریح گردید) شروع می کنند اغلب در مراحل بعد به این نوع برنامه ریزی (هدف مدار) می رسند و به بسط و توسعه برنامه ریزی استراتژیک می پردازند.
مراحل:
-
- ارزیابی محیط داخلی و خارجی یا تعریف و تعیین (قوت ها، ضعف ها و فرصت ها و تهدیدها)
-
- تجزیه و تحلیل استراتژیک برای تععین تقدم اهداف و موضوعات اصلی
-
- طراحی استراتژی های اصلی (یا برنامه ها) برای رسیدن به اهداف و موضوعات
-
- طراحی و به روز کرن چشم انداز، رسالت و ارزش
-
- استقرار برنامه عملی
-
- ثبت و ضبط موضوعات، اهداف کلی، برنامه ها و استراتژی ها، رسالت، چشم انداز و به روز شده و برنامه های عملی در یک سند برنامه ریزی استراتژیک به همراه تجزیه و تحلیل محیطی پیوست شده
-
- تدوین و توسعه برنامه عملیاتی سالانه
-
- تهیه بودحهع برای یک سال (تخصیص منابع مالی)
-
- تنظیم عملیات یک ساله سازمان (جدول زمانبندی)
-
- بررسی ومرور، ارزیابی و به روز کردن اسناد برنامه استراتژیک
مدل هماهنگی [۸]
هدف کلی این مدل فراهم آوردن اطمینان از هماهنگی قوی میان رسالت و منابع سازمانی جهت اجرای عملیات موثر و کارا می باشد. این مدل بر این مبنا می باشد که باید میان منابع و امکانات موجود سازمان ومقاصد عالیه آن هماهنگی ایجاد نمود به طوری که سازمان با استفاده بهینه از این امکانات می تواند رسالت خود را جامه عمل بپوشاند. این مدل برای سازمانهایی مفید است که نیاز به استراتژی سازگاری دارد. گامهای عمده در مدل هماهنگی عبارتند از:
گروه برنامه ریزی به طور مختصر رسالت سازمان، برنامه ها، منابع وامکانات و حمایتهای لازم برای تحقق آن را مشخص می نماید.
-
- تعریف و روشن نمودن اینکه چه کارهایی خوب و مناسب است و چه کارهایی نیاز به اصلاحات دارد.
-
- تعریف و تعیین اینکه اصلاحات چگونه باید انجام شود.
-
- قراردادن اصلاحات لازم به عنوان مبنا در برنامه ریزی استراتژیک (مک نامارا، ۱۹۹، ص ۳-۱)
مدل برنامه ریزی استراتژیک استونر
استونر نه مرحله برای برنامه ریزی استراتژیک پیشنهاد می کند.
-
- تعیین هدف
-
- شناسایی استراتژی و هدفهای کنونی
-
- تجزیه و تحلیل محیط
-
- تجزیه و تحلیل منابع
-
- شناسایی فرصتهای استراتژیک و تهدیدها
-
- تعیین میزان تغییرات استراتژیک
-
- تصمیم گیری استراتژیک
- اجرای استراتژیک