نبود عملکرد حرفه ای و تخصصی متناسب با نیازهای واقعی جامعه
۴
وابستگی به احزاب سیاسی و وابسته نمودن سمن ها به منابع مالی و حمایتی دیگر
۵
فقدان قانون مشخص برای تاسیس و فعالیت سازمان های مردم نهاد به نحویکه هم اکنون بیش از ۱۰ ارگان دولتی نسبت به صدور مجوز برای سمن ها در کشور اقدام می نمایند .
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
فصل چهارم
روش شناسی
در این فصل به روش شناسی و نحوه تجزیه و تحلیل اطلاعات در مسیر تبدیل داده به دانایی اقدام می شود . بیان روش پژوهش ، تعریف دقیق و کوتاه متغییرها در ابعاد نظری و عملیاتی در کنار تبیین جامعه اماری و نحوه دریافت و دسته بندی و به کارگیری اطلاعات در جهت تبیین روایی و پایایی تحقیق در این قسمت صورت می گیرد .
۴-۱ روش پژوهش
با توجه به ماهیت موضوع فوق، بررسی نقش سازمان های غیر دولتی در تحقق حاکمیت مطلوب در کشورهای در حال توسعه مطالعات تحلیلی – توصیفی به شمار می آید. که نتایج آن می تواند در پیشبرد اهداف برنامه ریزی در کشورهای در حال توسعه (تهران) اثرگذار باشد.
۴-۲ متغییرهای پژوهش
سازمان های مردم نهاد
حاکمیت مطلوب
الف- تعاریف نظری متغییرهای مستقل و وابسته
متغیر مستقل: یک ویژگی از محیط فیزیکی یا اجتماعی است که بعد از انتخاب، دخالت یا دستکاری شدن توسط محقق، مقادیری را می پذیرد تا تأثیرش بر روی متغیر دیگر(متغیر وابسته) مشاهده شود.
به زبان دیگر متغیری که توسط پژوهشگر اندازهگیری، دستکاری و یا انتخاب میشود؛ تا تأثیر یا رابطه آن را بر متغیر و یا متغیرهای دیگری، اندازهگیری کند، متغیر مستقل نامیده میشود.
متغییر مستقل تحقیق : سازمان های مردم نهاد
سازمانهای مردم نهاد یا (NGO) ها نامی است که زیاد به گوش می خورد و در کشورهای مختلف با توجه به فرهنگ های موجود در هر کشور حول محور های مختلف شکل می گیرد .
براساس تعریف سازمان ملل، NGOها یا سازمانهای غیردولتی باید دارای چهار مشخصه اصلی باشند: ۱) از وابستگی مستقیم به هر حکومتی آزاد باشند ۲) فعالیتهای سیاسی و وابستگی به احزاب سیاسی نداشته باشند ۳) غیرانتفاعی باشند و فعالیت اقتصادی نکنند ۴) فاقد فعالیتهای خشونتآمیز بوده و با گروههای بزهکار مرتبط نباشند.
در تعریفی دیگر از سازمان مردمنهاد براساس مفاد آییننامه اجرایی تأسیس و فعالیت سازمانهای مردمنهاد مصوب ۸/۵/۸۴ هیأت وزیران باید گفت: سازمان مردمنهاد به تشکلی اطلاق میشود که توسط گروهی از اشخاص حقیقی یا حقوقی غیرحکومتی بهصورت داوطلبانه با رعایت مقررات مربوط، تأسیس شده و غیرانتفاعی، غیرسیاسی و عضوپذیر است
در تشریح این ویژگی ها به اختصار می توان چنین گفت:
سازمان های مردم نهاد(سمن ها ):
سازمان های مردم نهاد غیر دولتی (Non-Governmental) هستند بدین معنی که تأسیس آنها بر اساس تصمیم دولتی و در چارچوب بودجه عمومی انجام نمی گیرد بلکه اشخاص حقیقی یا حقوقی خصوصی مؤسس آنها می باشند، البته سازمانهای مردم نهاد و مجموعه دولت دارای ارتباط و اثرات دوجانبه می باشند.
غیر انتفاعی (Non-Benefite) هستند بدین معنی که دست یافتن به درآمد و سود و انجام فعالیتهای تجاری و صنفی انتفاعی به منظور تقسیم منافع بین اعضاء ، مؤسسان، مدیران و کارکنان هدف سازمان نیست، هرچند که این ویژگی، سازمان مردم نهاد را از دست یابی به درآمد برای اداره امور خود باز نمی دارد.
متغیر وابسته: متغیری است که مشاهده یا اندازهگیری میشود؛ تا تأثیر متغیر مستقل بر آن معلوم و مشخص شود.به عبارت دیگر، متغیر وابسته، متغیری است که تحت تأثیر متغیر مستقل قرار میگیرد. انتخاب یک متغیر به عنوان متغیر وابسته، به هدف پژوهش بستگی دارد. پس از تعریف دقیق و روشن متغیر وابسته، باید ابزاری که امکان اندازه گیری را فراهم می کند نیز شناسایی کرد.
متغییر وابسته تحقیق : حاکمیت مطلوب
حاکمیت یک مفهوم جدید نیست بلکه از زمان تمدن بشر وجود داشته است. بهطور خیلی ساده حاکمیت به معنای فرایند تصمیمگیری و اجرای تصمیمات است. حاکمیت میتواند به صورتهای حاکمیت مشارکتی، حاکمیت بینالمللی، حاکمیت ملی و حاکمیت محلی باشد.
از آنجا که حاکمیت فرایند تصمیمگیری و اجرای تصمیمات است، بازیگرانی که بهطور رسمی و یا غیررسمی در این تصمیمگیریها و اجرای آنها نقش دارند، در کانون تمرکز هستند. دولت یکی از این ایفاکنندگان نقش در حاکمیت است. براساس سطحی که دولت حاکم در آن قرار دارد بازیگران متفاوتی به ایفای نقش میپردازند. بهعنوان مثال در نواحی روستایی، مالکان، انجمن کشاورزان، شرکتهای تعاونی، NGOها، موسسات تحقیقاتی، رهبران مذهبی، موسسات مالی، بخشهای سیاسی، ارتش و غیره نقشی در حاکمیت دارند. این وضعیت در نواحی شهری پیچیدهتر است. در شکل ۱ ارتباط بین افرادی که در حکومتهای نواحی شهری ایفای نقش میکنند نشان داده شده است. در سطح ملی علاوه بر بازیگران فوق، رسانهها، کسانی که در پارلمان فعالیت میکنند، شرکتهای چندملیتی و غیره نیز در تصمیمگیریها و اجرای تصمیمات نقش عمدهای بازی میکنند. همۀ این بازیگران غیر از دولت و ارتش بخشی از جامعه متمدن هستند. در برخی از کشورها علاوه بر جامعه متمدن، سندیکای جرایم سازمانیافته مانند مافیای دولتی نیز بر تصمیمگیریها تاثیرگذار هستند بهویژه در نواحی شهری و در سطح ملی.
در برخی از نواحی روستایی ممکن است تصمیمگیریها توسط خاندانهای قدرتمند در آن نواحی انجام شود. اینگونه تصمیمگیریهای غیررسمی معمولا با اقدامات غلط و نادرست همراه است.
خصیصههای حاکمیت مطلوب
یک حاکمیت مطلوب هشت مشخصه و ویژگی دارد: ۱- مشارکت، ۲- بر مبنای موافقت عمومی، ۳- مسؤول و قابل اطمینان، ۴- شفافیت، ۵- پاسخگو، ۶- موثر و کارآمد، ۷- برابری و فراگیری و ۸- مطیع قوانین حاکم.
۱- مشارکت: مشارکت همگانی مرد و زن در امور جامعه کلید اصلی حاکمیت مطلوب است. مشارکت میتواند مستقیم و یا بهواسطه نمایندههای قانونی باشد. مشارکت باید با آگاهی و سازمانیافته صورت گیرد و این به معنای آزادی تجمع و بیان از یک سو و جامعه متمدن سازمانیافته از سوی دیگر است.
۲- بر مبنای توافق عمومی: جامعهای که در آن بازیگران بسیاری با نظرات متعدد ایفای نقش میکنند، حاکمیت مطلوب جهت رسیدن به یک اجماع و توافق عمومی است بر سر اینکه بهترین منافع برای جامعه چیست و چگونه بهدست میآید. این تنها میتواند از درک تاریخی، فرهنگی و مفاهیم اجتماعی در جامعه مفروض بهدست آید.
۳- مسؤول و مطمئن: مسؤول و قابل اطمینان بودن از ملزومات کلیدی یک حاکمیت مطلوب است. نهتنها موسسات دولتی بلکه بخش خصوصی و تشکیلات جامعه مدنی نیز باید در برابر عموم مردم و کلیه ذینفعان رسمی مسؤول باشند. اینکه کی در برابر چه کسی مسؤول است بسته به اینکه تصمیمات و اقدامات انجام شده در داخل و یا خارج یک سازمان انجام گرفته، متفاوت خواهد بود. بهطور کلی یک سازمان و یا موسسه در برابر کسانیکه متاثر از تصمیمات و و اقدامات آن هستند، مسؤول است. مسؤول بودن را نمیتوان بدون شفافیت لازم از پیش برداشت.
۴- شفافیت: شفافیت به این معناست که تصمیماتی که اخذ و اجرا میشوند از قوانین و مقررات پیروی کنند. همچنین شفافیت به این معناست که اطلاعات بهطور آزاد در دسترس کسانی که تحت تاثیر این تصمیمات و اجرای آن هستند، قرار گیرد. علاوه بر این یعنی اینکه اطلاعات کافی و لازم به شکلی ساده و قابل فهم تهیه شود و در اختیار همگان قرار گیرد.
۵- پاسخگویی: در یک حاکمیت مطلوب تشکیلات حاکم در بازه زمانی منطقی پاسخگوی شهروندان و افراد ذینفع هستند.
۶- موثر و کارآمد: حاکمیت مطلوب به این معناست که تشکیلات حاکم بتواند نتایجی را تولید کند و دستاوردهایی را ارائه دهد که احتیاجات جامعه را برآورده سازد و در عین حال بهترین منابع را در اختیار آنها قرار دهد. همچنین مفهوم کارآمدی در یک حاکمیت مطلوب استفاده مقبول از منابع طبیعی و حمایت از محیط زیست را نیز تحت پوشش قرار میدهد.
۷- برابری و فراگیری: مطلوب بودن یک حاکمیت در این است که همه اعضا احساس کنند که در آن سهیم هستند و از مسیر اصلی آن کنار گذاشته نمیشوند. این مسئله نیازمند این است که همه گروهها، به خصوص قشر آسیبپذیر، این فرصت را داشته باشند که وضعیت خود را بهبود بخشند.
۸- قوانین حاکم: یک حاکمیت مطلوب دارای چارچوبهای قانونی است که به شکلی عادلانه و بیطرفانه اجرا شود و همچنین بهطور کامل از حقوق بشر حمایت کند. اجرای عادلانه قانون نیازمند دادگاه قضایی مستقل و نیروی انتظامی قدرتمند و فسادناپذیر است.
انچه در بالا آمده نشاندهنده آن است که حاکمیت مطلوب آرمان و هدفی است که رسیدن به آن بسیار دشوار است. امروزه کشورهای اندکی به آرمان حاکمیت مطلوب نزدیک شدهاند. به هر حال جهت تضمین توسعه پایدار بشری، باید اقداماتی در جهت رسیدن به این ایدهآل و حقیقی کردن آن صورت گیرد.
بهطور کلی از یک حاکمیت مطلوب انتظار میرود که در راستای بهبود وضعیت زندگی شهروندانش تلاش کند. تفاوت یک حاکمیت مطلوب و یک حاکمیت نامطلوب در این است که حاکمیت نامطلوب در جهت بهدست آوردن منافع شخصی و خصوصی خود است، درحالی که حاکمیت مطلوب منافع مردم را در نظر میگیرد. با وجود یک حاکمیت مطلوب توزیع اطلاعات بهطور متناسب برای عموم مردم است، اما حاکمیت نامطلوب بسیاری از اطلاعات را از دسترس مردم عادی دور نگه میدارد. در این حالت اطلاعات فقط برای عدهای خاص قابل دسترس است که آنها نیز جهت منافع خود از آن بهره میبرند و این در نهایت با اساس یک حاکمیت مطلوب که تصمیمگیریهای آن وابسته به کیفیت و دقت اطلاعات در تصمیمگیریها است، مغایر است.( مجله دولت الکترونیکی – مونا صداقت – ۷ مرداد ماه ۱۳۸۵ http://itanalyze.com/ )
ب- تعاریف عملیاتی متغییرهای مستقل و وابسته