روش این تحقیق توصیفی- همبستگی است که به شکل میدانی و با بهره گرفتن از پرسشنامه انجام می شود. این تحقیق ازآنجایی که به بررسی وارزیابی اثرات مدیریت منابع برعملکردمالی می پردازددرقلمروتحقیقات توصیفی قرارداردوازآنجایی که رابطه بین متغیرهارابررسی می کندازنوع همبستگی می باشدزیرامطالعه رابطه بین متغیرهابه وسیله تجزیه وتحلیل همبستگی انجام میگیرد.
۱-۸- محدودیت های تحقیق
پژوهش حاضر نیز مانند هر پژوهش و تحقیق علمی – عملی، با موانع و محدودیتهایی روبهرو بوده است. دستهای از این محدودیتها جنبه درونی و برخی دیگر جنبه بیرونی مسأله را شامل میشود. برخی از محدودیت های پژوهش به شرح زیر میباشند.
۱- جدید و نو بودن موضوع مورد مطالعه و فقدان تحقیقات مشابه داخلی و کمبود و غیر قابل دسترس بودن تحقیقات خارجی.
۲- خاص بودن جامعه آماری مورد نظر این تحقیق و پراکندگی جامعه آماری
۳- عدم همکاری وعدم اشتیاق تعداد زیادی از آزمودنیها برای تکمیل پرسشنامه (به دلایلی همچون زیاد بودن تعداد سئوالات، تجربه های قبلی آنان از تحقیقات انجام شده و … ) به عنوان متغیرهای کنترل نشده و مداخلهگر که میتواند نتایج تحقیق را تحت تأثیر قرار دهد. هر چند محقق سعی نمود برای رفع این مشکل، مدیران را به پاسخگویی صادقانه تشویق نماید و در عوض نتایج تحقیق به طور فردی در اختیار آن ها قرار گیرد.
۴- محدودیتهای مالی، اداری، اجرائی.
۵- محدودیتهای کتابخانهها و مراکز بررسی کتابخانهای که این امر موجب اتلاف وقت زیاد شده است.
۶- فقدان دسترسی مناسب به سایت ها و مراکز مهم اطلاعات الکترونیک در محیط دانشگاه. پژوهشگر برای رفع این مشکل از دانشگاه های اصفهان و تهران بهره برده است.
۷– عدم اطلاع وآگاهی کافی بعضی مدیران از متغیرهای تحقیق وشاخص های مالی
۸– مفقود شدن برخی پرسشنامه های توزیع شده در شعب بانک ها که پس از چندین بار مراجعه این قضیه مشخص می گردید وباعث اتلاف زمان زیادی می شد.
۱-۹ -کاربرد نتایج
تحقیق دارای نتایج مختلفی است که به طور کلی در چند زمینه متفاوت می توان نتایج تحقیق را برشمرد.
۱-ارائه راهکارهایی برای پراهمیت شدن بحث منابع انسانی در بانک وسازمان ها.
۲-ارائه یک سری توصیه ها جهت برگزاری دوره آموزشی مناسب بانیاز امروزی در راستای استفاده بهتر از توانمندی نیروی انسانی.
۳-راهنمایی وکمک به مدیران بانک ها در ادارهبهترواستفاده بهتر از نیروی انسانی.
۴-با بهره گرفتن از نتایج تحقیق می توان نقاط ضعف را شناسایی نمود و در جهت ارتقائ عملکرد بهتر کارکنان سازمان قدم بر داشت.
۱-۶ قلمرو تحقیق :
۱-۶-۱ قلمرو مکانی تحقیق
آن چه امروز مطالعه می شود چیزی نیست که همین امروز رخ داده باشد و عموماً لازم است خواننده ازگذشته وزمینه محیط مورد تحقیقرآگاه باشد. این آگاهی به او کمک میکند در خصوص فرضیهها ونتیج برداشت های بهتری پیدا کنند(خاکی،۱۵۷:۱۳۸۴ ) مطالعات وبررسی این پایان نامه درمحدوده شهراصفهان انجام گرفته است که کلیه شعب شهری بانک ملی اصفهان را شامل میگردد
۱-۶-۲ قلمرو زمانی
قلمروزمانی تحقیق ازفروردین ماه ۱۳۹۱ تا دی ماه ۱۳۹۱ میباشد
۱-۶-۳ – قلمرو موضوعی
موضوع پژوهش با عنوان بررسی مدیریت منابع انسانی برعملکردمالی شعب بانک ملی در حیطه مدیریت منابع انسانی و مدیریت مالی میباشد
۱ -۸ تعاریف نظری واژه ها
۱-۸-۱ -مدیریت منابع انسانی: مدیریت انسانی در واقع جنبه انسانی مدیریت است و مهمترین عامل در ارتقای کیفیت و کمیت تولیدات و ارائه خدمات در سازمان به شمار می رود . مدیران منابع انسانی کسانی هستند که مسائل مربوط نیروی انسانی یک سازمان را در تامین یا تحقق هدف های سازمان و کارکنان آن پیگیری و اجرا میکنند . ( ابطحی ، ۱۳۸۵ : ۸ – ۷ )
۱-۸-۲- عملکرد : عملکرد در لغت یعنی حالت یا کیفیّت کارکرد . بنابرین، عملکرد سازمانی یک سازه کلی است که بر چگونگی انجام عملیات سازمانی اشاره دارد. معروف ترین تعریف عملکرد توسط نیلی و همکاران ( ۲۰۰۲ :۸) ارائه شده است: (( فرایند تبیین کیفیّت اثربخشی و کارایی اقدامات گذشته)). طبق این تعریف، عملکرد به دو جزء تقسیم می شود: ۱) کارایی که توصیف کننده ی چگونگی استفاده سازمان از منابع در تولید خدمات یا محصولات است، یعنی رابطه بین ترکیب واقعی و مطلوب دروندادها برای تولید بروندادهای معین؛ و ۲) اثربخشی که توصیف کننده درجه نیل به اهداف سازمانی است(رهنورد،۱۳۸۷: ۴۵) .
۱-۸-۳ -مدیریت عملکرد : مدیریت عملکرد فرآیندی است برای اندازه گیری وارزیابی نتایج وبازده فعالیّت ها درقالب عملکرد که با معیار انتظارات بیان میشوند وبه شکل اهداف مورد مقایسه قرارمیگیرند. (اعرابی،مهدیه ،۹۰:۱۳۹۰)
۱-۸-۴ -عملکرد مالی :
به عنوان یکی از سنجه های اثربخشی سازمانی،درجه یا میزانی است که سازمان به هدف های مالی ذینفعان در راستای افزایش اموال و ثروت آنان توجه میکند (خداداد حسینی ودیگران، ۳۳:۱۳۸۵)
۱-۸-۵-ارزیابی عملکرد :
فرایند جمع آوری داده ها ئاطلاعات به منظور شناسایی نقاط ضعف و قوت عملکردسازمانی به منظور بهبود عملکرد است .(رضوی،۲۰۰۷ : ۱۳۵).
۱-۹-تعاریف عملیاتی
۱-۹-۱ مدیریت منابع انسانی: . مدیریت و اداره استراتژیک و پایدار با ارزش ترین دارایی شرکت، یعنی کارکنانی که در آن جا کار میکنند و منفرداً در کنار هم به شرکت در وصول به اهدافش کمک میکنند.
۱-۹-۲ عملکرد : مقایسه نتایج با چند الگو یا مرجع انتخاب شده یا تحمیل شده داخلی یا خارجی است.
۱-۹-۳ مدیریت عملکرد : مجموعه ای از اقدامات واطلاعات که به منظورافزایش سطح استفاده بهینه از امکانات ومنابع درجهت دست یابی به هدف ها وشیوه ای اقتصادی توام با کارایی واثربخشی صورت میگیرد.
۱-۹-۴ عملکرد مالی. : یک سازه ی کلی است که بر جایگاه سازمان در شرایط کنونی ونحوه رسیدن به اهداف اشاره میکند
۱-۹-۴- ارزیابی عملکرد : : یک سیستم بازخور که دربرگیرنده ارزیابی مستقیم عملکرد اشخاص یا سازمانهامی باشد
فصل دوم :
ادبیات تحقیق
بخش اول
مدیریت منابع انسانی
مقدمه