مطالب فوق، بیانگر ارتباط مؤثر میان توجه به نیازهای فطری و شکوفایی آن با سلامت روان انسان است. همان طور که بیان شد، بخش قابل توجهی از این شکوفایی باید در نظام آموزش و پرورش صورت گیرد و این مسئله جایگاه آموزش و پرورش و بیشتر از آن نقش برنامه های درسی را در این شکوفایی نشان میدهد. بررسیهای انجام شده، در منابع علمی داخل و خارج کشور، نشان داد تاکنون تحقیقات شایسته ای در این زمینه صورت نگرفته است، از این جهت و به دلیل اهمیت موضوع در جهتگیری نسلهای آینده، نگارنده به پژوهش در این موضوع اقدام کردهاست.
۴-۱ سؤال یا سؤالات تحقیق
سؤال اصلی:
نقش دروس مرتبط با سبک زندگی در تأمین نیازهای فطری دانشآموزان رشته ریاضی با تأکید بر تفاوتهای جنسیتی چیست؟
سؤالات فرعی:
-
- نقش دروس مرتبط با سبک زندگی در ساختار علمی دانشآموزان دختر رشته ریاضی چیست؟
-
- نقش دروس مرتبط با سبک زندگی در ساختار تمایلات دانشآموزان دختر رشته ریاضی چیست؟
-
- نقش دروس مرتبط با سبک زندگی در ساختار تواناییهای دانشآموزان دختر رشته ریاضی چیست؟
-
- نقش دروس مرتبط با سبک زندگی در ساختار علمی دانشآموزان پسر رشته ریاضی چیست؟
-
- نقش دروس مرتبط با سبک زندگی در ساختار تمایلات دانشآموزان پسر رشته ریاضی چیست؟
-
- نقش دروس مرتبط با سبک زندگی در ساختار تواناییهای دانشآموزان پسر رشته ریاضی چیست؟
-
- تفاوت نقش دروس مرتبط با سبک زندگی در شکوفایی فطرت در دانشآموزان دختر و پسر رشته ریاضی چیست؟
-
- نقش نیروی انسانی (معلم) در شکوفایی فطرت در دانشآموزان دختر و پسر رشته ریاضی چیست؟
- نقش دروس مرتبط با سبک زندگی در تأمین نیاز شخصیتطلبی در دانشآموزان دختر و پسر رشته ریاضی چیست؟
۵-۱ اهداف تحقیق
هدف کلی:
تعیین نقش دروس مرتبط با سبک زندگی در تأمین نیازهای فطری دانشآموزان رشته ریاضی با تأکید بر تفاوتهای جنسیتی
اهداف جزئی:
-
- تعیین نقش دروس مرتبط با سبک زندگی در ساختار علمی دانشآموزان دختر رشته ریاضی
-
- تعیین نقش دروس مرتبط با سبک زندگی در ساختار تمایلات دانشآموزان دختر رشته ریاضی
-
- تعیین نقش دروس مرتبط با سبک زندگی در ساختار تواناییهای دانشآموزان دختر رشته ریاضی
-
- تعیین نقش دروس مرتبط با سبک زندگی در ساختار علمی دانشآموزان پسر رشته ریاضی
-
- تعیین نقش دروس مرتبط با سبک زندگی در ساختار تمایلات دانشآموزان پسر رشته ریاضی
-
- تعیین نقش دروس مرتبط با سبک زندگی در ساختار تواناییهای دانشآموزان پسر رشته ریاضی
-
- تعیین تفاوت نقش دروس مرتبط با سبک زندگی در شکوفایی فطرت در دانشآموزان دختر و پسر رشته ریاضی
-
- تعیین نقش نیروی انسانی (معلم) در شکوفایی فطرت در دانشآموزان دختر و پسر رشته ریاضی
- تعیین نقش دروس مرتبط با سبک زندگی در تأمین نیاز شخصیتطلبی در دانشآموزان دختر و پسر رشته ریاضی
۶-۱ تعریف مفاهیم
۱-۶-۱ تعریف نظری
سبک زندگی[۴]: مفهوم سبک زندگی از نظر آدلر(به نقل از برزگر، ۱۳۸۸) کلیت بیهمتا و فردی زندگی است که همه فرایندهای عمومی زندگی را در برمیگیرد.
نیازهای فطری: نیازهای فطری نیازهایی هستند که ناشی از ساختمان طبیعی بشر هستند و هر بشری به موجب آنکه بشر است، خواهان آنهاست. مثل علاقه انسان به تحقیق و کاوش علمی، علاقه به جمال و زیبایی، علاقه به تشکیل خانواده و تولید مثل با همه زحمتها و مرارتهایش(مطهری، ۱۳۸۵).
دانشآموز: در منشور ملی حقوق دانشآموز، دانشآموز را فردی میدانند که در محدوده سنی ۶ تا ۲۰ سال قرار میگیرد و به تحصیل در یکی از مقاطع تحصیلی در مراکز آموزشی کشور مشغول میباشد .
تفاوت جنسیتی: تفاوتهایی که در ویژگیهای روحی، نقشها و کارکردهای اجتماعی افراد تعریف یا پذیرفته شده است و ناشی از تفاوت درجنسیت مردان و زنان است(شاهواروتی، علم الهدی و آشتیانی،۱۳۸۷).
۲-۶-۱ تعریف عملیاتی
سبک زندگی: در این پژوهش، پس از انجام مصاحبه های نیمهساختاریافته و جمعبندیهای انجام شده مؤلفهها و ابعاد آن مشخص خواهد شد.
نیازهای فطری: در پژوهش حاضر، مؤلفهها و ابعاد نیازهای فطری پس از انجام مصاحبه های نیمهساختاریافته و جمعبندیهای انجام شده و طبق نظریه ملکی(۱۳۹۳) مشخص خواهد شد.
دانشآموز: در این پژوهش، دانشآموزان، دانشآموزان پایه دوم و سوم مقطع متوسطه در رشته ریاضیفیزیک هستند.
تفاوت جنسیتی: در این پژوهش، منظور از تفاوتهای جنسیتی، تفاوتهای جنسیتی در حیطه آموزش که ریشه در تفاوتهای جسمی و روحی دارد، میباشد.
فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه پژوهش
-
- فطرت از منظر اندیشمندان غیر مسلمان
-
- راجرز گرایش به خودشکوفایی
-
- فروم شخصیت بارور
-
- یونگ تفرد
-
- فرانکل پرورش استعداد های خود
-
- مارنو بالفعل کردن استعدادهای بالقوه
-
- فطرت از منظر اندیشمندان مسلمان
-
- پیشینه تاریخی
- ریشه یابی
شاهآبادی – خمینی – مطهری – طباطبایی
بخش اول
فطرت
-
- پرورش استعدادهای بالقوه برای رسیدن به کمال
-
- ساختار علمی
-
- ساختار تمایلات
-
- ساختار تواناییها
- فطرت از دیدگاه فطری، معنوی در برنامه درسی
-
- تفاوت تواناییهای شناختی در طبقه بندی بلوم
-
- تفاوت زن و مرد در تواناییهای شناختی از منظر قرآن
-
- عدم تفاوت هوش در زن و مرد
-
- فقدان رشد عقلی در زنان
-
- تفاوت در توانمندیهای هوشی
-
- تفاوت در تواناییهای شناختی
-
- عدم وجود تفاوت تکوینی
-
- وجود تفاوت تکوینی
-
- نگرشهای مربوط به آموزش
-
- سنتی
-
- جدید
-
- دینی
-
- نگرش کلی
-
- پیشینه تاریخی
- ریشه یابی
در نظر گرفتن رفتار بدون ارزش و نگرش و جهت گیری
- لیزر ، وبلن ، زیمل ، سوبل ، گیدنز ، بوردیو
بخش دوم
سبک زندگی
آدلر
-
- تحولات دوران کودکی
-
- نگرشهای کلی در زندگی