تعریف یارانه: هر گونه پرداخت انتقالی را گویند که به منظورحمایت از اقشار کم درآمد و بهبود توزیع درآمد، از محل خزانه دولت و هرآنچه که میتواند به خزانه دولت واریز گردد به صورت نقدی و یا جنسی به خانوارها و تولیدکنندگان کالا و خدمات تعلق میگیرد (رحیمی، ۱۳۷۵).
۲-۲-۱) انواع یارانهها
به طور کلی بسته به گستردگی یا محدودیت وظایف دولت در اقتصاد و نوع مداخلات آن یارانهها را میتوان در طبقه بندیهای گوناگون جای داد. در این زمینه کلی ترین دسته بندی یارانهها شامل یارانه کالاهی مصرفی، یارانه خدمات اجتماعی و یارانه کالاهای واسطهای برای تولیدکنندگان میگردد.
برای یارانهها، طبقه بندیهای دیگری نیز ارائه کردهاند که یارانه پنهان و آشکار و همچنین یارانه مستقیم و غیر مستقیم از آن جملهاند. ولی در هر حال این نکته را باید درنظر داشت که تعاریف فوق نسبی است و به همین دلیل میتوان دسته بندیهای بیشتری مطرح نمود. با توجه به موضوع پژوهش حاضر، یارانه مورد بحث شامل یارانههای کالاهای مصرفی، غذایی، دارو وسوخت و برخی کالاهای واسطهای بود. و به لحاظ روش اعطا، یارانه مستقیم و غیر مستقیم مورد بررسی قرار میگیرد. کیکن یارانههای اعطایی به خدمت اجتماعی نظیر آموزش و پرورش، آموزش عالی، بهداشت و درمان، تربیت بدنی و… مورد بحث نخواهدبود (سیف، ۱۳۸۹).
۲-۲-۲) روش های پرداخت یارانه
با توجه به تعاریف بالا روش های پرداخت یارانه در سه طبقه جای میگیرند:
-
- یارانه مستقیم نقدی: یارانهای که به صورت پرداخت نقدی و به منظور افزایش درآمد خانوارهای هدف اعمال میشود.
-
- یارانه مستقیم ارزشی: یارانه ای است که به صورت اعطای کالابرگ با ارزش خاص برای مصارف خاص به خانوارهای هدف پرداخت میشود.
- یارانه غیر مستقیم: یارانه ای است که به صورت تعیین قیمت کالا و خدمات به میزانی کمتر از قیمت واقعی آن تعیین و اعمال میشود. و اصولا مورد استفاده عموم قرار میگیرد. ماهیت یارانه غیر مستقیم به گونه ای است که به هر واحد فیزیکی از کالا تعلق میگیرد و معمولا در مورد کالاهایی اعمال میشود که تولید و یا توزیع آن ها توسط دولت و یا تحت نظارت مستقیم آن انجام میگیرد.
با توجه به تعریف فوق، مجموعه پرداختهای نقدی و غیر نقدی که به عنوان مابه التفاوت قیمت واقعی و قیمتهای تعیین شده به مصرف کنندگان فرآوردههای نفتی، برق، گاز و کالاهای اساسی و دارو تعلق میگیرد و همچنین کلیه پرداختهایی که برای کمک به اقشار خاص و مؤسسات ارائه کننده خدمات و کالاهای عمومییا سازمانهای حمایتی انجام میپذیرد یارانه محسوب میگردد (همان منبع).
۲-۲-۳) روش های عمده پرداخت یارانه در کشورهای مختلف
مطالعه تجربی کشورهای مختلف نشان میدهد که عمده ترین روش های پرداخت یارانه در بخش مصرف شامل “نظام نقدی”،”نظام کالایی”،”نظام همگانی قیمتی”و “نظام کالابرگی” است.
نظام نقدی
تحت این نظام یارانه نقدی به دو صورت مستقیم و مشروط پرداخت میشود.
یارانه نقدی مستقیم: این یارانه به تدارک کمک در قالب”پول نقد” به فقرا و کسانی که در معرض خطر احتمالی بوده و در صورت فقدان پرداختها دچار فقر و تنگدستی خواهند شد، گفته میشود. به عبارتی دیگر به لحاظ اقتصادی با افزایش درآمد فرد، به منظور حصول مطلوبیت بیشتر، مجموعه امکان پذیری وی افزایش مییابد. مزایای یارانه نقدی مستقیم نسبت به سایر نظامها ساز و کار قیمتها را کمتر مختل میسازد. دامنه انتخاب افراد را نیز افزاش میدهد.
یارانه نقدی مشروط: به صورت مشروط در اختیار افراد قرار میگیرد، فقرا موظفند مبالغ مذکور را صرف سرمایه گذاری در زمینههایی چون سرمایه انسانی حضور فرزندان در مدارس و یا استفاده منظم از خدمات بهداشتی پیشگیرنده کنند (سعیدی،۱۳۷۰).
۲-۲-۴)تاریخچه یارانه در جهان
آدام اسمیت اقتصاد دان بزرگ اروپایی از مخالفان جدی دخالت دولت در فعالیتهای اقتصادی بود. تا پیش از جنگهایجهانی دیدگاه او بر اقتصاد غرب حاکم بود. اما با بروز جنگ و ظاهر شدن تورم همراه با رکود شدید اقتصادی، دیدگاههای اقتصادی کسانی چون ((کینیز)) به دولت به عنوان یکی ازمهمترین عوامل تنظیم کننده و تعدیل کننده فعالیتهای اقتصادی مینگریست، قدرت گرفت. با به کارگیری این سیاست و بهبوددر اقتصاد غرب، رفته رفته کنترل بخش سیاست گذاری مالی و پولی و اداره بخش عمومیاقتصاد به دولت واگذار شد و از همان دوران که همزمان با جنگ جهانی دوم بود، پرداخت یارانه به شکل امروزی شکل گرفت. حتی در دوران پس از جنگ هم که کشورها به اقتصاد روی آورده بودندو جنگ در قالب جنگ سرد ادامه داشت، با رشد و توسعه اقتصادی، ناچار به پشتیبانی گسترده از تولید و تجارت محصولاتشان بودند که تا امروز نیز ادامه داشته است.
ایران
یارانهها در ایران قدمتی بسیار دارند، جهت گیریهای حمایتی دولت از بخش کشاورزی از دوران صفویان آغاز شدو بعدها در دوران قاجار سیاستهایی برای توسعه زراعت همچون دادن بذر و مساعده به مستاجر اتخاذ شد. ولی دخالت مستقیم دولت در عرضه و تقاضا در دوران رضاخان و از سال ۱۳۱۱ با تصویب قانونی برای بنیانگذاردن سیلو در تهران به منظور رویارویی با کمبودهای احتمالی آغاز گشت. در سال ۱۳۱۵ که با بارندگیها، در عرضه گندم افزایش چشمگیری بوجودآمده بود، با پیشی گرفتن عرضعه از تقاضا قیمتها کاهش یافت و در همان سال دولت برای حمایت از کشاورزان گندم را با قیمت بالاتر خرید. تا سال ۱۳۲۱ هدف دولت از دخالت در بازار غلات، حمایت از کشاورزان وتهیه و ذخیره گندم و عرضه نان ارزان برای اقشار کم درآمد شهری بود.
نخستین نظام سهمیه بندی بایارانه در ایران، در زمان جنگ جهانی صورت گرفت که یارانههایی برای گوشت و گندم پرداخت میشد، هرچند که میزان آن ها چشمگیر نبود. به طوری که کل یارانه پرداختی دولت تا سال ۱۳۵۱، ۱۶۶۸ میلیون ریال بود که این میزان تنها نزدیک به ۴٫۱ درصد یارانه در سال ۱۳۵۴ بود. تاپیش از انقلاب اسلامی، در مرداد ۱۳۵۳، دولت صندوقی به نام صندوق حمایت از مصرف کننده را تأسيس کرد و در سال ۱۳۵۶ سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان را تأسيس کردکه کلیه وظایف صندوق بر عهده این سازمان نهاده شد.