ماده ۱۱- مهلت پرداخت خسارت: بیمهگر مکلف است حداکثر طی چهار هفته پس از دریافت اسناد و مدارک لازم که به استناد آن ها بتواند حدود تعهد خود را احراز و مقدار خسارت وارده را تعیین کند، خسارت را پرداخت نماید.
ماده ۱۲- اصل جانشینی: بیمهگر در حدودی که خسارات وارده را قبول یا پرداخت میکند در مقابل اشخاصی که مسئول وقوع حادثه یا خسارت هستند جانشین بیمهگذار خواهد بود و اگر بیمهگذار اقدامی کند که منافی با این اصل باشد بیمهگر میتواند به نسبت تأثیر بیمهگذار تمام یا قسمتی از خسارت را پرداخت نکند.
ماده ۱۳- بازدیدکنندگان: بازدید نمایندگان بیمهگر یا مؤسسات مجاز بازدیدکننده از خسارت و ارائه گزارش بازدید از سوی آن ها به منزله قبول تعهد از طرف بیمهگر نیست.
ماده ۱۴- کتبی بودن اظهارات: هر گونه پیشنهاد و اظهار بیمهگذار و بیمهگر باید به صورت کتبی به آخرین نشانی اعلام شده طرف مقابل ارسال گردد.
ماده ۱۵- مهلت حمل کالای مورد بیمه: بیمهگذار موظف است کالای مورد بیمه را حداکثر تا دو سال بعد از تاریخ صدور بیمهنامه حمل نماید. در غیر این صورت، بیمهنامه فاقد اعتبار است و بیمهگر تعهدی برای جبران خسارات مربوط به کالاهایی که بعد از مهلت مقرر حمل میشود ندارد. حقبیمه مربوط به کالاهای حملنشده با ارائه مستندات لازم توسط بیمهگذار قابل استرداد خواهد بود. بیمهگر و بیمهگذار میتوانند قبل از پایان مهلت حمل، درباره تمدید آن توافق نمایند.
ماده ۱۶- ارجاع به داوری: طرفین قرارداد باید اختلاف خود را تا حد امکان از طریق مذاکره حل و فصل نمایند. اگر اختلاف از طریق مذاکره حل و فصل نشد میتوانند از طریق داوری یا مراجعه به دادگاه موضوع را حل و فصل کنند. در صورت انتخاب روش داوری، طرفین قرارداد میتوانند یک نفر داور مرضیالطرفین را انتخاب کنند. در صورت عدم توافق برای انتخاب داور مرضیالطرفین، هر یک از طرفین داور انتخابی خود را به صورت کتبی به طرف دیگر معرفی میکند. داوران منتخب، داور سومی را انتخاب و پس از رسیدگی به موضوع اختلاف، با اکثریت آرا رأی داوری را صادر میکنند. در صورتی که داوران منتخب برای انتخاب داور سوم به توافق نرسند هر یک از طرفین قرارداد میتواند تعیین داور سوم را از دادگاه صالح خواستار شود. هر یک از طرفین، حقالزحمه داور انتخابی خود را میپردازد و حقالزحمه داور سوم به تساوی تقسیم میشود.
ماده ۱۷- مهلت اقامه دعوا: هر گونه ادعای ناشی از این بیمهنامه باید حداکثر ظرف مدت دو سال از تاریخ بطلان، فسخ و یا انقضای مدت بیمهنامه و در صورت وقوع حوادث منجر به خسارت، از تاریخ وقوع آن اقامه شود و پس از دو سال مذکور ادعای ناشی از این بیمهنامه مسموع نخواهد بود. مرور زمان میتواند یک نوبت توسط هر یک از طرفین با اظهارنامه رسمی قطع شود. در صورت قطع شدن مرور زمان، به مدت باقیمانده مرور زمان، یک سال اضافه خواهد شد.
ج ) استثنائات
ماده ۱۸- خسارات غیر قابل پرداخت: علاوه بر موارد ذکر شده در شرایط پیوست، خسارات ناشی از تحقق خطرات زیر نیز تحت پوشش این بیمه نخواهد بود.
۱- اشعه یونساز و آلودگی به مواد رادیواکتیو ناشی از هر گونه سوخت یا فضولات هستهای.
۲- عدم قبول بیمهگذار برای ورود کالای مورد بیمه و یا ممانعت مقامات کشور واردکننده از ورود کالا.
۳- کسر از مبدأ و یا ارسال کالایی مغایر با اسناد حمل و یا خرید.
ماده ۱۹- این آییننامه از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا خواهد بود و جایگزین آیین نامه شماره ۳۶ (شرایط عمومیبیمه باربری و مجموعه شرایط AوBوC) مصوب شورای عالی بیمه و مکملهای بعدی آن خواهد شد.
-
-
- مجموعه شرایط A و B و C ( شرایط پیوست )
-
این شرایط جزء شرایط استاندارد بینالمللی حمل کالا میباشند و عمدتاً پیوست بیمه نامه میشوند از این جهت به نام شرایط پیوست نیز شناخته میشوند .
۲-۳-۲-۱ شرایط بیمهگران کالا مجموعه شرایط (A)
خطرات مشمول بیمه( خطرات تحت پوشش )
۱- این بیمه همه خطرهایی را که منجر به تلف شدن یا آسیب دیدن کالای مورد بیمه می شود به جز موارد استثنا شده در بندهای ۴، ۵، ۶، ۷ راپوشش میدهد.
خسارت همگانی
۲- این بیمهنامه خسارات همگانی و هزینه های نجات راکه به منظور پیشگیری از خسارت یا در ارتباط با آن به جز موارد مندرج در بندهای۴، ۵، ۶ ،۷ بهوجود آمده و طبق قرارداد حمل و یا قانون و عرف حاکم بر آن محاسبه و تعیین شده باشد، پوشش میدهد.
مسئولیت مشترک در تصادم
۳- به موجب شرط مندرج در قرارداد حمل در خصوص مسئولیت مشترک دو کشتی در تصادم ، بیمه گر جبران این زیان را در قبال خطرات مورد تعهد در این بیمه بهعهده میگیرد . بیمه گذار تقبل می کند که هر گاه حمل کننده بر اساس شرط مذکور مطالبه زیان کند ، بیمه گر را آگاه نماید . در این صورت بیمه گر حق دارد به هزینه خود دفاع از بیمه گذار را در دعوی به عهده گیرد.
استثنائات
۴- این بیمه به هیچ وجه شامل خطرات زیر نمیگردد:
(۱/۴)- تلف شدن ، آسیب دیدن یا هزینه قابل انتساب به سوء عمل ارادی بیمهگذار
(۲/۴)- نشت و ریزش عادی، کسری عادی وزن یا حجم و یا فرسودگی و پوسیدگی عادی کالای مورد بیمه.
(۳/۴)- تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه ناشی از کافی نبودن یا نامناسب بودن بسته بندی یا آماده سازی کالای مورد بیمه مشروط بر اینکه بسته بندی یا آماده سازی قبل از شروع این بیمه انجام شده یا به وسیله بیمه گذار یا کارکنان او انجام شده باشند و تحمل مقابله با حوادث معمول در سفر بیمه شده را نداشته باشد.( در موارد مربوط به این شرط ،” بسته بندی ” شامل چیدن کالای مورد بیمه در کانتینر هم هست وکارکنان جزو پیمانکاران مستقل محسوب نمیشوند).
(۴/۴)- تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه به علت عیب ذاتی یا ماهیت کالای مورد بیمه.
(۵/۴)- تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه ایکه علت آن تأخیر باشد، حتی اگر این تأخیر ناشی از خطرات بیمه شده باشد(بهاستثناء هزینه های قابل پرداخت بر اساس بند ۲).
(۶/۴)- تلف شدن ، آسیب دیدن یا هزینه ناشی از اعسار یا ورشکستگی مالکان، مدیران، اجاره کنندگان یا گردانندگان کشتی یا قصور در انجام تعهدات مالی از طرف یکی از آن ها، به شرط اینکه بیمه گذار در هنگام بارگیری کالای مورد بیمه در کشتی ، از این امر مطلع بوده یا بایستی طبیعتا در جریان معمول تجارت خود از این مسئله آگاه باشد که این اعسار و یا ناتوانی مالی میتواند مانع از ادامه عادی سفر گردد. این استثنا در صورتی که قرارداد بیمه به طرف دیگری( طرف مدعی خسارت) واگذار شده باشد که آن طرف موضوع بیمه را با حسن نیت و تحت قرارداد الزام آور خریداری کرده یا با خرید آن توافق نموده است ، اعمال نمی گردد.
(۷/۴)- تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه ای که مستقیم یا غیر مستقیم به علت یا ناشی از کاربرد هر نوع سلاح یا وسیلهای باشد که با انرژی اتمی یا شکست هستهای و یا ترکیب هسته ای یا واکنش مشابه دیگر یا نیرو یا ماده رادیو اکتیو کار کند.