و مؤسسات اعتباری و شرکتهای بیمه) و همچنین سایر شرکتهای دولتی و مؤسسات
انتفاعی وابسته به دولت که شمول قوانین و مقررات عمومی به آن ها مستلزم ذکر نام یا تصریح
نام است، از جمله شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای تابعه و وابسته وزارت نفت و شرکت-
های تابعه آن ها، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکتهای تابعه و سازمان صنایع
ملی ایران و شرکتهای تابعه و مرکز تهیه و توزیع کالا، همچنین سهام متعلق به دستگاه های
فو قالذکر در شرکت های غیردولتی و شرکتهایی که تابع قانون خاص میباشند، مشمول
مقررات این فصل خواهند بود.
تبصره ۱ – سهام متعلق به دستگاه های مذکور در این ماده که مالکیت آن ها به صورت هبه،
صلح غیرمعوض یا هر گونه عقد دیگری انجام شده نی ز مشمول مقررات این فصل میشوند.
تبصره ۲ – مشارکت و سرمایه گذاری بانکها، شرکتهای بیمه و مؤسسات اعتباری در شرکت-
ها، از شمول مقررات این فصل مستثنی است.
ماده ۱۲ : به منظور هماهنگی، نظارت و کنترل فرایند واگذاری و حسن اجرای مقررات این قانون
به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی تشکیل میگردد. دبیرخانه « هیئت عالی واگذاری »
هیئت در وزارت امور اقتصادی و دارایی مستقر خواهد شد.
ماده ۱۳ : هیئت عالی واگذاری مرکب از هفت نفر به شرح زیر است:
الف- وزیر امور اقتصادی و دارایی (رئیس هیئت)
ب- رئیس سازمان برنامه و بودجه
۲۷
ج- رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
د- وزیر وزارتخانه ذ یربط
ه – وزیر دادگستری
و- نمایندگان کمیسیو نهای امور اقتصادی و دارایی و تعاون و برنامهوبودجه (هرکدام یک نفر)
بهعنوان ناظر با انتخاب مجلس.
ماده ۱۴ : وظایف و اختیارات هیئت عالی واگذاری به شرح زیر است:
الف- تأیید فهرست اسامی شرکتهای قابل فروش، انحلال و ادغام، پس از اعلام اسامی مذبور
از سوی وزارتخانه ذ یربط و یا وزارت امو راقتصادی و دارایی و ارائه آن به هیئت وزیران
جهت تصویب، متضمن برنامه زمان بندی مورد نظر و مشخص، حسب مورد و اعلام روش
فروش با توجه به وضعیت بازار.
ب- تهیه برنامه سالانه فروش، انحلال یا ادغام شرکتها در چارچوب مصوبات هیئت وزیران
و تدوین و تبیین سیاست ها و خط مش یهای اجرائی لازم.
ج- نظارت بر فرایند واگذاری و ارائه گزارشهای نظارتی شش ماهه به رئیسجمهوری و
مجلس شورای اسلامی، شامل تجزیه و تحلیلها، بررسی نقاط قوت و ضعف و بازخوردهای
فرایند و راهکارهای پی شبرنده.
د- سازماندهی فعالیتهای فرهنگی – تبلیغاتی برای امر واگذاری.
ه پ – پیشنهاد آیی ننامه برقراری نظام اقساطی فروش سهام در موارد ضروری به هیأ ت وزیران.
و- اعمال شیوه های قیم تگذاری سهام، تخفیفها و چگونگی پرداخت قیمت توسط خریداران
در چارچوب آیی ننامه مصوب هیئت وزیران.
ز – تصویب دستورالعملهای مربوط به اولویتهای فروش سهام شرکتهای قابل واگذاری،
حسب پیشنهاد دبیرخانه.
ح- تصویب دستورالعمل مربوط بهنحوه تنظیم قراردادهای فروش سهام و قرارداد واگذاری.
۲۸
ط – تصویب ضوابط مربوط به اخذ مبلغ و یا کالای موضوع ماده ( ۱۸ ) این قانون، بنا به پیشنهاد
دبیرخانه.
ی- تصویب ضوابط، ظرفیت و اعتبار، تعهد و تضمین، به منظور تسهیل امر انتخاب خریداران
سهام، حسب پیشنهاد دبیرخانه.
ماده ۱۵ : دولت مؤظف است با تغییر اساسنامه سازمان مالی گسترش مالکیت واحدهای تولیدی
نسبت به تشکیل یک سازمان خصوصیساز ی اقدام نماید. سهام آن دسته از شرکتهایی که
توسط هیئت عالی واگذاری تعیین تکلیف شده و روش فروش و برنامه زمانبندی واگذاری آن-
ها مشخص شده است از طرف شرکتهای مادر تخصصی ب همنظور طی مراحل واگذاری به
این سازمان وکالتاً ارائه خواهد شد.
آیی ننامه اجرائی این ماده و تغییرات اساسنامه سازمان مذکور ظرف حداکثر سه ماه از تاریخ
تصویب این قانون با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارائ ی و سازمان برنامهوبودجه به تصویب
هیئت وزیران خواهد رسید.
ماده ۱۶ : رعایت اولویتهای زیر در شیوه فروش سهام شرکتهای موضوع این قانون الزامی
است:
الف- فروش سهام شرکتهای کوچک به کارآفرینان و اشخاصی که از مدیریت توانمند
برخوردارند.
ب- فروش سهام شرکتهای متوسط حسب مورد، به گروه ها، تعاونیها و تشکلهای
تخصصی – تجاری.
ج- فروش سهام شرکتهای بزرگ با حفظ سهام کنترلکننده مدیریت، به عموم مردم.
تبصره – اعطای سهام ترجیحی با اولویت به کارگران و کارکنان همان واحد مد نظر قرار می-
گیرد. ایثارگران و سایر کارگران و کارکنان دولت د رشرایط مساوی از اولویت برخوردارند.
آئین نامه اجرائی این ماده به پیشنهاد هیئت عالی واگذاری به تصویب هیئت وزیران خواهد
رسید.
۲۹
ماده ۱۷ : دستورالعمل نحوه تنظیم قراردادهای فروش سهام، واگذاری مدیریت و اجاره و
میرسد. هیئت مذبور باید در « هیئت عالی واگذاری » چگونگی فسخ قراردادها بهتصویب
دستورالعمل مذکور نکات زیر را مورد توجه قرار دهد:
الف- تعیین میزان تعهدات خریدار در مورد اشتغال، برنامه تولید، تعهد سرمای هگذاری جدید،
اقدامات خاص به منظور حفظ محیط زیست ، اجتناب از برخی اقدامات محدود کننده تجاری و
نظایر آن.
ب- نحوه اعمال تخفیفهای متقابل در قیمت سهام از طرف دولت درقبال تعهدات خریداران
با توجه به آیین نامه موضوع بند ” و” ماده ( ۱۴ ) این قانون.
ج- محاسبه تأثیر تعهدات مالیاتی در قیمت فروش سهام.
د- تعیین شرایط فسخ قرارداد در متن قرارداد، برای طرفین.
ه – محاسبه تأثیر ضوابط، ظرفیت و اعتبار و تعهد و تضمین در امر انتخاب خریداران.
ماده ۱۸ : دولت م یتواند با رعایت اصول چهلوسوم ( ۴۳ ) و چهلوچهارم ( ۴۴ ) قانون اساسی،
شرکتهای صنعتی یا کشاورزی یا خدماتی وامثال آن ها و اموالی را که به صورت اموال عمومی
در اختیار دارد، در قبال دریافت وجه نقد و یا کالا با حفظ سایر حقوق مالکیت و با رعایت
موارد زیر به صورت اجاره از طریق مزایده در اختیار شرکتهای تعاونی و یا بخش خصوصی
قرار دهد:
الف- طبق قرارداد بابت استهلاک یا بازسازی یا نگهداری یا توسعه شرکتهای موصوف
سالانه مبلغی نقد و یا کالا دریافت کند.
ب- به هنگام واگذاری شرکتهای فوق یا سایر امکانات موضوع این ماده، مقرراتی را به
عنوان شرایط الزامی، مقرر دارد و طرف قرارداد را به رعایت سیاستهای دولت در
قیمت گذاری و برنامه ریزی تولید و توزیع و تأمین منافع عمومی ملزم کند.
ج- واگذاری مدیریت شرکتهای دولتی به بخشهای غیردولتی بهشرطی مجاز است که