۲۷۶۵۸
میانگین۵/۵۳/۴۹۴۶۶۶/۹درصد%۳۳/۰۴۲/۲۷۶/۲%۵۸/۰
۴۲/۲ درصد آن را متوسطه ۷۶/۲ درصد آن را زیاد % ۵۸ /۰درصد آن را خیلی زیاد می دانند .
۴-آیا آشنایی والدین به مسائل تربیتی یا میزان پرخاشگری ارتباط دارد در جمع آوری نظرات و مجموع نظرات و مجموع سوالاتی که در پرسشنامه از این سوال
درجه
کم
متوسط
زیاد
خیلی زیاد
درصد فروانی
۳۷۲
۱۱۸
۳۳۳
۲۰۸
میانگین
۱۴/۵۳
۸۵/۱۶
۵۷/۴۷
۷۱/۲۹
درصد
%۷۳/۳
%۱۸/۱
۳۳/۳
%۸/۲
پژوهش مطرح شده ۷۳/۳ در صد آن را کم در حدود ۱۸/۱ درصد آن را متوسط و ۳۳/۳ درصد آن را زیاد ۸/۲ درصد آن را خیلی زیاد می دانند .
- آیا تماشای صحنه های خشونت در بروز پرخاشگری مؤثر است در جمع آوری نظرات و مجموع سوالات که در پرسشنامه از این سوال پژوهشی طرح شده % ۲۶/۰ درصد آن را کم % ۵۴ /۰ درصد آن را متوسط % ۶/۳ درصد آن را زیاد %۳۲/۲ درصد آن را خیلی زیاد می دانند .
درجه
کم
متوسط
زیاد
خیلی زیاد
درصد فروانی
۲۶
۵۶
۳۰۶
۲۳۲
میانگین
۳/۴
۹
۵۱
۶/۳۸
درصد
%۲۶/۰
%۵۴/۰
%۶/۲
%۳۲/۲
تجزیه و تحلیل :
شیوه جمع آوری از طریق مطالعات کتابخانه ای بوده و پس از انتخاب پرسشنامه نظر خواهی آن ها را در اختیار معلمین قرار دادیم تا آن ها به طور طبیعی به فرم های پرسشنامه پاسخ دهند .
و معلمین پس از پاسخ دادن به سوالات به صورت خیلی زیاد و زیاد و متوسط وکم جواب دادند و آن ها را از طریق روش آماری و گرفتن میانگین آن سوالات به طریق رسم جدول فراوانی و توزیع درصد رسم نمودار مورد محاسبه قرار دادیم .
محدودیت پژوهشی
محدودیت تحقیق پراکنده بودن مدارس جهت تهیه پاسخ به پرسشنامهها همکاری نکردن معلمین در پاسخ دادن به پرسشنامه سختگیری های زیاد بالای اداری برای به دست آوردن آمار دقیق معلمین ناحیه چهار مشهد کمبود وقت در جمع آوری پرسش نامه ها به دلیل همزمانی تحقیق با امتحانات نوبت آخر مدارس عدم تجربه کافی محقق که تا کنون هیچ کار تحقیقی انجام نداده است .
پیشنهاد و کاربردهای پژوهشی
با توجه به مطالعات کتابخانه ای که داشته ام پرخاشگری را به دو روش پرخاشگری به خود ۲ پرخاشگری به دیگران دانست تقسیم کردن علل آن را می اتوان تنبیه نقش پذیری مشاجره والدین عمل تلافی جویانه و ناکامی تقویت پرخاشگری و الگو قرار دادن فرد پرخاشگر میباشد .
راه ها پیشگیری از آن :
ارضاء علائق و دلسوزی محبت خود داری از تنبیه فراهم کردن سرگرمی ها ساده و تشویق او و آگاهی بیشتر والدین از مسائل تربیتی دانش آموزان استفاده والدین برای حل مشکلات کودکان استفاده و آشنایی مربیان مدارس جهت آگاهی از مشکلات دانش آموزان و کمک آن ها در جهت حل مشکلات آن ها همکاری بیشتر بین مربیان و والدین آشنایی به نیازهای کودکان .
خلاصه یافته پژوهش
در این تحقیق نتایج کل یک پرسشنامه ۲۰ سوالی نظر خواهی از معلمین راجع به پرخاشگری کودکان مورد بررسی قرار گرفت .
یافته های حاصل نشان دادند که اظهار نظر معلمین تحت تاثیر برداشتهای کلی آنان از دانش آموزان مورد ارزیابی قرار گرفت برای توجیه یافته های این پژوهش می توان به بیان دونکته استناد کرد پژوهشهای انجام شده به وسیله روانشناسان در چند دهه اخیر به وضوح نشان دادهاند که صفات شخصیتی و ویژگیهای کلی محیطی ادراکها و قضاوتهای افراد را تحت تاثیر قرار میدهند . دلیلی وجود ندارد که انتظار داشته باشیم معلمین در ارزشیابی از دانش آموزان از این نوع تاثیرها مصون بمانند .
دانش آموزان با شرایط و انتظارهای مختلفی به تحصیل می پردازند هر چند می توان فرض کرد که کسب دانش و مهارتهایی که به آنان آموزش داده می شود یکی از انگیزه های بنیادی آنان را تشکیل میدهند نباید فراموش کرد که همه به یک نسبت از این انگیزه برخوردار شوند نظر تعدادی از معلمین این است که می توان پرخاشگری کودکان را از طریق رفتار خوب کم کرد اما نظر تعدادی دیگر از معلمین نظر این است که عامل پرخاشگری نامعلوم و نامشخص است .
از این رو نمی توان انتظار داشت که همه معلمین تمام فعالیتهای آموزشی خود را که صرف دانش آموزان میکنند از طریق پرکردن پرسشنامه پژوهشی تکمیل کنند .
در این تحقیق به عوامل متعددی نظیر نقش والدین وضع اقتصادی خانواده سطح سواد آن ها و روابط خانوادگی و شیوه رفتار دانش آموزان با همکلاسیها و معلم مورد توجه قرار گرفته است .
بیشتر مطالعاتی که تا کنون انجام شده مربوط به عوامل ایجاد و تداوم پرخاشگری میباشد ما از طریق دادن پرسشنامه پژوهشی به معلیمن و پر کردن آن به این نتیجه رسیدیم بفهیم که فرزندان ما تا چه حد پرخاشگر هستند و علت پرخاشگری آن ها چیست و چگونه بتوانیم پرخاشگری آن ها را کاهش دهیم .