۱۳۸۹نیکومرام و محمدزاده سالطه۲۱
یافته ها حاکی از آن است که شرکتهایی که دارای حاکمیت شرکتی کافی بوده اند(خواه این حاکمیت شرکتی ضعیف باشد یا قوی باشد)اقلام تعهدی اختیاری کمتری دارند یعنی در اینگونه شرکتها مدیریت سود کمتری اتفاق می افتد.نتیجه پژوهش بیانگر آن است که بین شاخص های حاکمیت شرکتی و سیاست تقسیم سود رابطه معکوس معنادار وجود داردمحققان دریافتند که بین کیفیت سود و مدیران غیر موظف حاکمیت شرکتی و سهامداران نهادی رابطه معناداری وجو نداردنتایج حاکی از ان است که بین رقابت بازار محصول و تقسیم سود رابطه معکوس معناداری وجود دارد و نتایج مطابق مدل جانشینی و در تضاد با مدل پیامد استنتاج تحقیق نشان میدهد که بین رقابت بازار محصول و هزینه نمایندگی رابطه معکوس معنادار وجود داردنتیجه بیانگر این بود که رقابت بازار محصول دارای رابطه حاکمیتی نیست ورابطه بین دو مکانیزم حاکمیت شرکتی(کیفیت افشای اطلاعات و ترکیب هیئت مدیره) را بهبود نمی دهدنتایج تحقیق نشان میدهد که رابطه بین رقابت بازار محصول( تمرکز صنعت، قابلیت جانشینی محصول، اندازه بازار، موانع ورود به بازار و تعداد شرکتهای فعال) و سیاست تقسیم سود را سنجیدند و یافته های آن ها بیانگر این بود که فقط قابلیت جانشینی محصولات و اندازه بازار دارای رابطه مثبت با تقسیم سود است و بقیه موارد از جمله تمرکز صنعت رابطه معناداری با تقسیم سود ندارد.نتایج تحقیق نشان میدهد که رابطه بین رقابت بازار محصول( تمرکز صنعت، قابلیت جانشینی محصول، اندازه بازار، موانع ورود به بازار و تعداد شرکتهای فعال) و سیاست تقسیم سود را سنجیدند و یافته های آن ها بیانگر این بود که فقط قابلیت جانشینی محصولات و اندازه بازار دارای رابطه مثبت با تقسیم سود است و بقیه موارد از جمله تمرکز صنعت رابطه معناداری با تقسیم سود ندارد.بررسی تأثیر ساختارهای رقابتی بازار محصول بر سیاستهای تقسیم سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران۱۳۹۲انوری رستمی و همکاران۲۷
فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱)مقدمه
اعتقاد علمای معاصر بر این است که توسعه و پیشرفت علوم در نیمه دوم قرن بیستم به مراتب جامع تر و بیشتر از پیشرفتی است که کلیه علوم از بدو پیدایش خود تا پایان نیمه اول قرن بیستم داشته است.تصور اینه در مدتی در حدود ۵۰ سال‚ علوم بشری تا این حد پیشرفت کرده باشد‚ کمی تعجب آور و مشکل می کند‚ ولی اگر توجه شود که استفاده از روش صحیح تحقیق علمی قدمتش حدود نیم قرن میباشد‚ این حقیقت را می توان به سادگی قبول کرد که این توسعه و پیشرفت سریع علمی صرفا مرهون و مدیون به کارگیری روش های دقیق و صحیحی تحقیق علمی بوده است.
« روش تحقیق به عنوان پایه و اساس پژوهش های علمی مطرح است بنابرین دقت در انتخاب مدل ها و چگونگی انجام تحقیق میتواند نتایج معتبر و نزدیک به واقعیت به بار آورد. از جمله ویژگیهای مطالعه علمی که هدفش حقیقتیابی است، استفاده از یک روش تحقیق مناسب میباشد و انتخاب روش تحقیق مناسب به هدفها، ماهیت موضوع و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از این تحقیق دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسشهای تحقیق است. تحقیق را میتوان برای آزمون برخی از پیشبینیهای مفروش طراحی کرد». (دانایی فرد و همکاران‚ ۱۳۸۷).
در این فصل در ارتباط با فرضیه های پژوهش جامعه و نمونه اماری‚ قلمرو زمانی و مکانی پژوهش‚ روش پژوهش‚ روش های جمع آوری اطلاعات و داده ها‚ و نحوه محاسبه آن ها و معرفی مدل پژوهش و روش های آزمون فرضیهها بحث خواهد شد.
۳-۲)روش پژوهش
مراحل انجام یک تحقیق علمی:
اهمیت بنیادی روش شناسی آماری وقتی به بهترین وجه درک می شود که، در پرتو فرایند عمومی کسب آگاهی، که گاهی روش علمی نامیده می شود، به آن بنگریم.
هرچند پژوهش علمی دارای ساختمان بندی دقیقی نیست ولی می توان آن را چنین توصیف کرد که فرآیندی است از بدل مساعی، به این منظور که قواعد پنهان در پدیده ای را که به صورت دنیای مغشوشی به نظر میرسد، کشف کند.
خصوصیات فرآیندهای کسب آگاهی به اندازه انواع زمینههای تحقیق، گوناگون هستند، بعضی از مراحل اساسی که هسته اصلی اکثر تحقیقات علمی را تشکیل میدهند، فهرست وار در زیر ذکر میگردند.
-
- مشخص کردن هدف
-
- جمع اوری اطلاعات
-
- تجزیه و تحلیل داده ها
- بیان یافته ها
هر گاه دانش فعلی درباره موضوع مورد نظر کافی نباشد، روش های تحقیق برای افزایش آگاهی از موضوع مورد توجه قرار می گیرند(عظیمی‚ ۱۳۹۲).
کلیه تحقیقات علمی‚ بر اساس دو مبنای هدف‚ و ماهیت و روش گردآوری داده ها‚ طبقه بندی می شود.تحقیقات بر مینای هدف در سه دسته تحقیقات بنیادی‚ کاربردی و علمی قرار گرفته و بر مبنای ماهیت و روش‚ تحقیقات علمی را می توان در پنج گروه تاریخی‚ توصیفی‚ علی(پس رویدادی) و تجربی و همبستگی قرار دارد.با عنایت به طبقه بندی مذکور‚ می توان این تحقیق را بر مبنای هدف‚ از نوع کاربردی و بر مبنای ماهیت و روش‚ از نوع همبستگی به حساب آورد.
۳-۳)فرضیه های پژوهش
فرضیه عبارت است از حالت یا اصلی که اغلب بی آنکه اعتقادی نسبت به آن موجود باشد‚ پذیرفته می شود تا بتوان از آن نتایج منطقی استخراج کرد و بدین ترتیب مطابقت آن را با واقعیت هایی که نزد ما معلوم است یا می توان آن ها را معلوم ساخت‚ آزمود(هومن‚ ۱۳۷۴). به عبارتی دیگر فرضیه نوعی حدس زیرکانه درمورد حل یک مسئله است.
در پژوهش حاضر بر اساس ادبیات و مبانی نظری مطرح شده در ارتباط با تاثیر حاکمیت شرکتی و رقابت بازار محصول با سیاست تقسیم سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران‚ فرضیه های زیر طراحی گردیده است:
فرضیه ۱:بین حاکمیت شرکتی و سیاست تقسیم سود شرکتها رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه ۲:بین رقابت بازار محصول و سیاست تقسیم سود شرکتها رابطه معناداری وجود دارد
۳-۳-۱) تبدیل فرضیه های پژوهشی به آماری:
«هدف از تبدیل فرضیه پژوهشی به فرضیه آماری‚ توانمند کردن پژوهش در آزمون کردن فرضیه است که به آن آزمون فرض آماری گویند.به طور کلی هدف آزمون فرض های اماری از داده های نمونه‚ حدسی که درباره خصوصیتی از جامعه می زنیم‚ قویا قابل تأیید است یا خیر. این حدس بنا به هدف پژوهش‚ به نوعی شامل ادعایی درباره مقدار یک پارامتر جامعه است.
در واقع فرض آماری حکمی درباره جامعه است. چون این حکم یا دعا ممکن است صحیح یا غلط باشد‚ دو فرض مکمل در ذهن پژوهشگر به وجود میآید:
= ادعا صحیح است
فرض = ادعا غلط است
با اطلاعاتی که از مشاهدات نمونه به دست میآید تصمیم گیرنده‚ باید یکی از این دو تصمیم یا استنباط را انتخاب کند. فرایند انتخاب یکی از دو راه کار فوق را آزمون مینامند.»(دانایی فرد و همکاران‚ ۱۳۸۷‚۱۲۹).
۳-۴)قلمرو پژوهش
قلمرو مکانی:قلمرو مکانی شامل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ایران به جز شرکتهای سرمایه گذاری و مالی و بانک ها میباشد.