۲-۵-۲-۳ انعطاف پذیری
یکی از مهم ترین مشکلات روش های بانکداری سنتی و نیمه ماشینی، عدم انعطاف آن ها است، به این معنا که ایجاد کوچک ترین تغییر در آن ها، مثلا ایجاد خدمات جدید، نیازمند صرف زمان،هزینه و تحمل دشواری زیادی است. امروزه نیازمندی های بانک ها نیز به واسطه تغییرات پیوسته مربوط به کسب و کار و رقابت در این بازار، همواره در حال تحول است. نبود انعطاف پذیری در مقابل این تغییرات برای بانک، هزینه از دست رفتن فرصت ها را در پی خواهد داشت. بدیهی است بانکدار ی الکترونیک در برآوردن خواسته های بانک و نیازهای ممتغیر کسب و کار امروزی، بدون تحمیل هزینه های گزاف بر بانک، نقش مهمی ایفا میکند.
۲-۷-۲- ۴توسعه پذیری
توسعه پذیری عامل بسیار مهمی، به ویژه در بانکداری تجاری است. در این بخش با آن که انتظار رشد زیاد بازار را دارند و باید برای افزایش حجم تراکنش ها برنامه ریزی کند. عامل دیگری که باید در نظر داشت راهبرد بانک در زمینه ارائه محصول و مسیرهای توزیع است. در بانکداری سنتی و بانک هایی که از سامانه های قدیمی استفاده میکنند. امکان توسعه فعالیت ها، پشتیبانی از افزایش حجم کار، تعدا شعبه ها، اتصال آسان به برخی تجهیزات و ارائه خدمات جدید بدون متحمل شدن هزینه های سنگین و صرف زمان زیاد امکان پذیر نیست. امروزه با بهره گرفتن از ابزارهای بانکداری الکترونیک و جایگزینی سامانه های توسعه پذیر و نیز راه اندازی شعبه های مجازی، به واسطه معماری مناسب و انعطاف پذیری، امکان تعریف محصولات و خدمات جدید متنوعی در صنعت بانکداری ایجاد شده است. در نتیجه این مزیت، بانک قادر خواهد بود با ایجاد تمایز در محصولات و خدمات، افزون بر جلب رضایت مشتریان خود، مشتریان جدید را هدف قرار داده و هزینه توسعه فعالیت ها و ارائه خدمات جدید را کاهش دهد.
۲-۷-۲-۶ پردازش بدون واسطه
سامانه های قدیمی بانکداری در برخی قسمت ها نیازمند دخالت انسان هستند. هر چه این نیاز بیشتر باشد، بالطبع زمان، هزینه و مغایرت بیشتری را در پب دارد بنابرین یکی دیگر از اهدافی که بانک ها دنبال میکنند، کاهش و یا حتی حذف این نیازمندی ( دخالت انسان) در مراحل گوناگون عملیاتی سیستم بانکی خود و به واسطه آن، افزایش سرعت، دقت و کیفیت باجه های شعبه ها ایفا میکند.
بررسی انواع خدمات بانکی ارائه شده از طرق کانال های الکترونیکی گفته شده، حاکی از نقش مؤثر بانکداری الکترونیک، در کاهش هزینه های مشتریان است. مهم ترین مزایای بانکداری الکترونیکی مصرف کننده عبارتند از
-
- خدمات سپرده
-
- خدمات چک
-
- خدمات انتقال وجه
-
- خدمات کارت
-
- خدمات حواله
- پرداخت قبوض
۲-۷-۳ صرفه جویی در زمان
مهم ترین مزیت بانک داری الکترونیک، صرفه جویی در زمان، به عنوان ارزشمندترین دارایی مشتریان است. زمان لازم برای هر تراکنش برحسب نفر – دقیقه، بانکداری الکترونیک، کمتر از زمان لازم برای عملیات مشابه در بانک داری سنتی است. استفاده از سامانه های پرداخت و انتقال وجه الکترونیکی، سرعت انتقال را افزایش داده و در اغلب اوقات، وجوه آنی از حساب فرستنده به حساب دریافت کننده منتقل می شود. انجام عملیات بانکی از طریق درگاه های الکترونیکی، نقش چشمگیری در کاهش هزینه زمانهای از دست رفته مشتریان در صفوف طولانی باجه های شعبه ها ایفا میکند.
۲-۷-۴ سهولت در پرداخت قبوض
در نظام بانکداری سنتی، مشترکان خدمات شهری برای پرداخت قبض های مختلف از قبیل آب، برق ریال گاز و تلفن، ناگزیر از مراجعه به شعبه های بانک در زمانهای معین بوده اند باید توجه کرد که پرداخت قبوض به صورت حضوری در شعبه ها سبب افزایش هزینه های مشتریان، مؤسسات ارائه دهنده خدمات و بانک ها می شود. امروزه مشترکان خدمات شهری با بهره گرفتن از خدمات بانکداری الکترونیک، امکان پرداخت قبوض خود را بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعبه های بانک ها و با بهره گرفتن از مسیرهای پرداخت الکترونیک، مانند دستگاه های خودپرداز، پایانه های فروش، بانکداری اینترنتی و غیره دارند. بررسی آمار قبوض صادر شده از سوی سازمان های مختلف نشان دهنده آن است که سالانه نزدیک به یک میلیارد برگه قبض در کشور صارد شده و برای هر قبض تقریبا هزینه ای حدود ۹۰۰۰ریال صرف می شود تا قبض از مؤسسه صادر کننده به دست مشتری رسیده و بعد از پرداخت، مبلغ قبض به حساب ارائه کننده خدمات واریز شود. با در نظر گرفتن هزینه های سفرهای درون شهری مشترکان جهت پرداخت قبوض، هزینه های صدور قبوض المثنی، تأخیر مشترکان در پرداخت قبض و مواردی از این قبیل، هزینه سالانه خدمات ارائه شده به مشترکان بالغ بر ۹۰۰۰میلیارد ریال تخمین زده می شود. استفاده نکردن از مسیرهای سنتی برای صدور و ارسال قبوض برای مشترک و استفاده از مسیرهای الکترونیکی مانند تلفن، پست الکترونیک و پیامک برای این کار و نیز استفاده از ابزارهای نوین پرداخت الکترونیک توسط مشترکان، سبب کاهش چشمگیر هزینه های طرفین، کاهش مشکلات پرداخت و اجتناب از جریمه های ناشی از تأخیر در پرداخت قبوض و نیز صرفه جویی در زمان خواهد شد.
۲-۷-۵ سهولت استفاده از خدمات بانکی بدون محدودیت مکان و زمان
در بانکداری سنتی، ارائه خدمات به مشتریان از نظر مکان به شعبه بانک و از نظر زمان به ایام غیر تعطیل و ساعات اداری محدود است. بنابرین مشتریان برای انجام امور بانکی، مجبور به ترک محل کار خود و مراجعه به شعبه مورد نظر هستند. افزون بر این، عدم دسترسی به امکانات بانکی در ایام تعطیل، مشکلات متعددی را برای مشتریان به وجود می آورد. همچنین به دلیل حجم انبوه عملیات بانکی شعبه ها در روزهای پیانی ماه و یا پایان سال، مشتریان برای افتتاح حساب و واریز وجوه افتتاح حساب رو به رو می شدند. امروزه، بانکداری الکترونیک با از بین بردن موانع زمانی و مکانی، دسترسی ۲۴ ساعته به خدمات بانکی، اعم از افتتاح حساب را در تمام ایام سال برای مشتریان فراهم کرده و مشتریان میتوانند در هر لحظه نسبت به گشایش حساب و انتقال وجه لازم برای گشایش حساب از حساب های دیگر خود به حساب جدید اقدام کنند. به این ترتیب، بانکداری الکترونیک، هزینه های ناشی از کاهش ساعات کاری و نیز تأخیر در انجام عملیات بانکی مشتریان را کاهش میدهد.
۲-۷-۶ کاهش مخاطرات ناشی از حمل فیزیکی وجوه نقد