گــردش و نـــور و مــکانّیِ مَـــلَک
گــــر نبـــودی او، نیـابیدی بِحــار
هَیْبـــت و مـــــاهی و دُرّ شـاهوار
گــر نبـــودی او، نیـــابیــدی زمین
در درونــه گنــج و بیـرون یـاسمین
رزق هـا هــم رزق خــوارانِ وی اند
میــوه هـا لـبْ خشکِ بـارانِ وی اند
(مثنوی۶/۲۱۰۹-۲۱۱۴)
پس سِری که مغزِ آن افلاک بود
اندر آخِر خواجه ی لَولاک بود
(مثنوی۲/۹۷۷)
کِــــرات وِات نَبِی راکِـــعُ وْ ســـَاجِد
اَنــا وَ عَلـــی مِـــن نُـــور ِوَاحــــِد
۱) ترجمه بیت: پیامبر مکرم مکرر درحالت رکوع وسجده بود، بارها می فرمودند من و علی ازیک نور واحد هستیم.
۲) نکات بلاغی: ساجد با واحد: کلمه قافیه، کَرات: مکرر بارها، «تلمیح: دارد به حدیث «عَنِ الْحَسَن بْنِ عَلِیٍّ عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُ جَدِّی رَسُوْلَ اللهِ یَقُولُ خُلِقْتُ مِنْ نُورِ اللهِ عَزَّوَجَلَّ وَ خُلِقَ اَهْلُ بَیْتِی مِنْ نُورِی»». (فروزانفر بدیع الزمان،۱۳۹۰: ۳۶۳).
۳) شرح مفاهیم عرفانی: بارها پیامبرگرامی به مقام حضرت علی در کنار نبوّت اشاره داشتهاند تا جایی که نسبت هارون به موسی را مطرح مینماید. که تو همانند هارون برای موسی هستی، اما بعد از حضرت موسی نبوّت قطع نمیگردد و در زمان من نبوّت منقطع میگردد، و همچنین به مقام امامت بعد نبوّت هم اشاره دارد. و خداوند درسوره مائده آیه (۵۵)میفرماید: (إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَهَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَهُمْ رَاکِعُونَ). هرآن کس که خلیفهی رسول خدای را خلافت کند، ازخلافت رسول اطاعت نموده و کسی که سر از چنبره اطاعت رسول بر دارد، از اطاعت حق بیرون شده و از دین اسلام خارج شده است. بنابرآیهی(۵۹) سوره نساء که اطاعت از ولی اطاعت از رسول واطاعت از رسول اطاعت از خدا است میفرماید: (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ). اطاعت از حضرت رسول و اهل بیتش اطاعت ازعقل است، چون هرگاه انسان از عقل که اوّلین آفریده حق است. اطاعت کند به حق می رسد و بدل به نور می شود، عقل همان انبیاء و اولیاء است که از خوف و رجا نجات یافته، امّا عده ای شهوات برعقل آنان غالب آمده و از حق دور شده اند. و به اعراف آیه(۱۷۹): (بِهَا أُوْلَئِکَ کَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ) رسیده اند. (ر. ک، فتح الهی و سپه وندی، ۱۳۸۹: ۱۳۵-۱۳۶)، «در روایتی ازپیامبر(ص) نقل شده است که فرمودند: «أناوعَلیٌ مِنْ نُورٍوَاحِدٍوَ ألناسُ مِنْ أنوَارٍشتّی» همچنین در روایتی دیگرنقل شده است که فرمود: «أنَاوَعلیٌ مِنْ نُورِ وَاحِدٍ، خَلَقَ اللهُ رُوحِی وَ روحَ عَلِّی بنِ أبی طَالِبٍ أن یُخلَقَ الخَلْقَ»». (ابن العربی، الفتوحات المکیه، بی تا،۲/۲۲۴) چنان که مولانا نیز آورده است.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
هســت اشــارتِ محمّـد- اَلمُراد-
کُل گشاد اندر گشاد اندر گشاد
صدهزاران آفرین بـــر جـــان او
بــر قدوم و دورِ فرزنـــدان او