۲-۳-۳- روایی و پایایی پرسشنامه
روایی: در تحقیق حاضر ، از روش اعتبار یا روایی مفهومی استفاده شده است . زیرا هنگامی که اعتبار تجربی امکان پذیر نباشد یا مشکل بتوان از طریق تجربی یا عملی برای یک اندازه یا بافته اعتبار کسب کرد اعتبار مفهومی استفاده شده است و در واقع از طریق گواه و معیار ها محقق در پی آن بر میآید که نشان دهد که روا است مفهومی را اندازه گرفت ( خاکی ، ۱۳۸۲، ص ۲۹۱-۲۸۸)
روایی پرسشنامه با هماهنگی استاد محترم راهنما و استاد محترم مشاور و مشورت با متخصصان و صاحبنظران احراز گردیده و از صحت آن در سنجش متغیر های تحقیق اطمینان حاصل شده است.
پایایی: یک آزمون زمانی دارای پایایی است که نمره های مشاهده شده و نمره های واقعی آن دارای همبستگی بالایی باشند. ( منبع قبلی ، ص ۲۹۳ )
از طریق محاسبه آلفای کرونباخ برای تک تک سازههای پرسشنامه پایایی آن سنجیده شد. پایایی برای همه سازه ها بین ۵/۰ تا ۸/۰ بود که نشان دهنده اعتبار همگرایی مناسبی است. بار عاملی کلیه سوالات پرسشنامه نیز بالای ۶/۰ بود که تأیید کننده معتبر بودن تک تک سوالات پرسشنامه میباشد.
۴-۳- جامعه آماری مورد تحقیق
جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان مراکز آموزشی و درمانی شهر رشت میباشند که در سال تحصیلی ۹۲-۹۱ به صورت استخدام رسمی، پیمانی، قراردادی در این مراکز مشغول به کار بوده اند و از رایانه در محیط کارشان استفاده مینمودند.
۵-۳- نمونه و نمونه گیری
نمونه تحقیق حاضر از نوع احتمالی و تصادفی است. قصد اساسی در این تحقیق ارزیابی اثرات فرهنگ سازمانی بر پذیرش فناوری اطلاعات در مراکز آموزشی و درمانی است. با این اوصاف کلیه کارمندان این مراکز که به نحوی به فناوری اطلاعات دسترسی داشته و از آن استفاده میکنند جهت انتخاب به عنوان نمونه واجد شرایط میباشند. توزیع پرسشنامهها توسط خود محقق به کارکنان در صورت دارا بودن شرایط ورود صورت گرفت.
۶-۳- بر آورد حجم نمونه
بر اساس قواعد برآورد حجم نمونه، در معادلات ساختاری برای پژوهش هایی که به آنالیز مسیری می پردازند، حجم نمونه برابر با تعداد آیتم های مورد بررسی ضرب در عدد ۱۰ خواهد بود. ( به ازای هر آیتم ۵ تا ۱۰ نمونه به حجم نمونه مطالعه افزوده میگردد) (نوریس[۴۱]، ۲۰۰۵؛ بشلیده، ۱۳۹۲)
در تحقیق حاضر که به بررسی ۲۱ آیتم پرداخته است، حجم نمونه ۲۱۰ نفر برآورد شد.
۷-۳- روش تجزیه و تحلیل داده ها
از فروردین الی تیر ماه سال ۱۳۹۱ تعداد ۳۰۰ پرسشنامه در بین پرسنل بهداشتی درمانی، اداری، مالی و آموزشی سه بیمارستان رازی، پورسینا و حشمت در شهر رشت توزیع گردید. تعداد ۲۴۳ پرسشنامه جمع آوری گردید که به دلیل نقص در ۸ پرسشنامه، اطلاعات ۲۳۵ پرسشنامه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.
توسط نرم افزار [۴۲]Lisrel و PLS[43] آنالیز مسیری[۴۴] و توسط نرم افزار SPSS[45] آنالیز عاملی[۴۶] و واریانس میانگین انجام گرفت.
برای تجزیه و تحلیل سوالات پرسشنامه علاوه بر آمار توصیفی، از آزمون های پایایی مرکب و جذر میانگین واریانس، بوت استرپ، آزمون t و رگرسیون سلسله مراتبی استفاده شد.
در اجرای تحقیق، مراحل زیر پیگری شده است:
-
- تدوین چار چوب مفهومی با بهره گرفتن از اطلاعات کتابخانه ای و بررسی اسناد و مدارک موجود و مشاهده سایت های اینترنتی مرتبط.
-
- تدوین فرضیه هایی با بهره گرفتن از مبانی نظری، پیشینه تجربی تحقیق.
-
- طراحی ابزار پرسشنامه با همکاری و راهنمایی اساتید محترم راهنما و مشاوران و سایر صاحبنظران و جمع آوری اطلاعات بر اساس چار چوب نظری و فرضیه های تحقیق.
-
- نتایج به دست آمده و یافته های تحقیق با بهره گرفتن از دانش موجود و با راهنمایی استاد محترم راهنما و اساتید ارائه گردیده است.
- پیشنهاد هایی مبتنی بر نتایج تحقیق ارائه گردیده است.
در جداول برای تعریف متغیرها از حروف اختصاری انگلیسی با توجه به معنی آن ها استفاده شده است.
امید به عملکرد:[۴۷] (PE)
امید به تلاش:[۴۸](EE)
هنجار ذهنی: [۴۹](SN)
تسهیل شرایط:[۵۰](FC)
قصد رفتاری: [۵۱](BI)
استفاده از رفتار: [۵۲](USE)
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل
داده ها
۱-۴- مقدمه
در تلاش فهمیدن واقعیت، ما تا حدی نظیر کسی هستیم که تلاش میکند مکانیزم یک ساعت در بسته را درک کند. او صفحه و عقربه های متحرک آن را می بیند، حتی تیک تیک آن را نیز می شنود، اما هیچ راهی برای باز کردن در آن ندارد. اگر زیرک و باهوش باشد ممکن است تصویری از مکانیزم آن درست کند که بتواند جوابگوی همه چیزهایی باشد که مشاهده میکند. اما هرگز نمی تواند کاملاً مطمئن باشد که تصویر او تنها تصویری است که میتواند مشاهدات وی را توضیح دهد. او هرگز قادر نخواهد بود که تصویر خود را با مکانیزم واقعی مقایسه کند و حتی نمی تواند امکان چنین مقایسه ای را تصور کند. «انیشتن»
برای اتفاقات سازمانی، نمی توان توجیه های ساده یافت و برای آن ها به سادگی علتهایی پیدا کرد. بعلاوه غالباً یافتن سرچشمه ها مقدور نیست زیرا منشأها معمولاً در فاصله ای بسیار دورتر از نتایج و علایم قرار دارند و نتایج و علایم بواسطه حلقه های تشدید کننده انحراف از معیار با اصل خود تفاوتی فاحش و غیر قابل تصور مییابند. «وایک»