-
- ارزیابی دیدگاه معلمان ابتدایی اشکنان درمورد توجه به مهارت اطاعت ورزی درفرایند مدیریت کلاسی .
-
- ارزیابی دیدگاه معلمان ابتدایی اشکنان درموردتوجه به مهارت مسئولیت پذیری درفرایندمدیریت کلاسی.
-
- ارزیابی دیدگاه معلمان ابتدایی اشکنان درمورد توجه به مهارت جرئت ورزی درفرایند مدیریت کلاسی .
مقایسه دیدگاه معلمان زن و مرد در مورد توجه به مهارتهای اجتماعی در فرایند مدیریت کلاسی .
- سؤالات تحقیق :
۱-۵-۱- سؤال اصلی تحقیق :دیدگاه معلمان ابتدایی اشکنان در مورد توجه به مهارتهای اجتماعی در فرایند مدیریت کلاسی به چه صورت میباشد ؟
۱-۵-۲- سؤالات ویژه تحقیق :
-
- دیدگاه معلمان ابتدایی اشکنان در مورد توجه به مهارتهای کلامی درفـرایند مدیریت کلاسی چگونه میباشد ؟
-
- دیدگاه معلمان ابتدایی اشکنان درمورد توجه به مهارت برقراری ارتباط درفرایند مدیریت کلاسی به چه صورت میباشد؟
-
- دیدگاه معلمان ابتدایی اشکنان در مورد توجه به مهارتهای احساسی در فرایند مدیریت کلاسی چگونه میباشد؟
-
- دیدگاه معلمان ابتدایی اشکنان درمورد توجه به مهارت خودمدیریتی در فرایند مدیریت کلاسی به چه صورت میباشد ؟
-
- دیدگاه معلمان ابتدایی اشکنان درمورد توجه به مهارتهای تحصیلی درفرایند مدیریت کلاسی چگونه میباشد؟
-
- دیدگاه معلمان ابتدایی اشکنان درمورد توجه به مهارت ابراز وجود در فرایند مدیریت کلاسی به چه صورت میباشد ؟
-
- دیدگاه معلمان ابتدایی اشکنان درمورد توجه به مهارت اطاعت ورزی درفرایند مدیریت کلاسی به چه صورت میباشد ؟
-
- دیدگاه معلمان ابتدایی اشکنان درمورد توجه به مهارت مسئولیت پذیری درفرایند مدیریت کلاسی به چه صورت میباشد ؟
-
- دیدگاه معلمان ابتداییاشکنان درمورد توجه به مهارت جرئت ورزی درفرایند مدیریت کلاسی چگونه میباشد؟
-
آیا بین دیدگاه معلمان زن و مرد در مورد توجه به مهارتهای اجتماعی در فرایند مدیریت کلاسی تفاوت معنادرای وجود دارد ؟
- تعاریف نظری متغیرهای کلیدی :
-
- مدیریت کلاسی:عبارت ازرهبری کردن امور کلاس درس از طریق تنظیم برنامه درسی ،سازماندهی مراحل کار و منابع ، سازماندهی محیط به منظور بالابردن کار نظارت بر پیشرفت دانش آموزان وپیش بینی مسائل بالقوه است( صفوی،۱۳۷۲) .
-
- خود مدیریتی : فرایند اصلاح رفتار خود از طریق اداره سیستماتیک محرکها ، فرایندهای شناختی و نتایج اقتضایی است (رضاییان ، ۱۳۷۲، ص۶۴).
-
- مهارتهای تحصیلی :فنون و روش های یادگیری مؤثر و پاداش دهنده که باعث رشد و پیشرفت دانش آموزان در تحصیل و تسلط در یادگیری محتوا و مفاهیم دروس میگردد «مهارتهای تحصیلی» نام دارند (شعبانی ، ۱۳۹۱) .
-
- مهارت ابراز وجود : ابراز وجود شامل دو نوع مهارت ابراز وجود مقابلهای(شامل توانایی مقابله با دیگران و قاطعانه برخورد کردن و ابراز وجود تحسینی شامل احساس محبت آمیز نسبت به دیگران میباشد (کلی و همکاران ،۱۹۷۸، به نقل از جوادی و شهدایی ۱۳۹۱ص ۶۵).
-
-
- مسئولیت پذیری : مسئولیت پذیری یعنی قابلیت پذیرش،پاسخگویی و به عهده گرفتن کاری که از کسی درخواست می شود و شخص حق دارد که آن را بپذیرد یا رد کند.وقتی فردی میخواهد مسئولیت را بپذیرد، باید برای او کاملا مشخص شود که موضوع درخواست چیست و در برابر به عهده گرفتن ان چه چیزی به دست میآورد. در واقع مسئولیت انتخابی آگاهانه است، درست مثل قراردادی نانوشته که تمام اجزای آن برای فرد مشخص است (رحمان سرشت،۱۳۷۷).
-
-
- مهارت برقراری ارتباط :فرآیندی است آگاهانه یا ناآگاهانه ، خواسته یا ناخواسته که از طریق آن احساسات و نظرات، به شکل پیامهای کلامی و یا غیرکلامی بیان گردیده و سپس ارسال ، دریافت و ادراک میشوند. این فرایند ممکن است ناگهانی ، عاطفی و یا بیانگر باشد( جوادی، ۱۳۹۰،ص ۴۳) .
مهارتهای زندگی: مهارتهای زندگی به انسانها میآموزد که چگونه شکنندگی را از خودشان دورساخته و به مسائل زندگی به عنوان معماهای قابل حل نگاه کنند( دوروتی، ۱۳۸۸، ص۵) .
- تعریف عملیاتی :
در این تحقیق ارزیابی مدیریت کلاسی از منظر توجه به مهارتهای اجتماعی نمره و پاسخی است که معلمان مقطع ابتدایی آموزش وپرورش اشکنان به پرسشنامه محقق ساخته این تحقیق، درباره مؤلفه های مهارتهای اجتماعی می دهند . سؤالات پرسشنامه ای به صورتی که در جدول ذیل گزارش داده شده است به مؤلفه های اساسی تحقیق در ارتباط میباشند .
جدول ۱-۱- ارتباط مؤلفه های تحقیق (سؤالات تحقیقاتی ) و سؤالات پرسشنامه
ردیف
مؤلفه های تحقیق
شماره سؤالات پرسشنامه
۱
مهارتهای کلامی
۶ – ۱
۲
برقراری ارتباط
۱۲ – ۷
۳
مهارتهای احساسی
۱۸ – ۱۳
۴
خود مدیریتی
۲۲ – ۱۹
۵
مهارتهای تحصیلی
۲۶ – ۲۳
۶
ابراز وجود
۳۰ – ۲۷
۷
اطاعت ورزی
۳۳ – ۳۱
۸
مسئولیت پذیری
۳۷ – ۳۴
۹
جرئت ورزی
۴۱ – ۳۸
فصل دوم
مبانی نظری و تجربی تحقیق
۲-۱- مقدمه :
در این فصل در ابتدا به بررسی محیط کلاس درس و نوع مدیریت کلاسی و همچنین روش های مدیریت در کلاس مبتنی بر مهارتهای اجتماعی پرداخته می شود و پس از آن پیشینه و مبانی تجربی تحقیق بررسی شده و پس از جمع بندی ، چارچوب نظری تحقیق ارائه شده و محیط پژوهش ارائه میگردد .
-
- تعریف مدیریت :
از مدیریت تعریفهای زیادی شده است که بر اساس اهمیت کاربرد آن ها در رفتار کلاسی به برخی اشاره می شود .یکی از تعاریف قابل قبول مدیریت در امر رفتار کلاسی این تعریف است .
مدیریت یعنی هنر انجام دادن کارها به وسیله دیگران(فالت) در این تعریف، رفتار آمرانهی معلم وهمچنین خودمحوری وی مورد انتقادقرارمی گیرد . با توجه به این تعریف،معلم بایستی یک راهنمای خوب باشد،ولی کارهاتوسط خوددانش آموزانجام شودوآنهادرامریادگیری فعال باشند. بدیهی است که هرچه مشارکت دانش آموزان در فعالیتهای کلاسی و در امر یادگیری بیشتر باشد ،رشد مهارت های گوناگون در آنان بیشتر می شود ،و متکی به خود میگردند و اعتماد بنفس در آنان رشد میکند . باید در نظر داشت که این تعریف در کلاسهایی که فراگیران دوران کودکی را طی میکنند ،دارای کاربرد زیادی نیست در مقطع ابتدایی ،پیش از آنکه معلم به کودکان آموزش دهد ،بایستی عمدتآ خود ، برنامه ریز بوده و اهداف آموزشی را دنبال کند ، زیرا با توجه به ویژگیهای خاص کودکان اولآمتکی به دیگران بوده و ثانیاًً کم تجربه میباشند ؛ این وظیفه به معلم برمیگردد، درحالی که آموزش بزرگسالان به دلیل اینکه آنان در امر برنامه ریزیهای درسی و کلاسی ، از اهمیت زیادی برخوردار میگردد . با توجه به موارد فوق در آموزش دوره های بالاتر ، لازم است فراگیران ، خود در امر یادگیری مشارکت داشته باشند. در تعریف دیگر مدیریت کار کردن با افراد به وسیله اعضای گروههابرای تحقق اهداف سازمانی بیان شده است(پرداختچی ، ۱۳۷۲)