-
- کیفیت ضعیف در بسته بندی صادراتی
-
- ضعیف بودن طراحی محصول صادراتی
-
- رقابت شدید بینالمللی در بازارهای صادراتی
-
- ساختار ضعیف واحد صادراتی شرکت
-
- کمبود نیروهای متخصص در امور صادرات
-
- هزینه بالای حمل و نقل
-
- مشکلات در حمل و نقل محصولات صادراتی
-
- کمبود همکاری های دولتی در غلبه بر موانع صاداراتی
-
- برنامه های غیر مؤثر حمایتی از طرف دولت
-
- پیچیدگی های موجود در مراحل صادرات
-
- تشریفات اداری و بوروکراسی زائد
- تورم فزاینده و اثرات آن بر هزینه های تولید
-
- تکنولوژی تولید
-
- توانایی توسعه محصول و ارائه محصول جدید
-
- دارا بودن سیستم اطلاعات بازاریابی خارجی
-
- نزدیکی به بازار صادراتی
-
- کیفیت محصول
-
- بی نظیر بودن محصول
-
- قابلیت رقابت قیمتی محصول
- هزینه مواد اولیه
-
- وجود واحد صادراتی مستقل
-
- ورود به بازارهای خارجی و شاخص انتخاب مشتری
-
- بازدیدهای منظم از بازار صادراتی
-
- استفاده از تحقیقات بازاریابی صادراتی
- انجام برنامه ریزی برای فعالیت صادراتی و کنترل آن ها
-
- توجه به سلایق مشتریان خارجی
-
- تمایز بین محصولات داخلی و خارجی
- تمایز بین محصولات صادراتی به بازارهای مختلف
-
- استفاده از قیمت های یکسان برای بازارهای مختلف
-
- توجه به رقابت در تعیین قدرتهای صادراتی
- توجه به تقاضای بازارخارجی در تعیین قیمت صادراتی
-
- نسبت فروش مستقیم به توزیع کنندگان یا عمده فروشان خارجی به کل صادرات
-
- نسبت فروش مستقیم به خرده فروشان خارجی به کل صادرات
- نسبت فروش مستقیم به شرکت های تولید کننده خارجی به کل صادارت
کانال توزیع
-
- نسبت فروش مستقیم به توزیع کنندگان یا عمده فروشان خارجی به کل صادرات
-
- نسبت فروش مستقیم به خرده فروشان خارجی به کل صادرات
- نسبت فروش مستقیم به شرکت های تولید کننده خارجی به کل صادارت
تبلیغاتنسبت هزینه های تبلیغات خارجی به کل صادراتعملکرد صادراتی
-
- سهم بازار
-
- حجم فروش
- سودآوری
قلمرو تحقیق
- قلمرو موضوعی
قلمرو موضوعی این تحقیق مبحث بازاریابی صادراتی است.
- قلمرو مکانی
شرکت مواد غذایی تهران گوار
۱-۱۱ تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی تحقیق
عملکرد بازاریابی صادراتی: در این تحقیق عملکرد بازاریابی صادراتی بر اساس حجم فروش صادراتی، سهم بازار و سودآوری مورد سنجش قرار میگیرد.
موادغذایی : در این تحقیق منظور از صنعت مواد غذایی عبارت است از :
۱٫ آرد ، غلات و مواد نشاسته ای
۲ . خشکبار
۳٫ گوشت و فرآورده های دامی
۴٫ شیرینی و شکلات
۵٫ فرآورده های لبنی
۶٫ آشامیدنیهاو کنسانتره
۷ . کشت و صنعت
۸٫ مواد روغنی
بازاریابی مؤثر :
عوامل بازاریابی از طریق شبکه های تلفن و یا اینترنت میتوانند به صورت دائم در سطحی گسترده در بازار حضور یابند و نیازها و خواستههای مشتری را از زبان خودش بشنوند و به آن ها واکنش سریع نشان دهند . علاوه بر این میتوانند مشتریان را به نحوه دلخواه گروهبندی کنند و متناسب با روحیات و نیازهای هر گروه اطلاع رسانی ، پرسشگری و گفتگو کنند و برای مراسم خاص هدایا و کاتالوگ و بروشورهای خاص ارسال نمایند. بازاریابیموثر فاصله میان شرکت و مشتری را از بین میبرد و رابطه شرکت با مشتری را شفاف و سازنده میسازد.
فصل دوم
بررسی ادبیات و پیشینه تحقیق
- مقدمه
حذف مرزهای اقتصادی و سیاسی (همچون، نفتا و اتحادیه اروپا) و توسعه در تکنولوژی ارتباطات، عرصه بازرگانی بینالمللی را تغییر داده است. این محیط بازرگانی جدید تحت تأثیر متقابل نیروهای بازار قرار دارد و ابزارهای حمایتی در این محیط جدید کارایی خود را از دست دادهاند. (لئونیدو و دیگران، ۱۹۸۸، ۷۵) [۱۸] به هر حال این انقلاب جهانی سازی تهدیدات و فرصت هایی را برای بازرگانی بین الملل به همراه دارد که این امر برای اقتصادهای در حال توسعه مهم تر است. به علت افزایش تمایل به اقتصاد جهانی و فشارهای ناشی از کسری تجاری که بر تعداد زیادی از کشورها وارد می شود، رفتار و عملکرد شرکت در بازارهای صادراتی توجه تحقیقی زیادی را به خود جلب کردهاست. در ۳۰ سال گذشته و هم زمان با رشد آزادسازی و ادغام سیستم تجارت جهانی، صادرات به عنوان شیوه ای جذاب برای استفاده از فرصت های بازار خارجی شناسایی شده است و بررسی عوامل اساسی موفقیت و عملکرد بازاریابی صادراتی شرکت در تحقیقات فراوانی مورد توجه واقع شده است. مانند: ابی واسلتر (۱۹۸۹)، کاوسگیل و زو (۱۹۹۴)، چتی و همیلتون (۱۹۹۳)، گموندن (۱۹۹۱)، کتسیکس، پیرسی وایونیدس (۱۹۹۶)، لئونیدو، کتسیکس و سامی (۲۰۰۲) و والترز (۱۹۹۳)[۱۹] شناسایی عوامل اثر گذار بر عملکرد صادراتی، راهنمایی های ارزشمندی را برای مدیران و تصمیم گیران سیاست عمومی فراهم می آورد تا استراتژی های بازاریابی و سیاست های عمومی مؤثر را طراحی و اجرا کنند. (کاوسگیل، ۱۹۸۴، ۱۹۶)[۲۰]
شرکت ها فراتر از بازارهای داخلی شان را جستجو میکنند و بر بازارهای صادراتی تمرکز دارند و این تنها به دلیل رشد شرکت نیست بلکه به منظور افزایش رقابت پذیری انجام میگیرد. کشورهای دیگر همچون آمریکا، انگلستان، کانادا و کشورهای اروپایی تلاش های زیادی را برای بررسی عملکرد صادراتی و شناسایی عوامل اثر گذار بر آن انجام دادهاند ولی عملکرد صادراتی در ایران مورد مطالعه دقیق قرار نگرفته است. برای اینکه برنامه های ترفیعی و توسعه ای مؤثر باشند، مدیران و مقالات دولتی نیازمند شناسایی تعیین کننده های عملکرد بازاریابی صادراتی هستند.
- بینالمللی شدن
دهه اخیر توسط بینالمللی شدن سریع کسب و کارها و پیدایش رقابت جهانی متمایز شده است. بازارهای محصولات مصرفی، کالاهای صنعتی و خدمات یا بازارهای منابع همچون سرمایه، مواد و تکنولوژی به شدت در سطح جهانی یکپارچه شده اند. به طور هم زمان، شکل گیری موافقت های تجاری متنوع و استقرار سیاست های باز تجارتی توسط کشورهای توسعه یافته وکشورهای در حال توسعه منجر به الغا ابزارهای حمایت گرا و رفع موانع تجاری شده است. در نتیجه، در عمل تمام شرکت ها بدون توجه به اندازه، صنعت یا ریشه ملی شان هم اکنون با این واقعیات مواجه شده اند و دریافته اند که عدم مشارکت در بازارهای جهانی نمی تواند یک انتخاب طولانی مدت باشد. (بالابانیزو دیگران، ۲۰۰۴، ۳۵۳)[۲۱]