یادگیری ترکیبی تغییروتحول طبیعی آموزش های الکترونیک به یک برنامه تکمیل شده چندرسانه ای است که برای حل مؤثر مسائل ومشکلات بایک روش مناسب به کارمی رود. در این روش منابع به بهترین وجه اختصاص داده میشوند. موضوع مهم دریادگیری ترکیبی، انتخاب ترکیبی درست ازمواد وروشهای آموزشی است که با کمترین هزینه بیشترین تاثیرتجاری را داشته باشد. یکی ازساده ترین روشها ایجاد محتوای الکترونیک همراه باتصویرانسانی است. محتوای متعامل و فعال این روش، بهره مندی زیادداشته و قابلیت ارزیابی واقعی نتایج آموزش الکترونیک را دارا است.(محمد خانی، ۱۳۸۶)
تمایل کنونی به آموزش ترکیبی شاید همان همان گرایش ۳۰ سال گذشته آموزش و مهارت آموزی در استفاده از تکنولوژی باشد . آموزش ترکیبی برای اولین بار به عنوان موج دوم آموزش های مجازی، توسط مارش و دیگران در سال ۲۰۰۳ مطرح شده است .آموزش ترکیبی به کاربرد روش های جدید تفکر در خصوص طراحی دروس جهت سازگار نمودن ارزش ها و فعالیت های سنتی آن هم با جذب امکانات و انتظارات تکنولوژیکی می پردازد. جوامع یادگیری ترکیبی قادر است ارتباطات جدید و چند جانبه ای(شخصی و علمی) را در حوزه یادگیری فرا روی فراگیران قرار دهد به طوری که فراتر از زمان، مکان و دروس محدود قابل توسعه باشد. یادگیری ترکیبی به این اساتید اجازه را میدهد تا حضور متعادلی در کلاسهای حضوری و برخط داشته باشند، به گونه ای که مؤلفه های برخط به طور طبیعی سبب افزایش یادگیری کلاس های سنتی گردند که این امر سبب دستیابی به تجربه یادگیری معنادار خواهد شد. (سعید پور، مرضیه – طبسی ، زکیه – ۱۳۸۹)
۲-۲-۶-خلاقیت
خلاقیت از جمله مسائلی است که درباره ماهیت و تعریف آن تاکنون بین محققان و روانشناسان توافقی نشده است. تورنس (Torans) پس از پنجاه سال تحقیق و آزمودن درباره خلاقیت، معتقد است نمیتوان تعریف صریح و جامعی از خلاقیت داد. اما ابهام در مفهوم، به معنی پیچیدگی جریان خلاقیت نیست، زیرا خلاقیت را میتوان به راحتی در زندگی روزمره حس کرد. با وجود این، بیش از صدها تعریف برای خلاقیت ارائه شده است. از جمله تعاریف زیر:
-
- خلاقیت یعنی رهایی از عادتهای ذهنی.
-
- خلاقیت = توانایی تفکر + کشتن ویروسهای ذهنی.
-
- خلاقیت یعنی نگاهی متفاوت به پدیدههایی که سایر مردم نیز به آن ها مینگرند.
-
- خلاقیت یعنی فرایند تغییر توسعه و تکامل در سازمانبندی حیات ذهنی.
- خلاقیت عبارت است از برآیند حساسشدن به مسائل، نواقص، شکافهای دانش، عناصر مفقوده، ناهماهنگیها و شناسایی دشواریها، جستوجوی راه حل ها، حدسزدنها، منظمکردنها، فرضیههایی درباره نواقص آزمودن و دوباره آزمودن.
اما تعریفی که اغلب دانشمندان بر آن اتفاقنظر دارند:
خلاقیت = تازگی + ارزش
از نظر مدنیک ((Mednich خلاقیت عبارت است از: شکل دادن به عناصر متداعی به صورت ترکیبات تازه که با الزامات خاصی مطابق است یا به شکلی مفید است. هرچه عناصر ترکیب جدید غیر مشابهتر باشند، فرایند حل کردن خلاقتر خواهد بود. ( حسینی، افضل السادات، ۱۳۸۱)
گیزلین (ghiselin) معتقد است: خلاقیت ارائه کیفیتهای تازهای از مفاهیم و معانی است. ( حسینی، افضل السادات، ۱۳۸۱)
تفاوت خلاقیت با نو آوری :
معمولاً برخی از مطالعات انجام شده در این حوزه، بین دو مفهوم خلاقیت و نوآوری تفاوتی قائل نمیشوند و از آنجا که در کُنه هر دو مفهوم ویژگی تازگی و نو بودن قرار دارد، هر دو را در یک معنی و مترادف هم به کار میبرند.در حالی که با دقت در معنای هر دو اصطلاح مشاهده میکنیم که تفاوت ماهوی بین خلاقیت و نوآوری وجود دارد.
نوآوری به کارگیری ایده های جدید ناشی از خلاقیت است که میتواند یک محصول جدید، خدمت جدید یا راه حل جدید انجام کارها باشد.(۱۹۹۲٫ George G.Gordon)
باید بین خلاقیت و نوآوری فرق قائل شد، معمولاً واژه خلاقیت به توانایی و قدرت فرد در ارائه ایده های نوین(فکر های سازنده) اطلاق می شود.از سوی دیگر، معمولاً نوآوری به معنی استفاده از این ایده ها میباشد.در یک سازمان این به معنی یک کالای جدید، یک خدمت جدید یا یک راه جدید برای انجام دادن کارها است. اگرچه بحث نوآوری حول محور خلاقیت مطرح شود.( ۲۰۰۶ . Koontz, Harold )
خلاقیت باید بر اهداف سازمان تمرکز یابد و همانند یک قیف برای نوآوری عمل کند به این معنی که نوآوری محتملترین ایده ها را برگزیده و آن ها را مورد آزمایش و بررسی قرار میدهد. ( ۲۰۰۶ . Koontz, Harold )
۲-۲-۷-انگیزش
انگیزش تمایل به انجام کار در گرو توانایی فرد است تا بدان وسیله نوعی نیاز تأمین گردد. میتوان انگیزش را بر حسب رفتار عملی تعریف کرد. کسانی که تحریک شوند نسبت به کسانی که تحریک نشوند تلاش بیشتری مینمایند. ( پارسیان، علی . اعرابی، محمد ۱۳۸۸.)
انگیزش در آموزش رفتار هایی مبتنی بر هدف پدید می اورد ، یاد گیرنده را به تلاش و کوشش وا میدارد و به فعالیت او شکل و جهت می بخشد . عوامل انگیزشی که دارای خاستگاه درونی و برونی یا فردی و محیطی هستند در شخص نیرو و پویایی خاصی برای رسیدن به هدف خود ایجاد میکنند و زمانی به حد اعلای خود میرسند که به طور مشترک دست به کار میشوند . انگیزه های تربیتی به صورت وسیله و هدف به کار میروند . عوامل تشکیل دهنده انگیزش عبارتند از نیاز ها ، علاقه ها ، ارزش ها ، نگرش ها و مشوق ها.(پارسا، محمد ۱۳۸۷)
انگیزش علت رفتارها است. انگیزش به عوامل موجود در یک فرد اشاره دارد که رفتار را در جهت یک هدف فعال میسازند. ( کارل هافمن و …)
عوامل درونی که باعث می شود شخص در جهت نیل به هدف ها و منظور هایی که زمینه رفتاری وی را تشکیل میدهد ف اقدام کند . (عمادی،۱۳۹۱)
انواع انگیزش
وقتی نظریهپردازان درباره انواع مختلف انگیزش صحبت میکنند، در واقع میان رفتار مشاهدهشده و دلایل فرضی یا انگیزه هایی که زیربنای رفتار هستند، پیوندهایی را برقرار میسازند، اما برخی از مهمترین انواع انگیزش به نظر روانشناسان به قرار زیر است:
الف. فیزیولوژیکی – روانشناختی: در اساسیترین یا پایهایترین سطح، ما میتوانیم درباره نیازهای جسمی یا فیزیولوژیکی صحبت کنیم. نیازهای فیزیولوژیکی شامل غذا، آب، پوشاک و نیازهای جنسی است و نیازهای روانشناختی با فعالیتهای ذهنی و اجتماعی ارتباط دارند که برای برآورده شدن هر یک از نیازهای مطرحشده، یک انگیزش مفروض وجود دارد.
ب. صلاحیت: وایت، مشاهده کرد که کودکان در حال رشد، محیط خود را فعالانه کشف میکنند. وایت، احساس میکرد که این رفتار اکتشافی ذاتی، نتیجه نیاز فرد به تأثیرگذاری بر محیطش است. این نیاز، به آنچه وایت، آن را انگیزش کارایی: انگیزش صلاحیت یا انگیزش تسلط نامیده، ارتباط دارد.
ج – پیوندجویی یا تعلق: یکی دیگر از انگیزشهای روانشناختی مهم، تمایل فرد به ایجاد وابستگیها یا نیاز به پیوندجویی یا تعامل با دیگران است (بیایبانگرد و نعمتی ۱۳۸۴)
۲-۲-۸- تفاوت های کلی آموزش سنتی و ترکیبی