۳۵- مسلمانان آگاه باشند که پیامبر اعظم۶،زمانی که معاذ بن جبل را به یمن می فرستد سفارش می نماید که متعرّض یهودیان نگردد و یهود یمن و دیگر نواحی را به اجبار از دینشان برنگرداند و خود نیز نسبت به مقدسات آنان با دیده ی احترام می نگریست و به تظلمات ایشان رسیدگی می نمود و از کوچکترین تعدّی به یهودیان جلوگیری می نمود. و حتی یهودیان اسیر را ملاطفت می نمود و این امر برای مسلمانان نشان از آموختن مردانگی و ملاطفت در جائی که قدرت در دست دارند و مهار نمودن احساسات خصمانه نسبت به زیردستان و اسیران جنگ و احترام نگاهداشتن نسبت به اعتقادات طرف مقابل و با روش منصفانه برخورد نمودن و تحکم نکردن؛ این درس بزرگی است که بسیار نادر هستند افرادی که در اوج قدرت به دشمنان خود که به اسارت درآمده اند رحم نمایند و اسباب راحتی و آرامش ایشان را فراهم کنند.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
نتیجه
از انجائی که خداوند متعال، قرآن کریم را برای تمام اعصار و جوامع بشری نازل فرموده است و در این برهه از زمان تنها دستآویز رهایی بشر از مسایل دنیوی و اخروی دستورات این کتاب آسمانی است، لذا به الگوسازی از آیات مبارک آن و عملکرد اسوه ی تمام نمای دستورات الهی پیامبر اسلام۶مبادرت ورزیده و با بهره گرفتن از کتب تفسیری و احادیث ذیل آیات و کتب سیره و فقهی، عزم خویش را جزم کرده به بررسی نکات آموزنده و روش های خاصّ قرآن پرداخته و به واسطه ی این تحقیق به دو الگوی مادر یعنی مواجهه ی قرآن کریم در زمان عدم جنگ و مواجهه ی قرآن کریم در زمان جنگ دست یافته و زیرمجموعه های هر یک را با توجه به اهمیت آن مورد تحلیل و کاوش قرار داده و در طی ذکر موضوع و بررسی آن ابتدا نکات آموزنده جهت ایجاد الگو مطرح گردیده و در انتهای هر بخش به الگوسازی در چهارچوب روش قرآن کریم در آن مورد پرداخته شده است و به این ترتیب مسلمانان در جهت تشخیص چگونگی عملکرد نسبت به یهودیان در جهان امروز به این الگوسازی قرآن کریم می توانند مراجعه ئنموده و تحت آموزش قرار گیرند و از آنجائی که آیات الهی و اسوه ی حسنه رسول خدا۶هر دو مورد تضمین الهی هستند با آسایش و اطمینان از این الگوها تبعیت بنمایند و به نتایج مناسب دست یابند. البته این مطلب قابل ذکر است که نقش الگوسازی را کسانی بهتر می توانند ایفا نمایند که جامع الشرایط از لحاظ فقهی و مراتب اسلامی باشند و در این رساله، پژوهشگر به واسطه ی استفاده از منابع دسته اول تفسیری و فقهی و سیره سعی در انجام این مهم نموده است و اگرچه جای مطالعه و تلاش بیشتر هیچگاه بسته نیست و با بهره گرفتن از استعدادهای والاتر نتایج می تواند بهتر و بهتر گردد؛ ولی به هر حال اسلوب اصلی ثابت است و قرآن کریم نمایش دهنده ی این الگوها می باشد که تنها انسان باید با همت و پشتکار و توکل به خداوند و معصومین:به این امر بپردازد و به کار بندد.
این رساله درباره ی الگوسازی قرآن کریم در مواجهه با یهود تحقیق نموده است و به واسطه ی ان می توان با یهودیان در جهان امروز برخورد حساب شده که بر اساس دین مبین اسلام استوار گردیده است انجام گیرد و اگرچه در تمام موارد مطرح شده در قرآن نسبت به یهودیان به جهت میزان استاندارد حجم رساله نپرداخته است ولی تلاش گردیده تا به موارد شاخص که قابل بسط به سایر امور ناگفته نیز باشد پرداخته شود و نتایج تا حد امکان شفاف گردیده و الگوسازی در شکل جملات خبری ارائه گردد تا امکان استفاده از آنها آسانتر و پذیرش ذهن نسبت به انها سهل تر گردد. این دو الگوی اصلی یعنی زمان عدم جنگ و زمان جنگ کاملاً با عصر حاضر و آنچه بین مسلمانان و یهودیان مطرح است را در برمی گیرد وهمچنین تلاش شده است تا زیرمجموعه های مرتبط با مشکلات عصر حاضر مورد بررسی و کنکاش قرار گیرد تا از سردرگمی و هرز رفتن افکار جلوگیری گردد. این رساله نه تنها برای مسلمانان بلکه برای اهل کتاب به ویژه یهودیان نیز قابل استفاده است تا بتوانند اهل ذمه به حقوق حقه ی خویش آگاهی لازم را بیابند و متوجه گردند چه اموری آنان را در اعتقادات و یا اخلاقیات همردیف گذشتگانشان قرار می دهد و چه باید انجام دهند تا از این حوزه خارج گردند و در مسیر درست الهی واقع شوند. مسلمانان نیز باید نکات مربوط به یهودیان را در جهت اعتقادات و ادعاها و اخلاقیات یهودیان مدنظر قرار داده تا مبادا به آن موارد گرفتار باشند که در چنین صورتی بر طبق چهارچوب اسلامی خود را از آن امور بزدایند و همچنین در برخورد با یهودیان به ارشاد وتبلیغ صحیح در موارد مذکور همت گمارند.
با امید به آن که روزی تمامی نکات آیات قرآن بر اساس روش های قرآن کریم، در تمام ابعاد زندگی بشری، با تجزیه و تحلیل به شکل ساده و قابل فهم همگان، تهیه گردد و مورد استفاده ی تمامی اقشار جوامع بشری قرار گیرد.
«بعون الله و توفیقه»
پیشنهادات
بزرگترین نعمتی را که خداوند عالم به جهانیان عرضه داشته است نزول قرآن کریم است و تنها راه رستگاری عمل نمودن به دستورات الهی و پیروی از خط سیر معصومین است و در این راه الگو و سرمشق قرار دادن قرآن الزامی بوده و تنها راه رهایی از مشکلات و سختی های جهان کنونی است و ما مسلمانان با عمل نمودن به دستورات الهی نه تنها خود را می توانیم از معرکه ی دنیا و عقبی نجات دهیم بلکه می توانیم برای انسان های دیگر نمونه و الگو باشیم و این امر خطیر با دستآویزی به الگوهای پای گرفته بر مبنای روش قرآن کریم امکان پذیر است ولاغیر.
با توجه به ابعاد گسترده ی آیات قرآن کریم و فزونی آن در موضوعات گوناگون، برای دست یافتن به روش های قرآن درتمام موضوعات مطرح شده در آن، نیازمند به کاری گروهی با تخصصهای مختلف است که با بررسی موی شکافانه و اشراف داشتن به قضایا و ابعاد تخصصی، مسلماً نتایج بهتر و عالی تری در آینده توسط پویندگان این طریق رقم خواهد خورد.
رساله ی حاضر تنها به الگوسازی مواجهه ی قرآن کریم با یهود پرداخته است و آن هم به شکل گزینشی، که خود جای دارد در مواردی که مطرح نشده است و جای کار دارد توسط آیندگان پرداخته شود و نتایج گرانبهای آن به عموم انسان ها عرضه شود. و این مسئله تنها به یهودیان خاتمه نیافته و در تمام موضوعات بیان شده در قرآن کریم که مورد استفاده ی انسان های جهان حاضر است گسترش یافته و از این نعمت ناب الهی کمال بهره برداری صورت پذیرد. این امر منحصر به مواجهه ی قرآن با یهودیان نبوده، بلکه در مورد مسیحیان و یا طرز برخورد با منافقین و یا مشرکین و یا مفسدین و . . . را نیز می توان مطرح نمود؛ و هر کدام می تواند به شکل شایسته، مورد بررسی آیندگان قرار گیرد و یا در مسایل بنیادی به الگوسازی پرداخته شود برای مثال خانواده در قرآن و یا بررسی مسئله ی وحدت در قرآن و یا اخلاقیات و یا اعتقادات یا نقش دین و یا
علّت آن که در این رساله یهودیان مورد توجه قرار داده شده اند این بوده است که از زمان حضرت موسی تا کنون بیشترین انبیاء و معجزات و . . . برای قوم یهود مطرح گردیده است و از طرفی بیشترین نافرمانی ها و بهانه جوئی ها و . . . نیز از سوی این قوم بوده است و لذا این نشانه ای از اهمیّت خاصّ است که خداوند متعال، نسبت به این قوم ابراز داشته است، تا مردمان به این مسئله توجه عمده ای نموده و در همه حال مراقبت داشته باشند تا براساس شیوه و روش قرآن کریم که نسبت به عملکرد یهودیان، برخورد مناسب انجام دهند. لازمه ی چنین رفتاری به دست آوردن نکات ظریف قرآنی و سیره ی پیامبر اعظم۶است که آن حضرت به شکل عملی، دستورات قرآنی را پیاده نموده است. امید که این رساله ی کوتاه راهگشا بوده و آیندگان به تکمیل مواردی این گونه بپردازند.
«بعون الله و توفیقه»
فهرست منابع عربی
القرآن الکریم
الصحیفه السجادیه(الإمام زین العابدین۷)؛ تحقیق: محمد باقر الموحد الابطحی الإصفهانی، چاپ اول، قم- ایران: مؤسسه الإمام المهدی۷/ مؤسسه الانصاریان، ۱۴۱۱ق.
آلوسى، محمود؛ روح المعانى فى تفسیر القرآن العظیم، بی چا، بیروت: دارالکتب العلمیه، ۱۴۱۵ق.
ــــــــــــــ ؛ بلوغ الارب فی معرفه احوال العرب، بی چا، بیروت: دارالکتب العلمیه،۱۳۱۴ ق.
آمدی، عبدالواحدبن محمد؛ غررالحکم و دررالکلم، بی چا، بی جا، انتشارات امام عصر، بی تا.
ابن الاثیرالجزری، عزالدین ؛ النهایه فی غریب الحدیث، بی چا، بیروت: دارالکتب العلمیه، ۱۴۱۸ ق.
ابن الاشعث السجستانی، ابو داود سلیمان؛ سنن أبی داود، تحقیق: سعید محمد اللحام، چاپ اول، بی جا، دارالفکر، ۱۴۱۰ ق- ۱۹۹۰ م.
ابن ابى حاتم، عبدالرحمن بن محمّد؛ تفسیر القرآن العظیم(ابنابىحاتم)، چاپ سوم، عربستان سعودى: مکتبه نزار مصطفى الباز،۱۴۱۹ ق.
ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، بی چا، مصر: دارالإحیاء الکتب العربیه، ۱۹۶۵م.
ابن حنبل، احمد؛ مسند احمد، بی چا، بیروت: دارصادر، بی تا.
ابن خلدون، عبدالرحمن بن محمد؛ مقدمه العلامه ابن خلدون، چاپ چهارم، بیروت – لبنان: دار احیاء التراث العربی، بی تا.
ابن سلام، ابوعبید قاسم؛ کتاب الاموال، تحقیق محمّد خلیل هراس، بی چا، قاهره: مکتبه کلیات الازهریه، ۱۹۶۸م.
ابن سعد زهری، محمّد؛ الطبقات الکبری، تحقیق عبدالقادر عطا،بی چا، بیروت: دارالکتب العلمیه، ۱۴۱۸ ق.
* ــــــــــــــــ ؛ الطبقات الکبرى، بی چا، بیروت: دار صادر، بی تا.
ابن شریف، محمود؛ الیهود فی القرآن، چاپ دوم، بیروت: دارومکتبه الهلال، ۱۹۸۶ م.
ابن عبد البر، یوسف احمد؛ الاستیعاب، تحقیق: علی محمد البجاوی، چاپ اول، بیروت: دار الجیل، ۱۴۱۲ق.
ابن الحلی، ابی طالب محمدبن الحسن بن یوسف بن المطهر؛ إیضاح الفوائد، تعلیق: حسین الموسوی الکرمانی، علی پناه الإشتهاردی، عبد الرحیم البروجردی،چاپ اول، قم: المطبعه العلمیه، ۱۳۸۷ش.
ابن العربى، محمّد بن عبدالله بن ابوبکر؛ احکام القرآن(ابن العربى)، بی چا، بی جا، بی نا، بی تا.
ابن العربى، ابوعبدالله محیی الدین محمد؛ تفسیر ابن عربی، تحقیق: سمیر مصطفی رباب، چاپ اول، بیروت: داراحیاء التراث العربی، ۱۴۲۲ق.
ابن کثیر الدمشقی، اسماعیل بن عمرو؛ تفسیرالقرآن العظیم، چاپ دوم، دارالکتب العلمیه، لبنان،۲۰۰۶م.
* ــــــــــــــــ ؛ تفسیر القرآن العظیم(ابن کثیر)،: دار الکتب العلمیه، منشورات محمّدعلى بیضون،چاپ: بیروت، ۱۴۱۹ ق.
ــــــــــــــــ ؛ البدایه و النهایه، بی چا، بیروت: دار احیاء التراث العربی،۱۴۱۲ق.
ــــــــــــــــ ؛ السیره النبویه، تحقیق: مصطفى عبد الواحد، بی چا، بیروت – لبنان: دار المعرفه، ۱۳۹۶ ق- ۱۹۷۶ م.
ــــــــــــــــ ؛ قصص الأنبیاء، چاپ اول، بیروت- لبنان: دار ابن حزم، ۲۰۰۲م.
ابن هشام، عبدالملک؛ سیره رسول الله، رفیع الدین اسحاق بن محمّد همدانی، چاپ اول، تهران: خوارزمی، ۱۳۶۰ق.
* ـــــــــــــــــ ؛ السیره النبویه، تحقیق سقا/آبیاری/شلبی، بی چا، بیروت: دارالمعرفه، بی تا.
* ـــــــــــــــــ ؛ السیره النبویه، بی چا، بیروت: دار احیاء التراث العربی، ۱۹۸۵م.
* ـــــــــــــــــ ، السیره النبویه، بی چا، بیروت: مکتبه العصریه، ۱۹۹۹م.
ابن منظورالأفریقی المصری، ابوالفضل جمال الدین محمّد بن مکرم؛ لسان العرب،: مؤسسه الأعلمی للمطبوعات، بی چا، بیروت- لبنان: ۱۴۲۶هـ – ۲۰۰۵ م.
اندلسی، علی بن احمد(معروف به ابن حزم)؛ جوامع السیره النبویه، بی چا، بیروت: دارابن کثیر، ۱۴۰۶ ق.
ابوریّه، محمود؛ أضواء علی السنه المحمدیه (أو دفاع عن الحدیث)،بی چا، بیروت، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، بی تا.
ابوشهبه، محمدبن محمد. الإسرائیلیات و الموضوعات فی کتب التفسیر، بی چا، قاهره: مکتبه السنه بالقاهره فقط، ۱۴۰۸ ه.
أبو عزیز، سعد یوسف محمود. الإسرائیلیات و الموضوعات فی کتب التفاسیر قدیماً و حدیثاً، بی چا، قاهره- مصر: ،المکتبه التوقیفیه، بی تا.
أبوالنیل، محمد عبدالسلام؛ بنواسرائیل فی القرآن الکریم، چاپ دوم، مدینه نصر: دارالفکر الاسلامی، ۱۹۸۸م.