۴- تعداد پرسنل شرکت: تعداد افراد شاغل به عنوان شاخص اندازه سازمان و نشان دهندۀ ظرفیت انجام کارایی و عملکرد واقعی سازمان را در وضعیت موجود مشخص میکند. با توجه به اینکه متغیرهای ساختاری (رسمیت، تمرکز و پیچیدگی) ابزاری برای سنجش کنترل و هماهنگی افراد به شمار میآیند، تعداد افراد (کارکنان) هر سازمان نیز میتواند به عنوان شاخصی مهمتر از سایر شاخص ها با تعیین اندازه مرتبط شود. هر چند می توان تعداد نیروی انسانی را به عنوان معیاری برای اندازه سازمان به کار برد و از نظر اندازه گیری راحت به نظر میرسد. ولی صرفاً انتخاب چنین ملاکی نمی تواند خالی از اشکال باشد زیرا به سختی می توان مرز بین نیروهای مستمر و غیر متمرکز را به عنوان نیروهای مولد در سازمان عمل میکنند تشخیص داد.
کل داراییهای شرکت[۷]: مجموع داراییهای شرکت در این تحقیق عبارتند از: ماشینآلات، تجهیزات، ساختمان، زمین، سرمایهگذاریهای بلندمدت و کوتاهمدت، اثاثه، موجودی کالا و ملزومات، داراییهای نامشهود (مانند: سرقفلی، حقالامتیاز، حق تالیف و …) و مانند اینها.
داراییهای عملیاتی[۸]: داراییهای عملیاتی شامل وجوه نقد، حسابهای دریافتنی، موجودی کالا و داراییهای ثابت مورد نیاز برای عملکرد شرکت میشود (مدرس و عبدالله زاده، ۱۳۸۸).
داراییهای غیر عملیاتی[۹]: داراییهای غیر عملیاتی شامل اوراق بهادار قابل فروش، سرمایهگذاری در واحدهای فرعی، زمینی که برای کاربرد آینده نگهداری میشود و …. میشود (مدرس و عبدالله زاده، ۱۳۸۸).
وجوه نقد: عبارت است موجودی نقد و سپرده های دیداری نزد بانکها و مؤسسات مالی اعم از ریالی و ارزی (شامل سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت بدون سررسید)به کسر اضافه برداشت هایی که بدون اطلاع قبلی مورد مطالبه قرار می گیرند (استانداردهای حسابداری شماره ۲ ایران ،۱۳۸۶، ۴۸)۱.
معادل وجوه نقد: عبارت است از سرمایه گذاری های کوتاه مدت یوم التبدیل به وجه نقد که احتمال خطر کاهش در ارزش آن ناچیز بوده و به آسانی و بدون اطلاع قبلی قابل تبدیل به مبلغ وجه نقد باشد (همان منبع،۴۹)۲.
توان نقدینگی[۱۰]: توان نسبی واحد انتفاعی در تبدیل داراییها به وجه نقد یا نزدیکی داراییها به وجه نقد.(طاهری ازبرمی،۱۳۸۵،۵۰).
نقدینگی[۱۱]: نقدینگی کیفیت دارایی است که آن را به آسانی به نقد کم ضرر یا بدون خطر تبدیل میکند. نقدینگی، توانایی مؤسسات مالی یا بنیادها در انجام تعهدات کوتاه مدت میباشد.( جهانخانی ۱۳۸۵، ۴۱۶ ).
سرمایهگذاران[۱۲]: در این تحقیق سرمایه گذاران نخستین منبع تامین سرمایه برای شرکت میباشند و عبارتند از: سهامداران، دارندگان اوراق قرضه و وامدهندگان مانند بانکها.
۱-۱۲ ساختار پژوهش
پژوهش حاضر در پنج فصل تنظیم و ارائه گردیده است.
فصل اول: در این فصل مفاهیم کلی درخصوص طرح پژوهش، تعریف مسأله، اهمیت موضوع، اهداف و فرضیهها و سوال های پژوهش، مدل و روش تحقیق و قلمرو پژوهش و تعاریف متغیر ها و اصطلاحات تحقیق ارائه گردیده است.
فصل دوم: در این فصل مبانی نظری و پیشینه تحقیق در سه بخش به شرح زیر گنجانده می شود:
بخش اول: مبانی نظری نقدینگی؛
بخش دوم: مبانی نظری ارزش شرکت؛
بخش سوم: پیشینه پژوهش که در این قسمت پیشینه پژوهشهای انجام شده در دو بخش تحقیقات انجام شده در داخل کشور و تحقیقات انجام شده در خارج از کشور مورد مطالعه قرار میگیرد.
فصل سوم: در فصل سوم، روش پژوهش، نحوه جمع آوری اطلاعات، جامعه آماری مورد پژوهش، روش نمونه گیری، حجم نمونه، توزیع و جمع آوری داده ها و تکنیک آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ها به تفصیل تشریح میگردد.
فصل چهارم: در این فصل پس از بیان مقدمه، تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده مربوط به تحقیق حاضر در قالب جداول جداگانه و نمودارهای مربوط، ارائه می شود.
فصل پنجم: در این فصل به نتیجه گیری پرداخته و همچنین پیشنهادها و رهنمودهای لازم با توجه به نتایج به دست آمده و محدودیتهای موجود در اجرای تحقیق بیان شده و در آخر نیز پیشنهاداتی برای پژوهشهای آینده ارائه میگردد.
خلاصه فصل اول
در این فصل که کلیات تحقیق است به طور کلی به موارد زیر پرداخته شده است:
ابتدا به مقدمه پرداخته شده، سپس در بیان مسئله به دغدغه محقق که همان بررسی رابطه بین نقدینگی و اندازه شرکت با ارزش شرکت در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد، اشاره شده است. در ادامه اهمیت و ضرورت پژوهش آورده شده و در ادامه به بیان گزاره های تحقیق (اهداف پژوهش، سوالات پژوهش، فرضیات پژوهش) پرداخته شده است. سپس به بیان جنبه جدید بودن و نوآوری تحقیق و قلمرو تحقیق از نظر ابعاد زمانی و مکانی و مدل تحقیق پرداخته شده و در انتها نیز واژه ها و
اصطلاحات تخصصی تحقیق تعریف شد.
.
فصل دوم:
مبانی نظری و پیشینه تحقیق
۲-۱ مقدمه
در هر بازار مالی با توجه به گستردگی و عمق بازار، ابزارهای متنوعی جهت سرمایه گذاری وجود دارند. بازده دارایی با اندازه گیری میزان بازدهی که یک شرکت میتواند از دارایی های خود (سرمایه گذاری سهامداران در سهام اش) ایجاد کند، معیاری است از کارایی تولید سود و بازده. در واقع این متغیر به سرمایه گذارها کمک میکند بفهمند آیا یک شرکت، ماشینی ناب و کاراست یا دچار ناکارآمدی شده است. شرکت هایی که قادرند از عملیات خود سود دریافت کنند نسبت به دیگر شرکت ها از مزیت بزرگی که همان پرداخت سود و ایجاد بازده برای سرمایه گذارهاست برخوردارند.
با توجه به مطالب ذکر شده، در این فصل مبانی نظری و پیشینه تحقیق در سه بخش به شرح زیر تنظیم شده است:
بخش اول: مبانی نظری نقدینگی؛
بخش دوم: مبانی نظری ارزش شرکت؛
بخش سوم: پیشینه پژوهش که در این قسمت پیشینه پژوهشهای انجام شده در دو بخش تحقیقات انجام شده در داخل کشور و تحقیقات انجام شده در خارج از کشور مورد مطالعه قرار میگیرد.
بخش اول: مبانی نظری نقدینگی