در بررسی زنان شاغل در پستهای مدیریتی در ۱۰۰۰ شرکت عضو فورچون[۵۱] عاملهای بازدارنده دستیابی زنان به پستهای مدیریتی چنین شمرده شده است (کاتالیست[۵۲]، ۲۰۰۳).
نداشتن تجربه مدیریتی زنان ، نبود یا کمبود الگوهای مدیران موفق زن در سازمانها، ـ نرمش ناپذیری در برنامه های کاری زنان به سوی مشکلات برآمده از مسائل خانهداری، نبود مدیریت راه پیشرفت برای زنان در سازمانها، نپذیرفتن زنان به سان همکار در گروههای کاری از سوی مردان، کمیاب شمردن موقعیتهای زنان در سازمانها و ناتوانی زنان در انجام کارهایی که نیازمند دوری از خانواده است.
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۳-۱ مقدمه
رعایت اخلاق حرفهای، در هر نوع فعالیتی، به ویژه در یک پژوهش، با اهمیت است. اگر چه، رعایت مسایل اخلاقی بیشتر در قسمت روش انجام کار مطرح است، اما بایستی در تمامی مراحل تحقیق، مدّنظر پژوهشگر قرار گیرد. پژوهشگر باید توجه داشته باشد که اعتبار دستاوردهای تحقیق، بهشدت تحت تاثیر روشی است که برای تحقیق خود برگزیده است (خاکی، ۱۳۷۸، ۱۵۵). گاهی فرضیات و نظریه های مطرحشده درست است ولی روش آزمون و اعتباریابی آن ها، نادرست به کار میرود(میرزایی اهرنجانی، ۱۳۸۵، ۱۰۲). بر این اساس، در این پژوهش تلاش شده تا ضمن تهیه طرح تحقیق[۵۳] و تنظیم مراحل تحقیق، ابزار مناسبی برای گردآوری داده ها طراحی شود. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از روشهای آمار توصیفی (میانگین و درصد فراوانی) و استنباطی استفاده شده است به طور خلاصه در این فصل به موضوعات زیر پرداخته می شود:
-
- روش تحقیق؛
-
- جامعه آماری؛
-
- ابزار گردآوری اطلاعات؛
-
- روایی و پایایی پرسشنامه؛
- روش تجزیه و تحلیل داده ها
نمودار (۳-۱) طرح تحقیق
منبع: صفرزاده، ۱۳۸۴
۳-۲ روش تحقیق
روش تحقیق، عبارت از یک روش گام به گام، منطقی، منظم و دقیق، برای شناسایی مشکلات، گردآوری داده ها، تجزیه و تحلیل داده ها و استنباط معتبر از آن ها است. از این رو، تحقیق علمی صرفاً مبتنی بر تجربه یا برداشتهای شخصی و درک مستقیم نیست؛ بلکه هدفمند و دقیق است (سکاران، ۱۳۸۱، ۶). تحقیق حاضر با توجه به هدف پژوهش به منظور شناسایی علل عدم ارتقای شغلی بانوان در پستهای اختصاصی در سازمان های دولتی شهرستان ساوه توصیفی – پیمایشی استکه به توصیف رابطه ی بین متغیرهای ما می پردازد.
۳-۳ جامعه آماری
جامعه آماری، به کل افراد گروه، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق میخواهد به تحقیق درباره آن ها بپردازد؛ به طوری که حداقل در یک صفت مشترک باشند (سکاران، ۱۳۸۱، ۲۹۴). جامعه آماری در تحقیق حاضر شامل کلیه زنان شاغل در سازمان های دولت شهرستان ساوه میباشد. که این سازمان ها شامل سازمان تامین اجتماعی، سازمان بنیاد مسکن، شبکه بهداشت، سازمان تاکسی رانی ، ثبت اسناد، ثبت احوال و بهزیستی میباشند.روش نمونه گیری به صورت تصادفی طبقهای میباشد به این صورت که به شیوه طبقهای از بین زنان شاغل در سازمانهای دولتی شهرستان که مجموع آن ها ۱۷۰ نفر میباشد نمونه انتخاب شد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد افراد نمونه ۱۰۲ نفر منظور شد. یه دلیل عدم تکمیل یکی از پرسشنامهها تعداد نمونه در بخش تجزیه و تحلیل داده ها ۱۰۱ نفر منظور گردید.
۳-۴ روش تعین حجم نمونه
برای تعیین حجم نمونه از روش تعیین حجم نمونه با بهره گرفتن از فرمول کوکران استفاده شد .
فرمول مناسب برای n، چنین است:
n: تعداد افراد نمونه آماری
ξ: بازده قابل تحمل از برآورد پارامتر موردنظر
P: نسبت موفقیت در جامعه (۶/۰)
Z: مقدار متغیر نرمال متناظر با سطح اطمینان در اینجا ۹۵% (۱-α) است (۹۶/۱).
α: سطح خطا ( ۱/۰=α).
N: حجم جامعه (۱۷۰).
با توجه به فرمول فوق و تعداد حجم جامعه تعداد افراد نمونه ۱۰۱ نفر محاسبه شد.
۳-۵ نمونه آماری و روش نمونه گیری
گروه نمونه، مجموعه کوچکی از جامعه آماری است مشتمل بر برخی از اعضا که از جامعه آماری انتخاب شدهاند. بهعبارتی گروه نمونه، یک مجموعه فرعی از جامعه آماری است که با مطالعه آن، محقق قادر است نتیجه را به کل جامعه آماری تعمیم دهد (سکاران، ۱۳۸۱،ص ۲۹۵).
روش نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه ای میباشد به این صورت که ابتدا از بین سازمان های دولتی شهرستان ساوه به صورت تصادفی طبقه ای با توجه به تعداد کارکنان زن مشغول به فعالیت تعداد نمونه انتخاب شد. که در مجموع تعداد افراد نمونه ۱۰۲ نفر میباشد.(جدول ۳-۱).
جدول ۳-۱ : مربوط به تعداد افراد نمونه بر حسب روش تصادفی طبقه ای
سازمان
تعداد
درصد
تعداد افراد نمونه
تامین اجتماعی
۸۵
۵۰
۵۱
ثبت احوال
۲۰
۱۱٫۷۶
۱۲
ثبت اسناد
۱۲
۷٫۰۵
۷
بهزیستی
۲۵
۱۴٫۷۱
۱۵
شبکه بهداشت
۱۵
۸٫۸۲
۹
بنیاد مسکن
۱۰
۵٫۸۸
۶
تاکسی رانی
۳
۱٫۷۶
۲
جمع
۱۷۰
۱۰۰٫۰
۱۰۲
۳-۶ ابزار تحقیق
داده ها را میتوان به روشهای گوناگون، در مکانهای مختلف و از انواع منابع گردآوری نمود (سکاران، ۱۳۸۱، ۲۴۳). اما آنچه مهم است، این است که ابزار مورد استفاده، اعتبار پژوهش را دچار خدشه نکرده و از طرفی، نقاط قوت ابزار، موجب تقویت پژوهش گردد. جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز پژوهش حاضر ازپرسشنامه محقق ساخته زیر استفاده شده است:
۳-۶-۱ پرسشنامه محقق ساخته
این پرسشنامه شامل ۲۵ سوال میباشد، ۵ سوال اولیه مربوط به ویژگی های بیوگرافی آزمودنی ها است و ۲۰ سوال دیگر مربوط به گویه های سنجش فرضیهها میباشد. در پرسشنامه مربوطع ۵ سوال مربوط به عوامل فرهنگی، ۵ سوال مربوط به عوامل تبعیض و نابرابری جنسیتی ، ۵ سوال مربوط به عوامل اجتماعی و ۵ سوال مربوط به تضاد کار و خانواده میباشد.
الف) سوالات عمومی