(۱+In£t)
انوری رستمی، علی اصغر(۱۳۸۴)
علی اصغر انوری رستمی در این مقاله به ادامه تحقیقات پیش خود پرداخته و سعی کرده است که به سه سوال پاسخ دهد : اولین سوال این است که چگونه می توان ارزش سرمایه فکری را محاسبه و برآورد کرد؟ سوال دوم اساسی این است که آیا رابطه معنی داری میان سرمایه فکری محاسبه شده شرکتها و ارزش بازار سهام آنها وجود دارد؟ و در نهایت اینکه جهت محاسبه سرمایه فکری کدام یک از روش های سنجش، از توان بالاتری برخوردار و رابطه بهتری با ارزش بازار سهام شرکتها نشان می دهد؟ جهت پاسخگویی به سوالات مذکور، براساس داده های ۷ ساله شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای ۱۳۷۶ الی ۱۳۸۲ چهار روش سنجش در محاسبه سرمایه فکری مورد آزمون آماری قرارگرفت. نتایج آزمونهای آماری بیانگر آن است که درسطح اطمینان ۹۵% روش پیشنهادی پنجم و چهارم ارزش سرمایه فکری شرکتها، همبستگی بالا و معنی داری با (مقادیر ضریب همبستگی بالاتر از ۹۷%) با ارزش بازار سهام شرکتها و صنایع بورس اوراق بهادار تهران نشان داده است و باتوجه به مقادیر ضریب تعیین بالاتر نسبت به سه روش اول، دوم و سوم از توان تبیین بهتری برخوردار بوده است. نتیجه کل این تحقیق بیانگر اهمیت سرمایه فکری، درک اهمیت ارزش آن از سوی سرمایهگذاران و همبستگی بالای سرمایههای فکری با ارزش بازار سهام شرکتهای بورس اوراق بهادار.
یزدانی، حمیدرضا(۱۳۸۵)
حمیدرضا یزدانی در پایان نامه کارشناسی ارشد خود به بررسی روابط متقابل بین اجزای سرمایه فکری و اثرات آنها بر عملکرد سازمانی بانک ملت استان تهران پرداخته است. روش تحقیق ایشان از نوع توصیفی و همبستگی مبتنی بر مدل ساختاری می باشد. بدین منظور پرسش نامه ای با ۵۱ سوال برای اجزای سرمایه فکری طراحی گردیده است و تعداد عملکرد سازمانی شعب بانک ملت نیز از طریق تحلیل پوشش داده ها محاسبه شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
در این تحقیق در ابتدا با بهره گرفتن از تحلیل عاملی اکتشافی مرتبه اول عامل های حوزه های سه گانه سرمایه های فکری استخراج گردیده و در ادامه با بهره گرفتن از تحلیل عاملی تاییدی از صحت مدلهای اندازه گیری اطمینان حاصل شد.نتایج تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گرفتن از مدل معادلات ساختاری نشان داد که بین اجزاء سرمایه های فکری روابط نسبتا قوی وجود داشته است ولی این سرمایه ها هیچگونه تاثیری بر روی عملکرد سازمانی شعب بانک ملت استان تهران نداشته است. در پایان به منظور بررسی تاثیر گذاری این سرمایه فکری بر روی عملکرد سازمانی شعب بانک ملت استان تهران مدا کارت امتیازی و نقشه استراتژیک پیشنهاد گردیده است.
گلدی صدقی ، امان الله(۱۳۸۶)
امان گلدی صدقی در پایان نامه کارشناسی ارشد (رشته مدیریت دولتی)خود به بررسی رابطه سرمایه فکری و بازده مالی در بین شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته که فرضیات تحقیق مزبور ۱- بررسی رابطه بین سرمایه فکری با بازده مالی جاری شرکتها ۲- بررسی رابطه بین سرمایه فکری و بازده مالی آتی شرکتها و ۳- بررسی رابطه سطوح سرمایه فکری در صنایع مختلف بوده است در این تحقیق از سه شاخص مالی بازده دفتری حقوق صاحبان سهام، بازده سرمایه و عاید هر سهم استفاده شده است. بر اساس نتایج تحقیق مذکور، میانگین شاخص مالی درسطوح مختلف و سرمایه فکری با بازده جاری و آتی شرکت رابطه معنی داری دارد.
اصغر نژاد امیری، مهدی (۱۳۸۷)
مهدی اصغرنژاد امیری در پایان نامه کارشناسی ارشد (رشته مدیریت مالی) به سنجش سرمایه فکری و بررسی رابطه آن با بازده مالی شرکتها پرداخته است در این تحقیق سرمایه فکری از طریق ضریب ارزش افزوده فکری مدل پالیک سنجش شده و از شاخصهای بازده سهام و سود هر سهم و بازده دفتری حقوق صاحبان سهام بعنوان معیارهای بازده مالی استفاده شده است. فرضیه های در نظر گرفته شده دراین تحقیق بشرح ۱- بررسی وجود رابطه معنا داربین سرمایه فکری و بازده مالی شرکتهای سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادارتهران و ۲- بررسی وجود رابطه معنادار بین سرمایه فکری و بازده مالی آتی شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران می باشد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که ارتباط معنا دار مثبت بین سرمایه فکری و بازده مالی، سرمایه فکری و بازده مالی آتی، نرخ رشد سرمایه فکری و نرخ رشد بازده مالی آتی شرکتها سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تهران است (مدهوشی و اصغرنژاد امیری، ۱۳۸۸،ص۱۰۱).
همتی، هدی (۱۳۸۸)
در نهایت هدی همتی در رساله دکتری خود از طریق مقایسه شش مدل سنجش سرمایه فکری به بررسی ارتباط بین سرمایه فکری با متغیرهای نوین سنجش عملکرد مبتنی بر ارزش آفرینی از جمله ارزش افزوده اقتصادی[۱۳۵]، ارزش افزوده بازار[۱۳۶] و ارزش افزوده سهامدار[۱۳۷] پرداخته است.
نتایج حاصل از تحقیق مبین وجود رابطه بین مقیاس سرمایه فکری و ارزش افزوده بازار بوده است. (رود پشتی و هدی همتی، ۱۳۸۸،ص۱۱۱).
ابراهیمی، شهلا(۱۳۸۸)
شهلا ابراهیمی در پایان نامه کارشناسی ارشد (رشته حسابداری) به برسی تاثیرسرمایه فکری برعملکرد مالی جاری و آینده شرکتها پرداخته است در این تحقیق سرمایه فکری از طریق مدل پالیک سنجش شده و از شاخصهای بازده دارایی، سود هر سهم و بازده دفتری حقوق صاحبان سهام بعنوان معیارهای بازده مالی استفاده شده است.
فرضیه های در نظر گرفته شده دراین تحقیق بشرح ۱- بین سرمایه فکری و عملکرد مالی جاری شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران رابطه معنی داری وجود دارد و ۲- بین سرمایه فکری و عملکرد مالی آتی شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران رابطه معنی داری وجود دارد، می باشد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که ارتباط معنا دار مثبت بین سرمایه فکری وعملکرد مالی جاری وآینده شرکت هم در سطح کلیه شرکتها و هم در سطح صنایع وجود دارد وبین اندازه شرکت و عملکرد جاری و آتی رابطه منفی وجود دارد(نمازی و ابراهیمی، ۱۳۸۸،ص۴).
۲-۶-۲- پژوهش های مشابه انجام شده در خارج از کشور
کوجان سیوو[۱۳۸] (۲۰۰۵)
سرمایه فکری[۱۳۹] به قابلیتهای رقابت/پذیری بسیاری از شرکتها صرف نظر از صنعت اطلاق می شود. سرمایه فکری شامل منابع غیر مادی مانند قابلیت های کارکنان، منابع سازمانی، روش عملیاتی و روابط ذینفعان است. به سرمایه فکری اهمیت داده می شود. چرا که شرکتها به اطلاعات مربوط به آن احتیاج دارند. اندازه گیری عملکرد موجود اساساً روی جنبه های مالی و فیزیکی شرکتها متمرکز شده است و سیستم های اندازه گیری بدون اطلاعات مربوط به عملکرد سرمایه فکری ناقص است. به هر حال، در سال های اخیر، ابزارها و روش های خاص بسیاری برای اندازه گیری و مدیریت IC گسترش یافته است. این مقاله اطلاعاتی بر عملکرد شرکتهای فنلاندی، بکاربرنده یکی از این روش های جدید را ارائه می کند. متدلوژی ضریب ارزش افزوده سرمایه فکری، توسعه یافته توسط آنت پالیک برای اندازه گیری عملکرد کل یک شرکت بکار می رود.
در این تحقیق مفهوم تبعی ضریب ارزش افزوده فکری، کارایی سرمایه فکری[۱۴۰]، جهت اندازه گیری عملکرد سرمایه فکری درون یک شرکت بکار می رود. این روش بر این اساس ساخته شده است که ایجاد ارزش از دو دسته منبع اولیه مشتق میشود: منابع سرمایه فیزیکی و منابع سرمایه فکری. دادههای مورد نیاز برای محاسبه را می توان در سیستم های مالی موجود شرکت یافت.
مطالعه کمی و بر اساس داده های گردآوری شده اداره مرکزی آمار فنلاند است و شامل اطلاعات از سیستم های مالی شرکتهای فنلاندی در طی سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ می باشد.
رویهم رفته، در هر سال، تقریباً ۲۰۰۰۰ شرکت مطالعه شدند. ۱۱ تا از بزرگترین صنایع مشمول مطالعه بودند و مورد مقایسه قرار گرفتند.
از نقطه نظر کاربردی، این مطالعه جهت شناخت اهمیت یا توانایی صنایع مختلف مهم است. بر پایه نتایج، تفاوتهای بزرگی میان دو مقیاس (VAIC, ICE) در شرکتها در صنایع مختلف وجود دارد. نتایج نشان میدهد که شرکتهای خدماتی بیشترین استفاده موثر را از همه منابعشان می برند. در عوض، کمترین کارایی را در این میانگین، شرکتهای صنایع جنگل کاری و صنایع شیمیایی داشتند. بر طبق نتایجice شرکتهای بخش عرضه برق، گاز و آب بیشترین کارایی را در استفاده از IC شان داشتند. از بعد علمی، مقاله شواهد تجربی از کاربرد یک ابزار اندازه گیری خاص ارائه می کند؛ بعلاوه این مقاله دانش عملکرد و بویژه عملکرد IC را در شرکتهای فنلاندی افزایش می دهد.
به هر حال، سرمایه فکری بایستی در محاسبات بکار رود، هر چند باز سوالات بسیاری در رابطه با روش ضریب ارزش افزوده فکری وجود دارد و اینکه چه روشی برای اندازه گیری IC درست و بی عیب است جای سوال دارد.
چن گوه (۲۰۰۵)
سرمایه فکری منبع کلیدی خلق ارزش شده است؛ این مطلب بخصوص در علم راهبردی اقتصاد صحیح است مانند بانکداری ، جائیکه ارزش افزوده موسسات، سازمان ها و اشخاص مستقیما در ارتباط با دانش وسرمایه فکری آنهاست.این مقاله عملکرد سرمایه فکری بانک های تجاری مالزی را در طی سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ اندازه گرفته، با بکار بردن ضرب کارایی که ضریب ارزش افزوده فکری (توسط پالیک توسعه یافته) نامیده می شود. داده های مورد نیاز برای محاسبه کارایی سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه بکار رفته از گزارشات سالانه بدست آمدند.
این مقاله اولین مطالعه بر روی عمکرد سرمایه فکری بانک های مالزی است.این مقاله به بانکها این امکان را می دهد که مبنای خودشان را جهت الویت بندی و توسعه طرحهای استراتژیک، براساس سطح کارایی تعیین کنند. همچنین یافته ها به ذینفعان و سرمایه گذاران در تشخیص پتانسیل ایجاد ارزش بانک ها و به سیاست گذاران جهت فرمول بندی و ایفای سیاستها برای تاسیس یک بخش بانکداری ارتجاعی کمک می کند.
این مطالعه نشان داده که توانایی خلق ارزش بانک های داخلی و خارجی مالزی تا حد زیادی وابسته به کارایی سرمایه انسانی[۱۴۱] است. آن بدین معنی است که سرمایه گذاری در سرمایه انسانی بازده نسبتا بالاتری را نسبت به سرمایه گذاری در سرمایه فیزیکی و ساختاری دارد. این مقاله همچنین نشان می دهد که بانکهای خارجی، بانک های کارامدتری بودند اما در شرایط خلق ارزش ، بانک های داخلی ارزش افزوده بیشتری را نسبت به بانک های خارجی خلق کرده اند. بانک Hong Leong با بالاترین ضریب فکری، کارامدترین بانک داخلی بود. May Bank بزرگترین بانک از نظر دارایی ، سود خالص و ROE ، سرمایه هایش را به کارامدی بانک Hong Leong بکار نبرد.
این مطالعه برخی تفاوت ها را در طبقه بندی بر اساس مقیاس های حسابداری سنتی و کارامدی نشان داد.
بانک های بزرگی مانند BCB, RHB بانکهای کارامدی نبودند این یافته ها در راستای مطالعات انجام شده توسط پالیک در “اتریش” می باشد. ترکیب فعالیت ها در سال ۲۰۰۱ ، که به منظور بهبود کارایی و اثر بخشی بانک ها، افزایش ساختاری زیادی در بخش بانکداری مالزی موجب شده است.
تنها بانکهای Hong Leongو Eon ، May Bank بهبود کارایی داشتند.در حالی که سایر بانکها هنوز در کشاکش با منابع تکراری هستند این بانکها لازم است تا در جهت تجدید ساختار تلاش کنند به طوری که زوائد را حذف کرده و کارایی و توانایی خلق ارزش خود را بهبود بخشند.
آپوهامی (۲۰۰۷)
هدف این مقاله تحقیق اثر خلق ارزش در افزایش قیمت سهام سرمایه گذاری است. نویسنده از اطلاعات جمع آوری شده از دو منبع زیر استفاده کرده است: ۱– شرکتهای لیست شده در بورس تایلند ۲- ضریب ارزش افزوده فکری[۱۴۲] توسعه داده شده جهت تحقیق اثر کاترایی و خلق ارزش شرکت بر افزایش قیمت سهام سرمایه گذاران، بعنوان مقیاس سرمایه فکری و مدل رگرسیون چندگانه.
تحقیق از گزارشات سالانه حسابرسی شده قیمت بازار سهام بورس تایلند استفاده می کند. جامعه آماری تحقیق شامل ۳۳ شرکت بیمه، مالی و بانکداری بورس تایلند در سال ۲۰۰۵ می باشد.
تحقیق تجربی نشان داد که سرمایه فکری شرکت یک رابطه معنی داری با افزایش قیمت سهام سرمایه گذاران دارد. یافته ها دانش پایه سرمایه فکری را افزایش می دهدا و مفهوم سرمایه فکری را در بدست آوردن ضریب رقابتی در اقتصاد پایدار مانند تایلند توسعه می دهد. بدینگونه یک شرکت باتوجه به نتایج این تحقیق می تواند استراتژی های تجاری اش را جهت افزایش کارایی منابعش و دست یافتن به مزایای رقابتی پایدار فرم بندی کند(آپوهامی،۲۰۰۷،ص ۱۰۵).
ویلیامز[۱۴۳] (۲۰۰۰)
این تحقیق با ادبیات قبلی بر روش های آشکار سازی سرمایه فکریدر دو روش عمده تفکیک شده است . نخست این تحقیق یک آزمون طولی از روشهاسی آشکار سازی سرمایه فکری در گزارشات سالانه از FTSE 100، شرکتهای لیست شده از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ آماده می کند دوم، این مقاله رابطه میان عملکرد سرمایه فکری و میان آشکار سازی سرمایه فکری را تحقیق می کند.
با توجه به اینکه اولین هدف اصلی این مقاله به نتیجه رسیده است، بر اساس یافته های گزارش شده که در مقایسه نتایج سالانه دوره بررسی بدست آمده این تحقیق یک افزایش عمده در میزان افشاء سازی سرمایه فکری در گزارشات سالانه شرکتهای سهامی عام در بریتانیای کبیر از FTSE 100 بود.
در ارتباط با دومین هدف اصلی این تحقیق ، یافته های تجربی یک رابطه منظمی بین عملکرد سرمایه فکری و میزان افشاء در طی دوره بررسی نشان نداد. نتایح بهر حال اظهار می کند اگر عملکرد سرمایه فکری مقدار بالایی باشد افشاء سازی کاهنده است.
در آخر بطور خلاصه این مقاله، بینشی با ارزش جهت راهنمایی ادبیات تحقیق سرمایه فکری تهیه میکند. راهنمایی ها عبارتند از:
یک نشان از تغییرات روش های افشاء سرمایه فکری شرکتهای سهامی عام از بریتانیای کبیر در طول دهه ۱۹۹۰٫
عامل های تاثیر گذار بر روش های افشاء سرمایه فکری در طی دوره مزبور.
توجیه متدولوژی ضریب ارزش افزوده فکری بعنوان یک تکنیک مناسب برای اندازه گیری عملکرد سرمایه فکری شرکتها.
چین چن و دیگران
هدف این مقاله بررسی به صورت عملی رابطه بین سرمایه فکری شرکت و ارزش بازاری و عملکرد مالی شرکت است. سرمایه فکری معمولاً از عوامل مهم رشد ملی تشخیص داده شده است.”کاپلان” و “نورتن” در سال ۲۰۰۴ در مورد سرمایه فکری اینطور بیان میکند: بسیاری از کشورها مانند ونزوئلا و عربستان سعودی منابع طبیعی فراوانی دارند اما این کشورها سرمایه گذاری ضعیف تری روی کارکنان و سیستم ها دارند در نتیجه با توجه به منابعشان درآمد سرانه کم و نرخ رشد کمتری دارند، در عوض در کشورهایی مانند سنگاپور و تایوان که منابع طبیعی کمتری دارند سرمایهگذاری آنها در زمینه نیروی انسانی و سرمایه اطلاعاتی بیشتر می باشد و لذا درآمد سرانه آنها بالاتر است. در این کار تحقیقی اطلاعات شرکت های بورس تایوان و مدل ارزش افزوده سرمایه فکری پالیک، بعنوان معیار اندازه گیری سرمایه فکری (IC) و مدل های رگرسیون جهت امتحان رابطه بین سرمایه فکری شرکت و ارزش بازاری و عملکرد مالی شرکت ها استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق، شرکت هایی هستند که در بورس تایوان در طول سال های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۲ فعالیت داشتند و در کل ۴۲۵۴ شرکت برای این مطالعه در نظر گرفته شده است.
سرمایه فکر به طور گسترده بعنوان معیار ارزیابی استراتژیک مهم برای مزیت های رقابتی تشخیص داده شده است. مطالعات تجربی نشان می دهد که سرمایه فکری بالاتر شرکت ها موجب ارزش بازاری بالاتر و عملکرد مالی بهتر در سال جاری و آتی می شود. نتایج تحقیق اهمیت سرمایه فکری را در ارزیابی سودآوری شرکت و پیشرفت درآمد آن را بیان می کند.
نتایج نشان می دهد که حدود ۵۰ درصد ارزش بازاری شرکت ها در صورت حساب های مالی منعکس نشدهاند و همچنین نشان میدهد که عملکرد مالی رابطه مثبتی با ضریب ارزش افزوده فکری VACA,VAHU دارد ولی رابطه معنی داری باSTVA ندارد و با R&D ارتباط مثبتی دارد.
پوتان و دیگران[۱۴۴](۲۰۰۷)
هدف از این مقاله بررسی رابطه بین سرمایه فکری شرکت ها و عملکرد مالی آنهاست . ذر این چارچوب از مدل پالیک استفاده شده است که یک تمرکز آسیایی و مروری بر داده های ۱۵۰ شرکت بیان شده در بورس سنگاپور است در این پژوهش سرمایه فکری با سه متغییر عملکرد مالی تست و بررسی می شود.
داده های مورد بررسی در این پژوهش از صورت های مالی حسابرسی شده پایان سال مالی شرکت های فعال در بورس سنگاپور جمع آوری شده است و به سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ محدود شده است(پوتان و همکاران ،۲۰۰۷،ص ۸۲)[۱۴۵].