– جستجوی شقوق مختلف
– انعطاف پذیر و بدون تصب بودن
– اتخاذ موضع کردن
– تا حد امکان دقیق بودن
– با هر یک از اجزای موقعیت کلی به طور منظم برخورد کردن
– استفاده کردن از توانایی های تفکر انتقادی
– نسبت به احساس و سطح دانش دیگران حساس بودن
ویژگیهای متفکران منتقد
بنسلی (۱۹۲۸) میگوید، یک متفکر منتقد، دارای چهار ویژگی است: ۱- دانش استدلال؛ ۲- مجموعهای از مهارتهای شناختی لازم برای استدلال؛ ۳- دانشی که به مسئله یا سئوالی که تفکر درباره آن آغاز گردیده مربوط باشد ۴- مجموعهای از منشهای تفکر انتقادی. بیر (۱۹۸۵) در بیان متفکران انتقادی اظهار میدارد که آنها افرادی شک گرا، دارای ذهن باز، اندیشمند، ارزش گرا، متوجه وضوح و دقت مطلب و نقطه نظرها هستند. متفکران انتقادی انسانهایی شک گرا و فعالند، یعنی پرسشگر و تحلیلگرند، دیدگاه خود محورانه نسبت به دنیا ندارند و برای شنیدن دیدگاهها و چشم اندازهای جدید آمادگی دارند و در مقابل دست کاری و جاذبههای غیر عقلانی مقاومند و از قضاوتهای ناگهانی اجتناب میکنند. برخلاف آنها متفکران غیر انتقادی یک نگاه ساده نسبت به دنیا دارند آنها به واقعیتهای بصورت سیاه و سفید، بصورت «یا این یا آن» مینگرند. بیشتر از اینکه تنوع ادراکهای احتمالی را مورد توجه قرار دهند، سئوالها را بدون هیچ شکافی و ظرافت و با بله یا خیر پاسخ میدهند، در دیدن پیوندها و پیچیدگیها ناتوان هستند و نگاهی خود محور به دنیا دارند.
ویژگیهای تفکر انتقادی
تندام و ولمن (۲۰۰۴) برای تفکر انتقادی چهار ویژگی زیر را بر میشمرند:
-
- کنجکاوی فکری: ترغیب جستجوگری، نفوذ کردن در امور، پرسش و انتقاد
-
- آزاد اندیشی: توجه به شاگردان برای اجتناب از تفکر محدود و پرداختن به کشف مسائل
-
- دقت فکری: ترغیب شاگردان جهت کنترل امور غلط و نادرست و دقت در کار خود و سازماندهی آن.
-
- برنامه ریزی: ترغیب راهبرد برنامهریزی، تعیین هدف، جهت یابی و جهت گیری برای دستیابی به نتیجه.
به یر (۱۹۸۵) در کتاب تفکر انتقادی در توضیح ویژگیهای اساسی برای تفکر انتقادی به موارد زیر اشاره میکند:
-
- استدلال : تفکر انتقادی درگیر شناسایی، ارزشیابی و استدلال کردن است.
-
- ملاک : برای تفکر انتقادی ملاک مورد نیاز است. یعنی داشتن شروطی که باید در برخی چیزها وجود داشته باشد، تا به عنوان مسایل قابل قبول مورد قضاوت قرار گیرند. مثلاً یک اظهارنظر باید متکی بر حقایق درست و مناسب، منبع معتبر، دقیق،غیر سودار بوده و از اشتباههای منطقی به دور و با استدلال قوی همراه باشد.
مهارتهای تفکر انتقادی از نظر فاسیون
– تعبیر و تفسیر
– تجزیه و تحلیل
– مهارت ارزیابی
تعبیر و تفسیر به معنی فهم و بیان مفهوم تجربیات، موقعیتها، دادهها، رویدادها، قضاوتها، اعتقادات و قوانین، رویهها یا معیارها میباشد این مهارت خود شامل یک سری از مهارتهای دیگر مانند گروهبندی، اهمیتیابی، و روشن سازی مفهوم می باشد.
تجزیه و تحلیل به عقیده کارشناسان شناسایی روابط قضاوتی واقعی و مورد نظر در میان جملههای بیانی، پرسشها، شرحها یا دیگر شکلهای بازنمایی به منظور بیان عقیده، قضاوت، تجربیات، دلایل و اطلاعات، فرایندهای مربوط به تجزیه و تحلیل میباشد مهارت تجزیه و تحلیل نیز، دو مهارت فرعی دیگر یعنی بررسی نظرها و شناسایی استدلالها را در بر میگیرند.
مهارت ارزیابی نیز جزء مهارتهای شناختی است. ارزیابی اینگونه تعریف شده است که برآورد اعتبار بیانیهها یا دیگر نمودهایی که در قالب برداشت شخصی تجزیه و تحلیل موقعیت، قدرت قضاوت یا توضیحاتی از قضاوت یک تجربه، موقعیت، باور، عقیده و همچنین برآورد قدرت منطقی میان روابط عمده یا قضاوتی در نظر گرفته شده بین گفتهها، توضیحات، سئوالات و دیگر نمونهها را دارند.
متفکران نقاد، مهارت مهم دیگر را که شامل مهارت، «توجیه» و توانایی: ایجاد قانون برای افکار خود را دارا هستند. توجیه توانایی بیان نتایج بدست آمده از منطق یک شخص، توجیه آن منطق براساس بررسی عقلانی، روش شناختی، معیار و محتوایی که براساس آن نتایج حاصل میشود و نیز ارائه منطق شخصی به صورت بحثهای مستدل و قانع کننده است.
قانومندی را میتوان برجسته ترین و قابل ملاحظه ترین مهارت شناختی به حساب آورد. زیرا متفکران نقاد از طریق به کارگیری این مهارت قدرت تفکر خود را توسعه و بهبود میبخشند. تفکر انتقادی از طریق این مهارت کاربرد شخصی پیدا میکند به همین دلیل بعضی آن را فراشناخت مینامند فرد از طریق خود قانونمندی برگشتی به تمام ابعاد تفکر انتقادی خویش کرده و مجدداً آنها را کنترل میکند نتیجهای را که به دست آورده آزمایش و تصحیح میکند و توضیحات خود را مرور و بازسازی میکند. خودآزمایی و خود تصمیمی مهارتهای فرعی مربوط به خود قانونمندی هستند.
علاوه بر مهارتها در تفکر انتقادی داشتن روحیه انتقادی نیز جزء شروط لازم به نظر میرسد.
صفات متفکران انتقادی
بیر (۱۹۹۵) در بیان ویژگیهای تفکر انتقادی مطرح میکند که متفکران انتقادی شکگرا، داری ذهن باز، اندیشمند، ارزشگر، متوجه وضوح و دقت مطلب و نقطه نظرات هستند. دن کرلند (۲۰۰۰) معتقد است، متفکران انتقادی انسانهایی شکگرا و فعالند یعنی سئوال میکنند و تجزیه تحلیل مینمایند، دیدگاه خود محورانه نسبت به دنیا ندارند و برای شنیدن دیدگاهها و چشماندازهای جدید آمادگی دارند، و در مقابل دستکاری و جاذبههای غیر عقلانی مقاومت، و از قضاوتهای ناگهانی اجتناب میکنند. برخلاف آنها، متفکران غیرا نتقادی، یک نگاه ساده نسبت به دنیا دارند. آنها به واقعیت به صورت سیاه یا سفید، و به صورت یا این یا آن مینگرند، بیشتر از اینکه تنوع ادراکهای احتمالی را مورد توجه قرار دهند. آنها سئوالها را بدون هیچ موشکافی و ظرافت و با بله یا خیر پاسخ میدهند. در دیدن پیوندها و پیچیدگیها ناتوان هستند.متفکران غیر انتقادی یک نگاه خود محورانه نسبت به دنیا دارند. آنها واقعیتها و حقایق مربوط به خودشان را به عنوان تنها واقعیت مناسب و دیدگاه خود را به عنوان تنها دیدگاه معنیدار و اهداف خود را به عنوان تنها نمونه معتبر در نظر میگیرند. اسمیت (۱۹۹۲) معتقد است در نقطه مقابل فرد متفکر انتقادی، فرد منفعل، فروتن و تسلیم شونده قرار دارد.
ویژگیهای یاددهی و یادگیری در آموزش تفکر انتقادی
مهمترین ویژگیهای مربوط به یادگیری و یاددهی تفکر انتقادی که مورد توجه محققین و صاحبنظران این حیطه قرار گرفته به شرح زیر است.
محیط آموزش: محیط آموزش تفکر انتقادی به طور مسلم دارای ویژگیهای متفاوت با محیطهای آموزش رسمی است. تکر به نقل از گوچ (۱۹۹۱) معتقد است «دانشآموزان برای شرکت در فعالیتهای تفکر انتقادی کلاس و کشف و بیان نقطه نظرات، نیاز دارند تا احساس آزادی نمایند و شرایط مختلف را مورد آزمایش قرار دهند». (ص ۵) تکر پیشنهادهایی را برای ایجاد یک محیط مناسب برای آموزش تفکر انتقادی به شرح زیر مطرح میکند.
فعالیتهای خوب طرح ریزی شدهای را برای کلاس آماده کنید.
به دانشآموز احترام بگذارید.
منعطف باشید.
بیر در مورد تفکر انتقادی معتقد است که:
تفکر انتقادی یک مهارت مهم تفکر است. (هر چند در مورد ماهیت آن توافق وجود ندارد). بیر در مقالهاش از مجموعه مهارتها نام میبرد. او در تحلیل خود از چهل واژه برای عملیات تفکر انتقادی نام میبرد مثل تحلیل کردن، کشف کردن، پیش بینی کردن، سئوال کردن و جستجو کردن و … . در کتاب تفکر نقاد مطرح میکند که تفکر انتقادی به معنای قضاوتهای مدلل نمودن است و امور ذیل را برای آن ضروری میداند.
آمادگیها: فرد نقاد باید شکاک، دارای ذهن باز، منصف، دقیق، متوجه مدرک و دلیل و متوجه دیدگاه های مختلف و متمایل به تغییر موقعیتها در صورت وجود دلیل باشد.
معیارها: برای تفکر انتقادی باید معیارهایی برای قضاوت وجود داشته باشد.
استدلال: تفکر نقاد شامل تشخیص، ارزشیابی و استدلال نمودن است. به عبارت دیگر اظهارات و ادعاها باید مبتنی بر مدرک و دلیل باشد.
دیدگاه: نگرش فرد نقاد نسبت به پیرامون و جهان دارای اهمیت است.
رابرت انیس، تفکر انتقادی را تفکر منطقی میداند که بر تصمیمگیری در مورد آنچه معتقد باشیم یا انجام دهیم، تمرکز یافته است و شامل مجموعهای از تواناییها و گرایشها میباشد.
انیس در فهرست خود دوازده عنصر از تفکر انتقادی را نام میبرد که عبارتند از:
- درک معنای یک عبارت