گفتار دوم : انواع حقوق به موجب حق مؤلف
در مقام بیان انواع حقوق پدیدآورنده قانونگذار دو حق مادی و معنوی را مدنظر قرار داده و تنها اقسام آن را بیان نموده ، بدون آنکه به تعریفی از این حقوق بپردازد. با این وجود در تشریح حقوق مادی می توان گفت : منظور از رابطه حقوقی مادی در آثار فکری آن است که آفریننده اثر مالک اثر فکری خود بوده ، در نتیجه بین او و اثری که خلق کرده ، رابطه مالکیت وجود دارد. لذا مالک اثر میتواند از آنچه ملک اوست ، بهره مالی و اقتصادی ببرد. از جمله ویژگی های مهم حقوق مادی با توجه به مواد قانونی داخلی و خارجی می توان به قابل انتقال بودن و موقت بودن آن اشاره کرد. بدین تعبیر که مؤلف اثر ادبی و هنری میتواند ، بهره برداری از حقوق مادی اثرش به هر طریقی اعم از تکثیر ، عرضه ، توزیع و …. را به افراد دیگر منتقل نماید و به ازای آن وجه نقد دریافت نماید. همچنین حقوق مادی موقت هستند و مؤلف اثر تا مدت زمان محدودی میتواند خود یا توسط دیگری از آن استفاده اقتصادی نماید و بعد از گذشت زمان تعیین شده ، اثر به صورت مجانی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.
در مقابل میتوان حق معنوی را نیز چنین تعریف کرد : « حقوق معنوی ( اخلاقی ) ، مزایایی اسـت قانونـی ، غیرمادی و مربوط به شخصیت پدید آورنده یک اثر فکری که به موجب آن ، وی برای همیشه از یک دسته حقوق خاص برخوردار است. »[۲۳۳] در مقام ویژگی های حق معنوی می توان گفت : اول آنکه حق معنوی غیر قابل انتقال است ؛ به این معنا که انتقال این حق ، به موجب قرارداد جایز نیست. چنان که دیگر حقوق شخصی نیز چنین است ، طبیعت و هدف این حقوق اقتضا میکند که مانند دیگر حقوق ، مرتبط به شخصیت غیرقابل نقل و خارج از قلمرو داد و ستد باشد و بدین معنا انتقال حقوق مادی هیچگاه به معنای انتقال حقوق معنوی نخواهد بود. دوم آنکه حق معنوی محدود به زمان و مکان نیست ؛ در نتیجه اثر ادبی و هنری علی رغم حذف حمایت مادی پس از مدت زمان مشخص ، همچنان دارای حق معنوی بوده و عدم رعایت این حقوق مورد پیگیری قرار خواهد گرفت. در ادامه اقسام حقوق مادی و معنوی ، مستثنیات حقوق مادی ، مدت حمایت از این حقوق بیان می شود.
-
- . کیوان ، آذری ،۱۳۶۰، حقوق معنوی پدیدآورنده اثر ، ص ۵ ↑
-
- . Queen Ann’s Statute ↑
-
- . محمود ، عرفانی ، ۱۳۸۵ ، بررسی تطبیقی تحول جدید حقوق مالکیت ادبی و هنری ، صص ۵۴ – ۵۶ ↑
-
- . CD , DVD ↑
-
- . Authors right ↑
-
- . Neghboring right ↑
-
- . Television ↑
-
- . بهروز ، نصیحت کن ، آشنایی با طرز کار سیستم های تلویزیونی و ویدئوییwww.gen.sitepack.ir, last visited 2011/10/13 ↑
-
- . Very Highe Ferquency ↑
-
- . Ultra Highe Ferquency ↑
-
- . Community Antenna Television ↑
-
- .امرالله ، خوشنویس زارج ، ۱۳۸۸ ، مصادیق حقوق مالکیت فکری در صنعت ورزش ، ص ۱۱۲ ↑
-
- . Photographic works ↑
-
- . Phonographic works ↑
-
- . Cinematographic works ↑
-
- . Television works ↑
-
- . اورلئان ، یوناسکو، حقوق مؤلف رادیو و تلویزیون ،http://www.ghavanin.com , last visited 2012/22/3 ↑
-
- . محمد صدیق ، رحمانی ، ۱۳۸۹ ، حقوق مالکیت فکری سازمان های پخش صدا و تصویر ، ص ۶۰ ↑
-
- . Fine Arts Copyright Act ↑
-
- . Deramatic Copyright ↑
-
- . Copyright Act ↑
-
- . pascal ,kamina , 2002, Film copyright In The European Union , pp 11-12 ↑
-
- . Ibid,pp 21 – 37 ↑
-
- . NOROWZIAN ↑
-
- . Norowzain v. Arks Ltd (No . 2) {2000 }. EMLR 67 , FSR 363 ↑
-
- . Pascal ,kamina, Ibid ,pp. 14-15 ↑
-
- . DOYAN ↑
-
- .PARNALAND ↑
-
- .Doyen v. Parnaland ,paris Court Of Appeal , 1909 ↑
-
- .MASCARDE ↑
-
- . Pascal ,kamina ,Ibid ,pp. 40-41 ↑
-
- . Ibid , pp 42 – 43 ↑
-
- . Ibid , pp 43 – 45 ↑
-
- . Intellectual Property Code 1992 ↑
-
- . حمید ، آیتی ، ۱۳۷۵ ، حقوق آفرینش های فکری ، صص ۴۸ – ۴۷ ↑
-
- . محمد صدیق ، رحمانی ، همان ، صص ۵۱ – ۵۲ ↑
-
- . همان ، ص ۵۳ ↑
-
- . سید حسن ، شبیری و همکاران (کارگروه نظام حقوقی و مالکیت فکری) ، ۱۳۸۹ ، پیش نویس لایحه قانون جامع حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط ↑
-
- . Berne Convention For The Protection Of Literary And Artistic Works ↑
-
- . تقی ، امانی ، ۱۳۸۷ ، قوانین ومقررات حقوق مالکیت فکری ، صص ۲۸ – ۲۹ ↑
-
- . Convention Berne , Art 2 ↑
-
- . تقی ، امانی ، همان ، ص ۲۱۳ ↑
-
- . Convention Berne , Art 5 ↑
-
- . Pascal, kamina, Ibid , pp 18-20 ↑
-
- . Ibid , p 107 ↑