عملکرد نظام مالیاتی کشور ما از بعد فرهنگی بیش از هر چیز به میزان قدرت آن در نظام اقتصادی کشور را در بر میگیرد و مالیات از جمله حلقههای زنجیر اقتصادی است که فاقد اثرگذاری قابل ملاحظهای است با این حال مهمترین دلیل بروز این وضع، چسبیدگی اقتصاد کشور ما به به درآمدهای حاصل از نفت است که هم به دلیل خاصیت جانشینی با درآمدهای مالیاتی، آن را در موضع ضعف قرارداده است و هم موجب تولید رانت در اقتصاد شده است. بنابرین عوامل مؤثری که سبب کاهش اتکای دولت به درآمدهای نفتی و جایگزینی درآمدهای مالیاتی جدید بجای درآمدهای نفتی را منجر میشود، میتوان به تدوین قوانین منسجم فرهنگ مالیاتی، بهبود تمکین مالیات، افزایش عدالت مالیاتی و کاهش تعداد نرخهای مالیاتی اشاره کرد. در فرایند وصول مالیات، همواره مالیات دهندگان به عنوان یکی از ارکان تاثیرگذار بر نظام مالیاتی کشور مطرح هستند با این حال جلب همکاری و مشارکت و تشویق آنان به تمکین داوطلبانه، مستلزم وجود و برقراری فرهنگ مالیاتی مناسب است و از یک فرهنگ مالیاتی مطلوب است که مودیان مالیاتی با رغبت و احساس مسئولیت بیشتری اقدام به پرداخت مالیات خواهندکرد. بنابرین با توجه به اینکه معضلات موجود نظام مالیاتی در ایران و بررسی عوامل مؤثر بر فرهنگ مالیاتی که یکی از مشکلات جامعه محسوب میشود، میتواند به عنوان یک راه حل برای رفع معضلات موجود مد نظر قرار گیرد.
۱-۳- اهمیت و ضرورت تحقیق
همان طور که اشاره شد، یکی از دلایل گسترش فرهنگ مالیات در کشورهای پیشرفته، ایمان و اعتقاد قلبی مردم به مصرف درست و بهینه مالیاتی است که به دولت خود میپردازند. یعنی مردم به چشم خود آثار پرداخت مالیات را در همه زمینههای زندگی اعم از آموزش، درمان و بهداشت، توسعه و عمران شهری، راههای ارتباطی، توسعه شبکه های مخابراتی و در نهایت تقویت بنیه دفاعی کشورهای خود لمس و مشاهده میکنند و نهادهای انتخابی هم به نمایندگی از سوی مالیاتدهندگان بر کار مصرفکنندگان درآمدهای مالیاتی نظارت دقیق و همهجانبه دارند. بنابرین برای ایجاد فرهنگ مالیاتی مطلوب، باید در مردم باور و اعتقاد عمومی نسبت به مالیات ایجاد شود و مردم نسبت به دولت و پرداخت هزینه های آن نگاهی مثبت داشته باشند. برای ایجاد یک باور دوطرفه بین دولت و مردم، دولت باید با دادن آگاهیهای لازم درخصوص میزان هزینه های جامعه و مسائلی که با آن سروکار دارد و با هزینهکردن مالیات دریافتی برای رفاه عمومی مردم، در باور آن ها نسبت به عملکرد خود دیدگاه مثبتی ایجاد کند و مردم نیز به این باور برسند که پولی را که بابت مالیات به دولت میدهند، صرف رفاه و خدمات اجتماعی به آنان میشود. زدودن ذهنیات منفی مردم درباره مالیات ازطریق افزایش فرهنگ مالیاتی در اذهان مالیات دهندگان میسر میشود. در این راستا دفتر توسعه فرهنگ مالیاتی و روابط عمومی سازمان، مبادرت به تدوین ((سندجامع فرهنگ سازی مالیاتی در سال ۱۳۹۲)) نموده که در آن سیاستهای کلی و مسیر حرکت نظام مالیاتی در حوزه فرهنگسازی ترسیم شده است. لذا با توجه به بیانیه مأموریت سازمان امورمالیاتی کشور در سال ۱۳۹۲ که شامل: ((سازماندهی روش اجرایی))، ((اصلاح قوانین و مقررات مالیاتی)) و ((توسعه فرهنگ مالیاتی)) سه حوزه اساسی برنامه تحول نظام مالیاتی کشور بشمار میروند. اهمیت موضوع و ارتباط آن با نظام مالیاتی کشورمان انجام یک چنین تحقیقی ضروری بنظر میرسد. از طرف دیگر ترویج فرهنگ مالیاتی، به احتمال زیاد، موجب گسترش و بهبود نگرش مودیان به مالیات و افزایش چشمگیر مشارکت و اطمینان مودیان به اداره امور مالیاتی را در پی خواهد داشت. زیرا اهداف اساسی سازمان امور مالیاتی در سال ۱۳۹۲حول سه محور اساسی میچرخد که یکی از مهمترین این محورها، توسعه فرهنگ مالیاتی است.
۱-۴- اهداف تحقیق
-
- تبیین ارتباط بین عوامل اجتماعی شدن و افزایش فرهنگ مالیاتی
-
- تبیین ارتباط بین عوامل درون سازمانی و افزایش فرهنگ مالیاتی
-
- تبیین ارتباط بین عوامل برون سازمانی و افزایش فرهنگ مالیاتی
- تبیین ارتباط بین عوامل فردی و افزایش فرهنگ مالیاتی
۱-۵- سوالات تحقیق
-
- بین عوامل اجتماعی و فرهنگ مالیاتی چه رابطهای وجود دارد؟
-
- بین عوامل درون سازمانی و فرهنگ مالیاتی چه رابطهای وجود دارد؟
-
- بین عوامل برون سازمانی و فرهنگ مالیاتی چه رابطهای وجود دارد؟
- بین عوامل فردی و فرهنگ مالیاتی چه رابطهای وجود دارد؟
۱-۶- فرضیات تحقیق
فرضیه اصلی شماره (۱)
بین عوامل اجتماعی شدن و افزایش فرهنگ مالیاتی رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیههای فرعی:
– رسانه ها میتوانند به عنوان عامل مؤثر در افزایش فرهنگ مالیاتی باشند.
– پایبندی به قانون میتواند عامل مؤثری در افزایش فرهنگ مالیاتی باشد.
فرضیه اصلی شماره (۲)
بین عوامل برون سازمانی و افزایش فرهنگ مالیاتی رابطه معنا داری وجود دارد.
فرضیههای فرعی:
– ازجمله عوامل برون سازمانی، میتوان به مجامع امور صنفی اشاره کرد که میتواند عامل مؤثری در افزایش فرهنگ مالیاتی بشمار آیند.
– آشنایی مودیان به قوانین مالیاتی عامل مؤثری در افزایش فرهنگ مالیاتی محسوب میشود.
فرضیه اصلی شماره (۳)
بین عوامل درون سازمانی و افزایش فرهنگ مالیاتی رابطه معنا داری وجود دارد.
فرضیههای فرعی:
– مکانیزه نمودن سیستم مالیاتی افزایش فرهنگ مالیاتی تاثیر مثبتی بر مودیان مالیاتی به دنبال خواهد داشت.
– اطلاع رسانی سازمان امورمالیاتی در خصوص تکالیف مودیان و شفاف بودن قوانین مالیاتی عامل مؤثری در افزایش فرهنگ مالیاتی محسوب میشود.
فرضیه اصلی شماره (۴)
بین عوامل فردی و افزایش فرهنگ مالیاتی رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیههای فرعی:
– میزان تحصیلات مؤدیان میتواند عامل مؤثری در افزایش فرهنگ مالیاتی محسوب شود.
– آگاهی و آشنایی با قوانین مالیاتی عامل مؤثری در افزایش فرهنگ مالیاتی محسوب میشود.
۱-۷- تعاریف متغیرها
مالیات