نمودار (۴-۹) ثبت فراوانی تعداد برقراری تماس چشمی در پنج جلسه پیگیری
آزمودنی چهارم (D)
آزمودنی چهارم ۷ ساله و اولین فرزند یک خانواده ۴ نفره میباشد. کودک در ۵ سالگی توسط پزشک متخصص تشخیص درخودماندگی با عملکرد پایین داده شده و حدود یک سال و ۱۰ ماه است که به کلینیک مراجعه کرده و از خدمات آموزشی و توانبخشی مخصوص کودکان درخودمانده بهره مند شده است . این آزمودنی درمقیاس سنجش درخودماندگی کودکی( کارز) نمره ۳۰٫۵ را کسب کرد که کودک را در دامنه نابهنجار خفیف قرار میدهد، و همچنین نمره ۱۶ را در مقیاس ارتباط اجتماعی اولیه(SCQ) کسب کرد که ۱ نمره بالاتر از نقطه برش ۱۵ میباشد .مراحل کار با این آزمودنی همانند دیگر آزمودنی های قبل است .
جدول(۴-۱۰) : پنج جلسه ثبت داده های رفتار تماس چشمی در مرحله خط پایه
فراوان
زمان
رفتار هدف
جلسات
۱۴
۱۵ دقیقه
برقراری تماس چشمی به مدت ۳ ثانیه
جلسه اول
۱۴
۱۵ دقیقه
برقراری تماس چشمی به مدت ۳ ثانیه
جلسه دوم
۱۵
۱۵ دقیقه
برقراری تماس چشمی به مدت ۳ ثانیه
جلسه سوم
۱۶
۱۵ دقیقه
برقراری تماس چشمی به مدت ۳ ثانیه
جلسه چهارم
۱۴
۱۵ دقیقه
برقراری تماس چشمی به مدت ۳ ثانیه
جلسه پنجم
این جدول داده های مربوط به رفتار تماس چشمی آزمودنی چهارم را در ۵ جلسه خط پایه نشان میدهد
نمودار (۴-۱۰) ثبت فراوانی تعداد برقراری تماس چشمی در پنج جلسه خط پایه
جدول(۴-۱۱) : پنج جلسه ارزیابی رفتار تماس چشمی بعد از هر پنج جلسه
فراوانی
زمان
رفتار هدف
جلسات
۱۷
۱۵ دقیقه
برقراری تماس چشمی به مدت ۳ ثانیه
جلسه اول بعد از پایان پنجمین جلسه آموزش
۱۶
۱۵ دقیقه
برقراری تماس چشمی به مدت ۳ ثانیه
جلسه دوم بعد از پایان دهمین جلسه آموزش
۱۶
۱۵ دقیقه
برقراری تماس چشمی به مدت ۳ ثانیه
جلسه سوم بعد از پایان پانزدهمین جلسه آموزش
۱۷
۱۵ دقیقه
برقراری تماس چشمی به مدت ۳ ثانیه
جلسه چهارم بعد پایان بیستمین جلسه آموزش
۲۰
۱۵ دقیقه
برقراری تماس چشمی به مدت ۳ ثانیه
جلسه پنجم بعد ازپایان بیست و پنجمین جلسه آموزش
این جدول داده های مربوط به رفتار تماس چشمی را در ۵ جلسه مرحله ارزیابی به منظور بررسی اثربخشی روش های یرجسته سازی چهره بر افزایش تماس چشمی آزمودنی چهارم را نشان میدهد.
نمودار (۴-۱۱) ثبت فراوانی تعداد برقراری تماس چشمی در پنج جلسه ارزیابی
جدول (۴-۱۲): پنج جلسه ثبت داده های رفتار تماس چشمی در مرحله پیگیری
فراوانی
زمان
رفتار هدف
جلسات
۲۱
۱۵ دقیقه
برقراری تماس چشمی به مدت ۳ ثانیه
جلسه اول
۲۲
۱۵ دقیقه
برقراری تماس چشمی به مدت ۳ ثانیه
جلسه دوم
۱۹
۱۵ دقیقه
برقراری تماس چشمی به مدت ۳ ثانیه
جلسه سوم
۲۰
۱۵ دقیقه
برقراری تماس چشمی به مدت ۳ ثانیه
جلسه چهارم
۲۱
۱۵ دقیقه
برقراری تماس چشمی به مدت ۳ ثانیه
جلسه پنجم
این جدول داده های مربوط به ثبت رفتار تماس چشمی آزمودنی چهارم را در ۵ جلسه مرحله پیگیری نشان میدهد.
نمودار (۴-۱۲) ثبت فراوانی تعداد برقراری تماس چشمی در پنج جلسه پیگیری
آزمودنی پنجم (E)
آزمودنی پنجم ۸ سال دارد و تنها فرزند خانواده است .این آزمودنی حدود ۳ سال است که به کلینیک مخصوص این کودکان مراجعه کرده و کلینیک او را کودک درخودمانده با عملکرد متوسط تشخیص داده است و حدود ۳ سال است که از خدمات مخصوص این کودکان برخوردار است . این آزمودنی درمقیاس سنجش درخودماندگی کودکی( کارز) نمره ۴۱را کسب کرد که کودک را در دامنه نابهنجار متوسط قرار میدهد، و همچنین نمره ۱۹ را در مقیاس ارتباط اجتماعی اولیه(SCQ) کسب کرد که ۴ نمره بالاتر از نقطه برش ۱۵ میباشد . مراحل کار و آموزش این آزمودنی همانند آزمودنی های قبلی انجام شده است .
جدول(۴-۱۳) : پنج جلسه ثبت داده های رفتاری تماس چشمی در مرحله خط پایه
فراوان
زمان
رفتار هدف
جلسات
۹
۱۵ دقیقه
برقراری تماس چشمی به مدت ۳ ثانیه
جلسه اول
۱۰
۱۵ دقیقه
برقراری تماس چشمی به مدت ۳ ثانیه
جلسه دوم
۱۱
۱۵ دقیقه
برقراری تماس چشمی به مدت ۳ ثانیه
جلسه سوم
۹
۱۵ دقیقه
برقراری تماس چشمی به مدت ۳ ثانیه
جلسه چهارم
۹
۱۵ دقیقه
برقراری تماس چشمی به مدت ۳ ثانیه
جلسه پنجم
این جدول داده های مربوط به رفتار تماس چشمی آزمودنی پنجم را در ۵ جلسه خط پایه نشان میدهد
نمودار (۴-۱۳) ثبت فراوانی تعداد برقراری تماس چشمی در پنج جلسه خط پایه
جدول(۴-۱۴) : پنج جلسه ارزیابی رفتار تماس چشمی بعد از هر پنج جلسه
فراوانی
زمان
رفتار هدف
جلسات
۹
۱۵ دقیقه
برقراری تماس چشمی به مدت ۳ ثانیه
جلسه اول بعد از پایان پنجمین جلسه آموزش
۱۲
۱۵ دقیقه
برقراری تماس چشمی به مدت ۳ ثانیه
جلسه دوم بعد از پایان دهمین جلسه آموزش
۱۳
۱۵ دقیقه
برقراری تماس چشمی به مدت ۳ ثانیه
جلسه سوم بعد از پایان پانزدهمین جلسه آموزش
۱۳
۱۵ دقیقه
برقراری تماس چشمی به مدت ۳ ثانیه
جلسه چهارم بعد پایان بیستمین جلسه آموزش
۱۳
۱۵ دقیقه
برقراری تماس چشمی به مدت ۳ ثانیه
جلسه پنجم بعد ازپایان بیست و پنجمین جلسه آموزش
این جدول داده های مربوط به رفتار تماس چشمی را در ۵ جلسه مرحله ارزیابی به منظور بررسی اثربخشی روش های یرجسته سازی چهره بر افزایش تماس چشمی آزمودنی پنجم را نشان میدهد .
نمودار (۴-۱۴) ثبت فراوانی تعداد برقراری تماس چشمی در پنج جلسه ارزیابی
جدول(۴-۱۵): پنج جلسه ثبت داده های رفتار تماس چشمی در مرحله پیگیری
فراوانی
زمان
رفتار هدف
جلسات
۱۰
۱۵ دقیقه
برقراری تماس چشمی به مدت ۳ ثانیه
جلسه اول
۱۳
۱۵ دقیقه
برقراری تماس چشمی به مدت ۳ ثانیه
جلسه دوم
۱۲
۱۵ دقیقه
برقراری تماس چشمی به مدت ۳ ثانیه
جلسه سوم
۱۷
۱۵ دقیقه
برقراری تماس چشمی به مدت ۳ ثانیه
جلسه چهارم
۱۵
۱۵ دقیقه
برقراری تماس چشمی به مدت ۳ ثانیه
جلسه پنجم
این جدول داده های مربوط به ثبت رفتار تماس چشمی آزمودنی پنجم را در ۵ جلسه مرحله پیگیری نشان میدهد.
نمودار (۴-۱۵) ثبتفراوانی تعداد برقراری تماس چشمی در پنج جلسه پیگیری