تولیدکنندگان نرمافزار در حال تولید «مغزهای الکترونیکی» در پشت انبارهای خودکار هستند که به کمک آن ها مدیران انبار میتوانند از کامپیوتر به عنوان ابزاری برای مرتب کردن و چیدن کالا استفاده کنند. این شرکتها به مشتریان خود توصیه میکنند که مدیریت انبار را فرایندی یکپارچه تصور کنند که از یک خط تولید تا خط تولید دیگر، تفاوت چندانی نمیکنند. اینترنت و وب، نیز دارد به صورت ابزار انتقال و پل رسیدن به فعالیتهای تدارکاتی، از جمله ردیابی و پیگیری کالاها و محمولهها در فضای مجازی مطر ح میشود. سیستمهای هوشمند ترابری (ITS)[7] نیز با فناوری RF توأم میشود تا خروج کالا از انبار و جایگزینی آن باکالای جدید، سریعتر و صحیحتر انجام شود.
تدارکات
کاستن از زمان جابهجایی محصول و نیز مدت زمان نگهداری آن در انبار، یک جزء کلیدی مدیریت زنجیره تأمین است. در سالهای اخیر، تأکید روز افزون بر کاهش تعداد کالای موجود در انبار و کاهش زمان تردد کالا، صنعت کاملا جدیدی را به وجود آورده که معمولا به آن صنعت تدارکات میگویند.
با تکامل یافتن شرکتهای تدارکاتی تخصصی که از پیشرفتهترین فناوریهای روز برای مرتب کردن و ارسال سریع محصولات استفاده میکنند، انبارهای فروشندگان یاعرضه کنندگان محصول نیز کوچک تر شده است. بسیاری از عرضه کنندگان به شرکتهای تدارکاتی طرف ثالث (۳Pls) برای مدیریت موجودی کالا در انبار روی آوردهاند (که شامل تردد مشتریان، تقاضاهای تاجران عمده به روند ارسال زنجیرهای کالا و روند رو به رشد جایگزینی مداوم کالای خارج شده از انبار است).
«اگر من مدیر شرکت Goodyear باشم و بخواهم لاستیک خودرو تولیدی شرکتم را به General Motors و Sears بفروشم، آنچه که باید رویش تمرکز کنم، تولید محصول و بالا بردن کیفیت آن است و دیگر نیازی به پرداختن به امور تدارکات ندارم. تأمین کنندگان به جای اینکه روی این نوع فعالیتها تمرکز کنند، مایلند آن ها را به دست شرکتهای تدارکاتی طرف ثالث، بسپارند. در عرصه تدارکات طرف ثالث، رقابت شدید است. زیرا تعداد شرکتهایی که هر روز وارد این عرصه میشوند فراوان و رشد آن ها نیز چشمگیر است.
در جهان امروز، به زحمت میتوان یک شرکت تولیدی، حمل و نقل یا تدارکاتی را پیدا کرد که با نوعی شرکت تدارکاتی طرف ثالث، در ارتباط نباشد. در اینجا به بعضی از روندهای صنعتی عمده دیگر اشاره میکنیم.
-
- شرکتهایی که بخشهای تدارکاتی در خود شرکت دارند، در حال ایجاد انبارهای متمرکز هستند یا شرکتهای تدارکاتی را استخدام میکنند تا امکاناتی را برای ایشان فراهم یا مدیریت کنند.
-
- انبارهای جدید، به صورت خودکار احداث میشوند تا ورود و خروج کالا به آن ها سریعتر و به صورت کارآمدتر انجام شود. به دلیل پیشرفت در فناوریهای بارکدگذاری و فرکانس رادیویی و ITS، بار کامل یک کامیون را میتوان بدون تخلیه آن، مرتب کرد و برداشت یا به آن اضافه کرد.
-
- بعضی از تولیدکنندگان و تأمینکنندگان که بازار فروش گستردهای ندارند، محل کارخانه یا مرکز پخش خود را به مشتریان و عرضه کنندگان نزدیکتر میکنند تا به تقاضاهای آن ها در زمانهای کوتاهتر، پاسخ گویند.
-
- عملیات زنجیرهای ارسال کالا در حال افزایش است. در این نوع عملیات، مواد به یک انبار تحویل داده میشود و از همان درب انبار، بدون اینکه وارد انبار شود، به جای دیگری ارسال میشود.
-
- کامپیوتری شدن و مدیریت فناوری اطلاعات به شرکتها در همه جهات کانال عرضه امکان میدهد تا اطلاعات بهتری در صورت در خواست مشتری در اختیار وی قرار دهند.
-
- از میان برداشتن واسطهها با بهره گرفتن از اینترنت و فناوریهای دیگر امکان حذف بعضی از توزیع کنندگان و عمدهفروشان از زنجیره تأمین را با ایجاد رابطه مستقیم بین تولید کنندگان و مشتریان فراهم ساخته است.
-
- همچنین فناوری امکان کوچک کردن انبارها را که به آن جایگزینی پیوسته کالاهای خارج شده از انبار میگویند -که در صنایع مختلف متفاوت است- فراهم ساخته است. مثلا در صنعت خودروسازی، این مهم به معنی آن است که لاستیک خودروها دقیقاً به تعداد مورد نیاز به شرکت تولیدی حمل شود، نه بیشتر.
-
- شرکتهای تدارکاتی برای کاستن از هزینه های خود به بازیافت ضایعات روی آوردهاند که شامل بازیافت هر چیز از پاکتهای خرده فروشی گرفته تا بسته های حمل کالا و نوارهای پرینتر لیزری مصرف شده است و به صورت یک روند درآمده است. زیرا دور ریختن زباله بیشتر از بازیافت آن، هزینه برمیدارد.
- وسیله حمل و نقل، کامیون، کشتی، هواپیما، قطار یا ترکیبی از کامیون و قطار، هر چه باشد، با این هدف است که کالا به موقع ارسال شود تا تقاضای مشتری برآورده شود. ابزارهایی که برای ارسال به موقع و درست کالا به کار میروند، شکلهای مختلف فناوری پیشرفته و مقدار زیادی مهارتهای انسانی و دانش فنی است.
ارسال به موقع کالا[۸]
«ارسال به موقع کالا، موضوع مهمی است که آن را مشتری اندازه میگیرد نه اداره راهآهن. روند ثابتی به سوی کاهش هزینه و افزایش رضایت مشتری وجود دارد. نقطه عزیمت خود را همین جا قرار دهید.»
امروزه برای شرکتهای کامپیوتری همچون Income، شرکتهای تدارکاتی همچون Customized Transportation Inc. (CTI) و Leastways Logistics Services و تولید کنندگانی همچون فیلیپس، هدف اصلی جلب رضایت مشتری است. در عرصه مدیریت تأمین، این اهداف به مدیریت موجودی کالا در انبار وارسال کالا برای تکمیل به موقع این جدولهای زمانی تولید تعبیر میشود.
فرض کنید که قطعات کامپیوتری درست به موقع از فوجی (FUJI) ژاپن به مینیاپولیس مینهسوتای آمریکا ارسال میشود. در گذشته، تولیدکننده بر پایه پیشبینیهای فروش شش ماهه یا یک ساله، مواد اولیه کافی برای تولید در انبار خود نگه میداشت. این فرایند، بیش تر حالت جنس در انبار بود. ارسال طبق این سیستم، نسبتا کند صورت میگرفت. چون انبار پر از کالا بود، نیازی احساس نمیشد که از شرکت های باربری بخواهند مواد اولیه را هر چه سریعتر و مطمئنتر تحویل دهند و نیازی به این نبود که اجناس تحویل شده، بدون درنگ در دفتر ثبت شود.
کوچک کردن انبارها و کل فرایند، باعث سرعت بخشیدن به کار میشود. واحد خرید شرکت باید کالاهای موجود در انبار را تحت نظارت دقیق خود داشته باشد، بتواند اطلاعات را بدون درنگ به تأمین کنندگان منطقه یاخارج از کشور تحویل دهد و از کارشناسان حمل و نقل انتظار داشته باشد تا هر چه سریعتر و مطمئنتر نسبت به ارسال کالا، جوابگو باشند. ردیابی و پیگیری کالا در مسیر لازم است تا تولید بدون تأخیر ادامه یابد.
شرکتهای باربری، شرکتهای خدمات حمل بار و شرکتهای حمل و نقل از انواع فناوریها برای تسریع در ارسال کالا با دقت هر چه تمامتر، استفاده میکنند. علاوه بر استفاده از ماهواره برای ردیابی و پیگری فناوری بیسیم برای انتقال صدا و دیتا نیز در حال تکامل است و همینطور سیستمهای حمل و نقل هوشمند (ITS) که از آن ها می توان به صورت یک ابزار پیگیری و ردیابی در انبار استفاده کرده و به ترخیص کالا در جادهها، گمرک و حتی در عبور از مرزها کمک کرد. کارشناسان تدارکات و حمل و نقل بیشماری نیز خدمات ردیابی و پیگیری روی وب را همراه با دیگر خدمات مدیریت زنجیره تأمین، ارائه میکنند.