تجارب این سازمان نشان داده است که سرمایه اجتماعی، تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد و توسعه کشورهای مختلف دارد (علوی، ۱۳۸۰: ۳۴).
سرمایه اجتماعی برخلاف سایر سرمایه ها به صورت فیزیکی وجود ندارد بلکه حاصل تعاملات و هنجارهای گروهی و اجتماعی است که افزایش آن در پایین آمدن سطح هزینه های عملیاتی سازمانها مؤثر است (شیروانی، ۱۳۸۳: ۴۷).
سرمایه اجتماعی توسط محققان به طور گسترده به منزله یک دارایی که در روابط افراد، اجتماعات، شبکه ها یا جوامع موجود است، شرح داده میشود. علی رغم این شباهتها در طرقی که محققان، سرمایه اجتماعی را شرح میدهند، تفاوتهای اساسی و عمیقی نیز در دیدگاههای گوناگون وجود دارد که سه مورد از آن ها به طور خاص شامل سطح تحلیل، کاربردهای هنجاری و برتری مزایا میشوند که مفهوم سازیهای گوناگون از سرمایه اجتماعی را مشخص مینمایند.
-
-
- تمایزات بر مبنای سطح تحلیل
-
محققان برای تشریح سرمایه اجتماعی از سطوح تحلیل متفاوتی استفاده میکنند. به طور نمونه فوکویاما[۱۸] سرمایه اجتماعی را یک ویژگی ملتها یا نواحی جغرافیایی، پوتنام آن را ویژگی اجتماعات، برت[۱۹] ویژگی شبکه های فردی و بیکر[۲۰] ویژگی سازمانها در تعاملاتشان با دیگر سازمانها و بلیویو[۲۱] و دیگران سرمایه اجتماعی را به منزله ویژگی عاملان فردی میدانند.
بنابرین در حالی که بعضی از محققان، سرمایه اجتماعی را یک جنبه ملت، جامعه یا ناحیه جغرافیایی میدانند در بعضی دیگر از مطالعات، سرمایه اجتماعی، یک دارایی فردی است که در طول دوره کار راهه کارکنان افزوده شده و مصرف میگردد. مثلاً برت، سرمایه اجتماعی را به طور آشکار بر اساس ویژگیهای موقعیتی عاملان فردی و تواناییهای آن ها در انتقال اطلاعات به صورت منحصر به فرد تعریف میکند که با توجه به موقعیت نسبی یا جایگاهشان در گروه، باعث ایجاد مزایایی برای آن ها میگردد. بنابرین سرمایه اجتماعی، سطوح مختلف تحلیل را در بر میگیرد و با بهره گرفتن از دیدگاههای خرد و کلان شرح داده میشود.
-
-
- تمایزات بر مبنای کاربردهای هنجاری
-
تفاوت دیگر بین محققان در استفاده از جنبههای هنجاری سرمایه اجتماعی است که به طور ضمنی در تئوریهای گوناگون بیان میگردد. نگرشهای متفاوت به سرمایه اجتماعی به صورتهای متنوعی بر شدت، فراوانی یا کارایی در تعاملات اجتماعی تأکید میکند. با توجه به این جنبه، محققان بر اساس توصیه های هنجاری ضمنیشان برای ایجاد سرمایه اجتماعی متفاوت هستند.
-
-
- تمایزات بر اساس مزایای اصلی در مقابل مزایای ثانویه
-
سومین تمایز در رویکردهای متفاوت به سرمایه اجتماعی به مزایای سرمایه اجتماعی و اینکه چگونه این مزایا در میان یک واحد اجتماعی توزیع میشوند، میپردازد. هر چند در همه مدلها، افراد میتوانند از وجود سرمایه اجتماعی، منتفع گردند، تفاوتهایی در میزان مستقیم بودن این مزایا وجود دارد. کلمن (۱۹۹۰) و فوکویاما (۱۹۹۵) بر جنبه «منفعت عمومی»[۲۲] سرمایه اجتماعی تأکید مینمایند و فرض میکنند که هنگامی که یک جامعه یا گروه از نظر میزان سرمایه اجتماعی در سطح بالایی هستند، مزایایی شامل حال افراد نیز میشود.
اما تئوریسینهای شبکهای مانند برت (۱۹۹۴) و محققانی از قبیل بلیویو و همکارانش (۱۹۹۰) و لین و همکارانش[۲۳] (۱۹۸۱) بر راههایی که افراد به طور مستقیم از سرمایه اجتماعی خودشان سود میبرند، تأکید مینمایند. از دیدگاه این محققان، سرمایه اجتماعی به منزله یک دارایی است که افراد میتوانند برای بهبود موقعیت خود از آن استفاده نمایند. بنابرین در این دیدگاه، سرمایه اجتماعی یک منفعت عمومی نیست که به طور گسترده در میان واحد یا شبکه اجتماعی توزیع شده باشد بلکه یک «منفعت شخصی»[۲۴] است؛ بدین معنا که با توجه به استراتژیهای موقعیتی و موقعیت فردی، متفاوت است(Leana &Van Buren, 1999: 538-9).
رز[۲۵] (۱۹۹۹) تحلیلهای سرمایه اجتماعی را به سه نگرش گوناگون تقسیم میکند:
۱- تئوریهای موقعیتی[۲۶] : در این تئوریها سرمایه اجتماعی به صورت ابزاری و موقعیتی تعریف میشود و از شخصی به شخص دیگر و موقعیتی به موقعیت دیگر متفاوت است.
۲- نگرش روانشناسی اجتماعی[۲۷]: در این نگرش، سرمایه اجتماعی مجموعه عقاید و هنجارهای فرهنگی است. طر فداران این نگرش بیان میکنند که سازمانهای داوطلبانه به منزله پیامد اعتماد، ظهور مینمایند و بر عکس آن را صحیح نمیدانند. سرمایه اجتماعی در این نگرش در اصل با اعتماد مساوی است. سرمایه اجتماعی از شخصی به شخص دیگر متفاوت است اما به طور موقعیتی با ثبات است.
۳- تئوری فرهنگی[۲۸]: فرهنگ، منبع اعتماد و همکاری است. سرمایه اجتماعی در میان افرادی که متعلق به یک فرهنگ هستند، همگن است و همچنین از موقعیتی به موقعیت دیگر با ثبات است. این امر بیانگر این است که مشخص نمودن سرمایه اجتماعی برای یک کشور خاص بسیار ساده است (Hjllund& svendsen, 2002:5-6).
فلورا (۱۹۹۹) معتقد است که سرمایه اجتماعی را میتوان حاصل پدیدههای زیر در یک سیستم اجتماعی دانست:
-
- اعتماد متقابل؛
-
- تعامل اجتماعی متقابل؛
-
- گروههای اجتماعی؛
-
- احساس هویت جمعی و گروهی ؛
-
- احساس وجود تصویری مشترک از آینده؛
- کار گروهی.
یکی از مفاهیم مفید در تبیین سرمایه اجتماعی، مفهوم «شبکه اعتماد»[۲۹] است که بیانگر این مطلب است که افراد بر اساس اعتماد متقابل به یکدیگر از اطلاعات، هنجارها و ارزشهای یکسانی در تبادلات فی ما بین خود استفاده میکنند. از این رو اعتماد فی ما بین، نقش زیادی در تسهیل فرایندها و کاهش هزینه های مربوط به این گونه تبادلات دارد. شبکه اعتماد میتواند بین افراد یک گروه و یا بین گروهها و سازمانهای متفاوت به وجود آید.
مفهوم مفید بعدی «شعاع اعتماد»[۳۰] است که به معنای میزان گستردگی دایره همکاری و اعتماد متقابل اعضای یک گروه است. به طور کلی تمامی گروههای اجتماعی دارای میزان خاصی از شعاع اعتمادند و هر چه این شعاع اعتماد بیشتر باشد گروه مورد نظر، سرمایه اجتماعی بیشتری خواهد داشت چنانچه یک گروه اجتماعی، برون گرایی مثبتی نسبت به اعضای گروههای دیگر داشته باشد، شعاع اعتماد این گروه از حد داخلی آن فراتر میرود (علوی، ۱۳۸۰: ۳۴).
از سرمایه اجتماعی، تعاریف گوناگونی به عمل آمده است که از جمله میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
– سرمایه اجتماعی شبکه شخصی یک فرد و پیوستگی های نهادی بر گزیده او را در بر می گیرد (Belliveau, O Reilly &Wade , 1996:1572).
– سرمایه اجتماعی عبارت است از تواناییهای افراد برای کار کردن با یکدیگر، به منظور دستیابی به اهداف مشترک در گروهها و سازمانها .(Fukuyama, 1995: 10)
– سرمایه اجتماعی در برگیرنده ویژگیهای سازمان اجتماعی از قبیل شبکه ها، هنجارها و اعتماد اجتماعی است؛ که هماهنگی و همکاری برای مزایای دو جانبه را تسهیل میکند(Putnam , 1995:67).
-
-
- سرمایه اجتماعی در حوزه سازمان و مدیریت
-