Lawson& Todd
۲۰۰۳
روش های پرداخت
k-means
ویژگی های جمعیت شناختی و رفتاری
Nicolae&Iustina
۲۰۰۹
بانک
تحلیل خوشه ای
انتظارات ریسک و سودآوری مشتریان
Thomas et al
۲۰۱۰
بانک
خوشه بندی دومرحله ای
انتظارات رفتاری، وفاداری و رضایت
Chen et al
۲۰۰۷
ارتباطات از راه دور
k-means
۱۹۶ متغیر
منبع: پژوهشگر
۳٫۳٫۲- پیشینه پژوهشهای مرتبط با پذیرش بانکداری موبایلی
پژوهش ها زیادی در ارتباط با پذیرش بانکداری موبایلی در داخل و خارج از کشور انجام شده است. در اینجا پژوهش ها به دو بخش خارج از کشور و داخل کشور تقسیم شده اند که در هر یک به انتظارات اثر گذار بر پذیرش و بکارگیری فناوری بانکداری موبایلی اشاراتی شده است.
۱٫۳٫۳٫۲٫ پژوهشهای مرتبط با پذیرش بانکداری موبایلی در خارج از کشور
با توجه به این که اکثر پژوهشهای انجام شده در زمینه بانکداری موبایلی با بهره گرفتن از الگو های پذیرش فناوری انجام شده است و در هر یک از آنها به انتظارات موثر بر پذیرش و بکارگیری فناوری و مخصوصا در اینجا فناوری بانکداری موبایلی اشاره می شود لذا در اینجا به تعدادی از این پژوهشهای که در داخل و خارج از کشور انجام شده اند اشاره می شود:
پژوهش ژین لو و همکاران[۷۴]
در پژوهشی که در سال ۲۰۱۰ توسط ژین لو و همکاران با عنوان ارزیابی اعتماد چند بعدی و ریسک چند وجهی در پذیرش اولیه فناوری های در حال ظهور ( بانکداری موبایلی) در چین انجام شد آنها به بررسی اعتماد چند بعدی و جنبه های مختلف ریسک در پذیرش اولیه فناوری های در حال ظهور در در بستر های نرم افزاری در خدمات بانکداری موبایلی پرداختند. نتایج نشان داد که ادراک ریسک ناشی از ۸ جنبه مختلف : ریسک عملکرد، مالی، زمان، روانی، اجتماعی، حریم خصوصی، فیزیکی و ریسک کلی می شود. ماورای مطالعات پیشین، نتایج از یک حمایت تجربی برای بکار بردن انتظارات ویژگی های فردی در تجزیه و تحلیل کردن پذیرش فناوری های اطلاعاتی پیروی کردند.
پژوهش تامی لاکانن [۷۵]
تامی لاکانن در سال ۲۰۰۷ در فنلاند پژوهشی با عنوان بانکداری موبایلی در برابر اینترنتی برای مقایسه ادراکات ارزش مشتریان در باره بانکداری اینترنتی و موبایلی انجام داد. آنها از مصاحبه عمیق کیفی برای نسبت دادن انتظاراتی که ادراکات ارزشی را در خدمات انتقال وجوه از طریق کامپیوتر های شخصی و موبایلی ایجاد می کنند، استفاده کردند. نتایج نشان داد که ادراکات ارزش مشتریان در فعالیت های بانکداری بین کانال های موبایل و اینترنت متفاوت است. همچنین مشخص شد که کارایی، راحتی و ایمنی انتظاراتی مهم در شناسایی تفاوت های ادراکات ارزش مشتریان در بین بانکداری موبایلی و اینترنتی هستند.
پژوهش هسی پنگ لو و فیلیپ یو جن سو [۷۶]
هسی پنگ لو و فیلیپ یو جن سو در سال ۲۰۰۹ در تایوان در پژوهشی با عنوان انتظارات اثرگذار بر قصد خرید از وب سایت های خرید موبایلی به بررسی انتظارات تاثیر گذار بر روی نیت خرید از وب سایت های خرید موبایلی پرداختند. در این تحیق ۳۶۹ نفر از مشارکت کنندگان حرفه ای انتخاب شدند. برای آزمون کردن روابط الگو از الگو سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که اضطراب و نگرانی یک مانع اثرگذار برای بکار بردن سیستم های نوآور است. همچنین خود-ادراکی کاربران از مهارت های موبایل به طور قابل ملاحظه ای بر نگرانی و اضطراب، لذت، و سودمندی اثر می گذارد. همچنین لذت، سودمندی و سازگاری بر روی نیت رفتاری مصرف کنندگان نیز اثر می گذارد.
پژوهش چنگ مون شی و همکاران [۷۷]
در مطالعه ای که توسط شینگ مون شی و همکاران با عنوان انتظارات تاثیر گذار بر پذیرش بانکداری موبایلی در سال ۲۰۱۱ در مالزی انجام شد. در این مطالعه تعداد ۴۰۰ پرسشنامه بین کاربران توزیع شد که از بین آنها ۱۷۵ پرسشنامه قابل استفاده جمع اوری شد. نتایج نشان دادند که سودمندی درک شده، سهولت استفاده درک شده، مزیت نسبی و نوآوری های شخصی به طور مثبتی مرتبط با پذیرش خدمات بانکداری موبایلی هستند، اما هنجار های اجتماعی را عامل ناچیزی که انتظار داشتند یافتند، و ریسک درک شده به طور منفی با پذیرش بانکداری موبایلی ارتباط داشت.
پژوهش چالیتا اسرینان و همکاران [۷۸]
چالیتا اسرینان و همکاران در سال ۲۰۱۲ در پژوهشی با عنوان تجزیه و تحلیل دسترسی به اینترنت موبایلی در تایلند به بررسی دسترسی اینترنت از طریق موبایل پرداختند، نتایج نشان داد که قیمت، دسترسی به تلفن، سن و منطقه زندگی به عنوان قوی ترین انتظارات برای پذیرش اینترنت از طریق موبایل شناخته شدند. همچنین یافته ها پیشنهاد می کنند که اینترنت از طریق موبایل می تواند یک فناوری جایگزین برای پر کردن شکاف دیجیتالی برای گروه هایی از افراد که در خانه اتصال به اینترنت ثابت ندارند باشد.
پژوهش جی چونگ و میونگ پارک [۷۹]