در جدول ۲-۸ خلاصهای از مطالعات داخلی انجام شده، ارائه شده است.
جدول (۲-۸): خلاصه مطالعات داخلی
محققین (سال)
عنوان تحقیق
نتایج مهم تحقیق
فاریابی و همکاران (۱۳۹۰)
بررسی رابطه بازارمحوری و مزیت رقابتی در گروه صنایع تراکتورسازی ایران
تأثیر بیشتر هوشمندی بازار از بین سه متغیر فرهنگ بازاریابی، هوشمندی بازار و قابلیتهای بازاریابی بر بازارمحوری و تأثیر بیشتر استراتژی تمایز و حرکت پیشرو بر مزیت رقابتی و بازارمحوری به عنوان رکن اصلی و مهم وجود مزیت رقابتی در سازمانها.
صنوبر و همکاران (۱۳۸۸)
رابطه مسئولیتپذیری اجتماعی و عملکرد بازاریابی شرکتهای صادرکننده نمونه صنایع غذایی
وجود رابطه مثبت بین اخلاق اجتماعی و عملکرد بازاریابی شرکت.
حدادیان و همکاران (۱۳۹۲)
بررسی تأثیر قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد بازار با نقش میانجی متغیر خلق ارزش برتر برای مشتری در صنایع غذایی شهرک صنعتی توس مشهد
تأثیر بیشتر اثر مستقیم قابلیت بازاریابی بر عملکرد بازار نسبت به تأثیر غیرمستقیم قابلیت بازاریابی بر عملکرد بازار از طریق متغیر واسطه خلق ارزش برتر برای مشتری.
نعمتی و همکاران (۱۳۹۱)
تأثیر قابلیتهای بازاریابی بر پیامدهای عملکردی شرکتهای کوچک و متوسط کارآفرین
تأثیر مثبت قابلیتهای بازاریابی بر پیامدهای عملکردی شرکتها و بقای شرکتهای کوچک و متوسط کارآفرین.
رضایی دولتآبادی و همکاران (۱۳۹۱)
تأثیر قابلیتهای بازاریابی بر بهبود عملکرد سازمان
تأثیر مثبت قابلیت بازاریابی بر بهبود عملکرد سازمان هم در ابعاد مالی (مثل فروش، حاشیه سود و بازگشت سرمایه) و هم در ابعاد غیرمالی (مثل مشتریگرایی، جهتیابی رقبا رضایت مشتری، بهرهوری بازار و …) و ایجاد مزیت رقابتی
حاجی پور و همکاران (۱۳۹۱)
تبیین استراتژی محصول بازار و قابلیتهای بازاریابی شرکت بر عملکرد بازار
تأثیر مثبت و معنیدار استراتژیهای رهبری هزینه، تمایز و قلمرو محصول- بازار بر قابلیتهای معماری و تخصصیشده بازاریابی و رابطه مثبت قابلیتهای معماری و تخصصیشده بازاریابی با عملکرد بازار.
قاضیزاده و همکاران (۱۳۹۰)
اثر قابلیتهای بازاریابی و تنوعبخشی بر عملکرد مالی (با بهره گرفتن از تکنیک تحلیل پوششی داده ها)
وجود رابطه مثبت بین قابلیتهای بازاریابی و عملکرد کل شرکت و عملکرد مالی در شرکتهای کارآ و وجود رابطه منفی بین تنوعبخشی و عملکرد کل شرکت و عملکرد مالی در شرکتهای کارآ.
باشکوه و همکاران (۱۳۹۱)
بررسی تأثیر عناصر ارتباطات یکپارچهی بازاریابی بر قوت نام تجاری در صنعت بانکداری
تأثیر مثبت و معنادار تمام عناصر ارتباطات یکپارچه بازاریابی، ازجمله تبلیغات، روابط عمومی، پیشبرد فروش و بازاریابی بر قوت نام تجاری سازمان.
امیرشاهی و همکاران (۱۳۹۱)
بررسی وضعیت ارتباطات یکپارچه بازاریابی و عوامل مؤثر و متأثر از آن
موفق نبودن اجرای ارتباطات یکپارچه بازاریابی در بانک ملت و لزوم برقراری استانداردهای مشخص.
منبع: یافته های تحقیق
۲ -۴- خلاصه و جمعبندی فصل دوم
با توجه به پیشینه تجربی ارائه شده در تحقیقات داخلی مطالعات گستردهای در زمینه ارتباطات مبتنی بر همکاری انجام نشده است. متغیر ارتباطات مبتنی بر همکاری در پژوهشهای داخلی و خارجی چندان مورد مطالعه واقع نشده و حتی تاکنون در پژوهشهای داخلی ارتباط آن با عملکرد سازمانی بررسی نشده است. بیشتر پژوهشهای داخلی صورت گرفته در زمینهی قابلیتهای بازاریابی و عملکرد سازمانی هستند. علاوه بر این تاکنون ارتباط این متغیرها با هم در قالب مدلی یکپارچه در هیچ یک از پژوهشهای داخلی مورد بررسی قرار نگرفته است و این امر، ضرورت انجام تحقیق را بیشازپیش آشکار میسازد. در زمینهی بازاریابی لازم است که تحقیقات وسیعی صورت گیرد تا رفتار و نگرشهای آنان بهتر شناخته و از این طریق در جهت تطابق اهداف آنان با اهداف سازمانی تلاش بیشتری انجام شود. ازاینرو در تحقیق حاضر قصد داریم با تمرکز بر رفتارهای بازاریابی واحدهای صنعتی بزرگ و متوسط زنجان، متغیرهای مناسب و مطابق با اهداف پژوهش را شناسایی نموده و ارتباط میان آن ها را مورد ارزیابی قرار دهیم. در این فصل ادبیات نظری و تجربی پژوهش تا حد امکان مورد بررسی قرار گرفت و امید است باوجود برخی محدودیتها و نواقص احتمالی در پژوهش، اطلاعات مناسبی در زمینهی بازاریابی، رفتار و نگرشهای آنان فراهم آمده باشد.
به عنوان جمعبندی فصل دوم، نحوه توسعه فرضیات و مدل را بر اساس بررسیهای صورت گرفته در بالا ارائه مینماییم:
۲-۴-۱- تأثیر ارتباطات مبتنی بر همکاری بر معیارهای عملکرد رابطهای: دیدگاه رابطهای
دیدگاه رابطهای مدیریت استراتژیکی شامل نظریه های مختلف و دیدگاههایی میشود که بیان میکنند که چگونه سازمان به مزیت رقابتی برتر با ایجاد، توسعه و حفظ تبادل رابطهای موفق با شرکای خود، دست مییابد (اندرسون و ویتز[۹۰]، ۱۹۹۲؛ دانی و کانن[۹۱]، ۱۹۹۷؛ دایر، اسچور و اوه[۹۲]، ۱۹۸۷؛ لاسچ و براون[۹۳]، ۱۹۹۶؛ مورگان و هانت، ۱۹۹۴؛ پالماتیر، دانت و گریوال[۹۴]، ۲۰۰۷). این دیدگاه بیان میکند که روابط بلندمدت میتواند یک مزیت رقابتی را تداوم بخشد (گانسان، ۱۹۹۴). در این خصوص، ارتباط یکی از مهمترین فاکتورها در ایجاد تبادل رابطهای موفق هست (بلیک و ارنست[۹۵]، ۱۹۹۳؛ گرابنر و روزنبرگ[۹۶]،۱۹۶۹). ارتباطات مبتنی بر همکاری برای شرکتها به منظور ایجاد روابط کیفی با مشتریان مؤثر هست (جوشی، ۲۰۰۹؛ موهر و همکاران، ۱۹۹۶؛ پااولراج و همکاران، ۲۰۰۸). بر مبنای این دیدگاه رابطهای، ارتباطات مبتنی بر همکاری میتواند به پیامدهای عملکرد رابطهای با چند دلیل احتمالی کمک کند.
اول اینکه طبق نظریه تعهد- اعتماد، ارتباط مؤثر بین شرکت و مشتری، اعتماد مشتری را بهبود بخشیده و منجر به افزایش همکاری مشتری و کاهش تمایل برای مرخصی میشود (مورگان و هانت، ۱۹۹۴). به عبارت دیگر در زمان تعامل با مشتریانی که ارتباطات مبتنی بر همکاری بیشتر را نشان میدهند (به عنوانمثال، فراوانی و بازخورد متقابل)، مشتریان، قابلاعتماد بوده و بنابرین بیشتر مایل به ایجاد فعالیتهای رابطهای مداوم و همکاری فعال میباشند (موهر و همکاران، ۱۹۹۶؛ پالماتیر و همکاران، ۲۰۰۷). علاوه بر این مطالعات نشان میدهد که ارتباطات مبتنی بر همکاری میتواند تعهد رابطه مشتری را بهبود بخشیده و وفاداری برتر را ایجاد میکند (میک و همکاران[۹۷]، ۲۰۱۱). بنابرین، ارتباطات مبتنی بر همکاری میتواند عملکرد همکاری مشتری و متمرکز بر مشتری را از طریق افزایش تعهد و اعتماد مشتری، بهبود بخشد.