برای کسب و کارهای کوچک نگرانی و مشکل اصلی منابع است. اگر کسی را ندارید تا قادر باشد تا رسانه های اجتماعی را مدیریت کند، میتواند زمان شما را هدر دهد و انحراف بالقوه ای در کسب و کار اصلی شما باشد. بعضی از چالش های اصلی که باید مورد توجه قرار گیرد شامل:
امید دارید چه چیزی را به وسیله استفاده از رسانه های اجتماعی به دست بیاورید؟
چند ساعت را می توانید به رسانه های اجتماعی اختصاص دهید؟
مؤثرترین پلت فرم ها کدام هستند؟
تلاش می کنید چه چیزی را برای کسب و کار خود به دست آورید؟
در حالی که رسانه های اجتماعی این شانس را میدهند تا برند خود را بشناسانید و وفاداری مشتری را به دست آورید، خطراتی نیز در مشارکت در انجمن های عمومی نیز وجود دارد. داشتن یک ایده واضح و روشن در چگونگی کنترل بازخورد های منفی درباره کسب و کار ضروری است. همچنین نیاز است در مورد چیزی که ارسال می کنید و نحوه ارتباط با مردم در ارائه تصویری حرفه ای و روشن در جهان اطمینان حاصل کنید. نوشتن یک مجموعه قوانین برای اینکه چگونه رسانه های اجتماعی را مدیریت می کنید می تواند در هدایت چالشها کمک کند (Smart, 2013).
۲-۶ پیشینه تجربی
۲-۶-۱٫ پیشینه در داخل کشور
با توجه به بکر بودن این موضوع که چقدر و چگونه سازمان ها و شرکت های ایرانی از شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، یوتیوب،لینکداین و گوگل پلاس استفاده میکنند و اینکه در ایران هیچ سابقه ای از این کار در دسترس نیست تنها تعدادی پژوهش در حوزه های دیگر از رابطه شبکه های اجتماعی با قسمتی از صنعت مورد بررسی قرار گرفته است مانند برسی شبکه های اجتماعی و موفقیت سیاست گذاری گردشگری ایران که توسط نادر مظلومی وسید حسین جلالی (۱۳۹۱) انجام شد و در آن نویسندگان معتقدند که شبکه های اجتماعی به واسطه تاثیرگذاری روی متغیرهای رفتاری، بر جذب گردشگران خارجی به مقاصد گوناگون نیز تاثیرگذار هستند. در این خصوص میتوان به تاثیر شبکه های اجتماعی بر اعتماد، ریسک ادراکشده و قصد سفر به عنوان مهمترین مؤلفهها اشاره کرد.
در پژوهشی، حسین مرزبان و عصمت قلیجان (۱۳۸۸) به بررسی شبکه های اجتماعی و مؤلفه های تحلیل که در مطالعات شبکه های اجتماعی به کار میروند می پردازد. آن ها جنبه هایی از ارتباط که یک شبکه های اجتماعی را شکل میدهند مانند محتوا، جهت و استحکام و همچنین کمیت هایی مثل دامنه، مرکزیت، نقش و غیره را مورد بررسی قرار میدهند. و بعضی از مفاهیم اصلی آنالیز شبکه های اجتماعی را بررسی میکنند.
ردیف
نویسنده و سال
هدف
نتیجه
حمیدضیایی پرور و سید وحید عقیلی(۱۳۸۸)
سنجش میزان نفوذ شبکه های اجتماعی مجازی در میان کاربران ایرانی
اغلب کاربران اینترنت در ایران عضو یکی از شبکه های اجتماعی مجازی بوده و در میان این شبکه ها، فیس بوک بیشترین ضریب نفوذ را داشته و همین شبکه بیشترین تأثیر در پوشش اخبار انتخابات ۱۳۸۸ و رخدادهای بعد از آن در ایران داشته است
فاطمه اناری و عاصفه عاصمی و نصرت ریاحی نیا(۱۳۹۲)
بررسی میزان استفاده از ابزارهای شبکه های اجتماعی در به اشتراک گذاری دانش بین کتابداران دانشگاه اصفهان
میزان استفاده کتابداران دانشگاه اصفهان از ابزارهای شبکه های اجتماعی در روند به اشتراک گذاری دانش رو به پایین ارزیابی شده است. ابزارهای ویکی بیشترین استفاده و ابزارهای میکروبلاگ کمترین میزان استفاده را در روند به اشتراک گذاری دانش بین کتابداران این دانشگاه به خود اختصاص دادهاند.
هادی خانیکی و محمود بابائی(۱۳۹۰)
فضای سایبر و شبکه های اجتماعی مفهوم و کارکردها
حجم دادوستد، اشتراک گذاری اطلاعات و تعامل در شبکه های اجتماعی سایبرنشان از وقوع تغییرات شگرف در کیفیت و کمیت جریان اطلاعات در جوامع دارد. این جریان اطلاعاتی در شبکه های اجتماعی، با توجه به زمینههای اجتماعی و شرایط گوناگون دیگر، میتواند منشا تغییرات احتمالی باشد.تغییراتی که دریک طیف بسیار گسترده میتواند تعریف شود
مهدی محسنیان راد(۱۳۹۱)
بررسی سه نسل از شبکه های اجتماعی در ایران
زیستگاه مشترک این سه نسل در ایران به مفهوم شبکه های اجتماعی یکپارچه نیست و پیشنهاد نموده که تحولات تعامل سخت افزار و نرم افزاری این سه پاره شبکه در میان خود و بین خود از موضوعات مورد توجه محققان ارتباطات در ایران قرار گیرد
حسین مرزبان و عصمت قلیجان (۱۳۸۸)
بررسی شبکه های اجتماعی و مؤلفه های تحلیل که در مطالعات شبکه های اجتماعی به کار میروند
آن ها جنبه هایی از ارتباط که یک شبکه های اجتماعی را شکل میدهند مانند محتوا، جهت و استحکام و همچنین کمیت هایی مثل دامنه، مرکزیت، نقش و غیره را مورد بررسی قرار میدهند. و بعضی از مفاهیم اصلی آنالیز شبکه های اجتماعی را بررسی میکنند.
محمدرضا زالی و همکارانش (۱۳۹۰)
مطالعه نقش شبکه های اجتماعی در عملکرد کسب وکار بر اساس داده های دیده بان جهانی کار آفرینی در کشورهای ایران، دانمارک و کرواسی
کارآفرینان دانمارکی بیشتر از کارآفرینان دو کشور دیگر کسب وکار خود را با انگیزه بهره برداری از فرصت راه اندازی میکنند.
در ادامه تعدادی از پژوهش های انجام شده به صورت جدول ارائه می شود.
جدول۲- ۱ پیشینه در داخل کشور
۲-۶-۲٫ پیشینه در خارج از ایران
در خارج از کشور تحقیقات بیشتری به دلیل نبود موانع فرهنگی و سیاسی در مورد شبکه های اجتماعی انجام شده است و استفاده از شبکه های اجتماعی برای کسب و کار خود را یکی از بهترین راه ها برای کاهش هزینه های خود در جنبههای مختلف از قبیل بازاریابی و به دست آوردن مشتریان جدید،معرفی محصولات و به دست آوردن مزیت رقابتی می دانند.
Basak Denizci Guillet&Nga Ling Chan (2011) میزانی که بازاریابی رسانه های اجتماعی در صنعت هتل هنگ کنگ استفاده شده است را مورد بررسی قرار دادهاند. عملکرد بازاریابی ۶۷ هتل در هنگ کنگ روی ۲۳ سایت رسانه های اجتماعی با توجه به ۱۸ معیار اقتباس شده از مطالعات گذشته مورد بررسی قرار گرفت. (Basak Denizci Guillet,2011&Nga Ling Chan )
Michaela Stelzner (2013) در گزارش سالیانه خود از بازاریابی شبکه های اجتماعی در کسب و کار ها به بحث در مورد ” چه کسی، چه چیزی، چه موقع و چرا” پرداخته است.( Michaela Stelzner,2013)
Davis(2010) نیز در تحقیقی که توسط شرکت Harvard business review انجام داد به این نتیجه رسید که تنها ۱۲درصد سازمان ها اعلام کردند که کاربران اثربخش در رسانه های اجتماعی هستند و همچنین به این نتیجه رسید که بیشتر سازمان ها همچنان در حال جستجو و بررسی برای پیدا کردن بهترین رسانه ای هستند که میتواند برای آن ها مزیت رقابتی داشته باشد.
تحقیقات قبلی در مورد رسانه های اجتماعی براهمیت استفاده از آن ها در کسب و کار تأکید شده است، که تعداد زیادی از آن ها جهان بازاریابی را هدف قرار دادهاند(Boyd,2012) مانند پژوهش انجام شده توسط Thackeray،ودیگران(۲۰۰۸) بر ارتقای استراتژی های تبلیغاتی در برنامه های بازاریابی اجتماعی با بهره گرفتن از وب ۲٫۰ رسانه های اجتماعی تأکید کردهاند (Thackeray,2008)