-
- اهمیت و ضرورت تحقیق:
مهمترین عامل از میان عوامل متعدد توسعه منابع انسانی، آموزش است زیرا، بر سایر عوامل نیز تاثیر فراوان دارد. ژاک هلک[۸](۱۳۷۱) در این باره میگوید: منابع نیرو با یکدیگر مرتبط بوده و به هم وابستهاند. اما، آموزش شالوده و بنیان سایر منابع شمرده میشود، و عامل اساسی در بهبود تغذیه و بهداشت، حفظ محیط زیستی با کیفیت بالا، بهبود ذخیره نیروی کار و حفظ و ارتقای مسئولیت پذیری، توسعه سیاسی و اقتصادی است.
امروزه آموزش و پرورش به عنوان یکی از سیستمهای جامعه و متولی اصلی امر آموزش، نقش مهمی در فرایند توسعه دارد، و با توجه به سرمایه گذاری در آموزش و پرورش انتظار میرود دانش آموزانی که وارد یک مقطع تحصیلی میشوند بدون تأخیر طی یک زمان معین آن دوره را با موفقیت به پایان برسانند. اما این آرزو هیچ گاه صد در صد محقق نشده و تعداد زیادی از دانش آموزان قبل از اتمام دوره دچار افت، مردودی و یا شکست تحصیلی میشوند که وقوع هر یک از موارد ذکر شده خسارت اقتصادی عظیمی برای کشورهاست. لذا سازمان تربیتی علمی و فرهنگی ملل متحد( یونسکو) از همان اوان تأسيس، کوششهایی را در جهت تعمیم آموزش و پرورش و ریشه کنی بی سوادی در کشورهای در حال توسعه آغاز نمود و با ارائه کمکهای فنی و مشورتی به کشورها و برگزار ی کنفرانسها و دوره های کار آموزی، زمینهی استفاده از فنون و روشهای برنامه ریزی در کشورهای مختلف را فراهم نمود که برنامه ملی آموزش برای همه از این نمونه است. اجرای برنامه ملی آموزش برای همه باعث برنامه ریزی برای یک مشارکت فراگیر در کشور میگردد که علت بسیاری از تحولات مثبت در کشور، همگام با سایر کشورهای هدف خواهد شد. و به تبع آن حساسیت مسئولان و برنامه ریزان ارشد چه در سطح ملی و چه در استانها را برانگیخته و به جذب بودجه کلان جهت صرف در مدارس منجر خواهد شد. و در قدمی فراتر جایگاه نظام آموزشی کشور را در بین نظامهای آموزشی کشورهای جهان مشخص میسازد. فقدان چنین برنامه منسجمی باعث میشود که سه شاخص عمده یعنی سواد آموزی و پوشش تحصیلی و سهم دختران در مناطق مختلف کشور افت نموده و رتبهی کشور را نیز در مقایسه با کشورهای دیگر دچار افت نماید. لذا بررسی کارایی مقاطع مختلف تحصیلی( در این پژوهش مقطع ابتدایی) آن هم در مقایسه با شاخص های یک برنامه بینالمللی و در استان محرومی همانند ایلام که چنین تحقیقاتی کمتر در آن صورت گرفته است، ضروری به نظر میرسد. تا با تشخیص کم و کاستیهای این مقطع از نظام آموزشی، مسئولان از کارایی و میزان شاخصهای آن اطلاع دقیق یافته و در جهت بهبود وضع موجود و رفع موانع به برنامه ریزی بپردازند.
-
- اهداف پژوهش
۱-۴-۱) هدف اصلی پژوهش:
هدف اصلی این پژوهش، بررسی کارایی درونی مقطع آموزش ابتدایی استان ایلام طی سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹ در مقایسه با اهداف پیشبینی شده در سند استانی برنامه ملی آموزش برای همه میباشد. در همین رابطه اهداف دیگری نیز مد نظر است که به اختصار بدین شرحند:
۱-۴-۲) اهداف جزئی پژوهش:
الف) تعیین میزان شاخصهای نتایج امتحانات( نرخ قبولی، مردودی و ترک تحصیل) مقطع ابتدایی آموزش و پرورش استان ایلام و مقایسه آن ها با اهداف برنامه ملی آموزش برای همه استان طی دوره مورد نظر.
ب) تعیین میزان شاخصهای جریان دانش آموزی (نرخ ماندگاری، نرخ فارغالتحصیلی، میانگین طول تحصیل، نسبت اتلاف و ضریب کارایی) مقطع ابتدایی آموزش و پرورش استان ایلام و انطباق میزان آن ها با پیشبینی های برنامه ملی آموزش برای همه در این شاخصها طی دوره مورد بررسی.
ج) تعیین میزان شاخصهای ترکیب دانش آموزی (نرخ رشد دانش آموزان، سهم دانش آموزان دختر و پسر، سهم دانش آموزان شهری و روستایی، سهم دانش آموزان غیر انتفاعی) مقطع ابتدایی آموزش و پرورش استان ایلام و مقایسه آن ها با اهداف برنامه ملی آموزش برای همه استان، طی دوره مورد نظر.
د) برآورد میزان شاخص پوشش تحصیلی ظاهری ( پوشش ظاهری) مقطع ابتدایی استان ایلام و مقایسه آن با میزان پیشبینی شده در سند برنامه ملی آموزش برای همه طی دوره مذکور.
هـ) تعیین میزان شاخصهای منابع انسانی( نسبت دانش آموز به معلم، معلم به کلاس دایر و میزان سطح تحصیلات معلمان) مدارس مقطع ابتدایی آموزش و پرورش استان ایلام و مقایسه آن ها با میزان پیشبینیهای برنامه ملی آموزش برای همه در استان طی دوره مورد بررسی.
ی) تعیین میزان شاخصهای فضای آموزشی(تراکم دانش آموز در کلاس دایر، تراکم کالبدی، سرانه فضای آموزشی و ضریب بهره برداری از کلاس فیزیکی) مقطع آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان ایلام و مقایسه آن ها بامیزان پیشبینی شده این شاخصها در برنامه ملی آموزش برای همه استان طی دوره مورد بررسی.
۱-۵) سؤالات پژوهش:
-
- میزان نرخ قبولی مقطع ابتدایی آموزش و پرورش استان ایلام در مقایسه با نسبت پیشبینی شده در برنامه ملی آموزش برای همه استان طی دوره مورد نظرچگونه است؟
-
- میزان نرخ مردودی مقطع ابتدایی آموزش و پرورش استان ایلام در مقایسه با نسبت پیشبینی شده در برنامه ملی آموزش برای همه استان طی دوره مورد نظرچگونه است؟
-
- میزان نرخ ترک تحصیل مقطع ابتدایی آموزش و پرورش استان ایلام در مقایسه با نسبت پیشبینی شده در برنامه ملی آموزش برای همه استان طی دوره مورد نظرچگونه است؟
-
- میزان نرخ ماندگاری مقطع ابتدایی آموزش و پرورش استان ایلام در مقایسه با نسبت پیشبینی شده در برنامه ملی آموزش برای همه استان طی دوره مورد نظرچگونه است؟
-
- میزان نرخ فارغ التحصیلی پایه پنجم مقطع ابتدایی آموزش و پرورش استان ایلام در مقایسه با نسبت پیشبینی شده در برنامه ملی آموزش برای همه استان طی دوره مورد نظرچگونه است؟
-
- میزان نرخ میانگین طول تحصیل مقطع ابتدایی آموزش و پرورش استان ایلام در مقایسه با نسبت پیشبینی شده در برنامه ملی آموزش برای همه استان طی دوره مورد نظرچگونه است؟
-
- میزان نسبت اتلاف مقطع ابتدایی آموزش و پرورش استان ایلام در مقایسه با نسبت پیشبینی شده در برنامه ملی آموزش برای همه استان طی دوره مورد نظرچگونه است؟
-
- میزان نرخ ضریب کارایی مقطع ابتدایی آموزش و پرورش استان ایلام در مقایسه با نسبت پیشبینی شده در برنامه ملی آموزش برای همه استان طی دوره مورد نظرچگونه است؟
-
- میزان نرخ رشد دانش آموزان مقطع ابتدایی آموزش و پرورش استان ایلام در مقایسه با نسبت پیشبینی شده در برنامه ملی آموزش برای همه استان طی دوره مورد نظرچگونه است؟