تحقیق و پژوهش فعالیتی است، که در سایه آن به اطلاعات و آگاهی های بیشتری در رابطه با محیط پیرامون خود پی برده و به تأثیراتی که بر آن ها داریم دست می یابیم. علی رغم اینکه تحقیقات مختلف، به صورت های گوناگونی انجام میشوند با این حال مهم ترین ویژگی یا وجه تمایز پژوهش که در رابطه با کشف و اکتشاف است، تغییر نکرده و بدون تغییر باقی مانده. بنابرین می توان گفت که بشر در هر دوره تاریخی به آگاهی از روش و ابزار کسب معلومات و به عبارتی روش های تحقیق نیاز داشته و دارد. این روش و ابزار نیز به تناسب توسعه بوده است؛ به نحوی که روش های امروز کامل تر از گذشته است و طبعاً روش های آینده کامل تر از روش های امروز خواهد بود.
محقق بایستی پس از انتخاب موضوع به دنبال تعیین روش تحقیق باشد. تعیین روش تحقیق به اهداف و ماهیت موضوع تحقیق و نیز تسهیلات اجرایی آن بستگی دارد.
بنابرین وقتی می توان در مورد روش تحقیق تصمیمگیری کرد که ماهیت، موضوع و اهداف آن مشخص شود. به عبارتی در این مرحله، هدف آن است که پژوهشگر تعیین کند چه روشی را به کار گیرد تا او را به نحوی دقیق و کارآمد به پاسخ پرسشهای تحقیق رهنمون شود.
در تحقیق حاضر، داده های مورد نیاز از اطلاعات واقعی شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران و از طریق بانک های اطلاعاتی موجود گردآوری شده و با جمعبندی محاسبات مورد نیاز در نرمافزار اکسل ،تجزیه و تحلیل شده است و سپس تجزیه و تحلیل نهایی به کمک نرمافزار آماری Eviews6 انجام شده است.
در این فصل روش کلی تحقیق بیان شده است. برای این منظور ابتدا جامعه آماری تعریف و سپس حجم نمونه و کفایت آن ارائه شده است. در ادامه، روش نمونه گیری،روش گردآوری داده ها،ابزارتحقیق و سایر موضوعات مربوط مورد بحث قرار گرفته است.
۳-۲- روش تحقیق
تحقیق حاضر از لحاظ روش، از نوع تحقیق توصیفی است .از میان انواع تحقیق های توصیفی از نوع تحقیق همبستگی است زیرا رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته بررسی می شود . تحقیق توصیفی آنچه که هست بدون دخل وتصرف توصیف وتفسیر میکند. درتحقیق همبستگی ، هدف اصلی آن است که مشخص شود آیا رابطه ای بین دو یا چند متغیر کمی وجود دارد و اگر این رابطه وجود دارد اندازه و شدت آن به چه میزان میباشد . روش جمع آوری مورد استفاده میدانی بوده و ابزار گرد آوری اطلاعات ، داده های مالی موجود در بورس اوراق بهادار ایران میباشد.بطورکلی این تحقیق از جهت هدف از نوع تحقیقات کاربردی است وازجهت روش استنتاج ازنوع توصیفی است و همه جامعه مورد مطالعه قرار می گیردواز جهت طرح تحقیق از نوع پس رویدادی است.
۳-۳- تعریف جامعه آماری
جامعه آماری عبارت است از مجموعه کامل اندازه های ممکن یا اطلاعات ثبت شده از یک صفت کیفی در مورد جمع کامل واحدها که میخواهیم استنباط هایی راجع به آن انجام دهیم.
جامعه، هدف تحقیق است و منظور از عمل گردآوری داده ها، استخراج نتایج درباره جامعه است (باتاچاریا و جانسون، ۱۳۷۹، ۲۱) به طور ساده یک جامعه آماری عبارت است از کلیه اعضای حقیقی یا فرضی، دسته ای از فراد، وقایع و اشیاء که محقق یافته های خود را به آن تعمیم میدهد (سلیمی، ۱۳۷۶: ۴۱)
جامعه آماری تحقیق کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ایران به غیر از شرکتهای سرمایه گذاری و خدمات مالی میباشد.
۳-۴- نمونه انتخابی و روش نمونه گیری
نمونه آماری به روش حذف سیستماتیک و بر اساس معیارهای زیر انتخاب می شود:
۱)ازسال۱۳۸۷تا۱۳۹۰ دربورس حضور داشته باشند.
۲)سال مالی آن ها به پایان اسفند ختم شده باشد.
۳)شرکت بین سال های۱۳۸۷تا۱۳۹۰وقفه عملیاتی نداشته باشد.
۴)اطلاعات شرکت مربوط به متغیرها موجود باشد.
جدول شماره ۳-۱: نمونه انتخابی
ردیف
تعداد شرکت ها
تعداد حذف شده
تعدادباقیمانده
مراحل نمونه گیری
۱-
۴۳۰
۱۰۰
۳۳۰
از سال ۸۷تا ۹۰ در بورس فعال بودند
۲-
۳۳۰
۱۰۷
۲۲۳
پایان سال مالی آن ها ۲۹/۱۲ باشد
۳-
۲۲۳
۵۰
۱۷۳
سال های ۸۷تا۹۰وقفه عملیاتی نداشته
۴-
۱۷۳
۸۲
۹۴
اطلاعات مربوط به متغیر ها موجود باشد
۳-۵- فرضیه های تحقیق
-
- بین هزینه های منابع انسانی و ارزش بازار سرمایه شرکت رابطه معناداری وجود دارد.
-
- بین نسبت هزینه های منابع انسانی به کل دارائیها و ارزش شرکت رابطه معنا داری وجود دارد.
-
- بین نسبت هزینه های منابع انسانی به دارائیهای سرمایه ای و ارزش شرکت رابطه معنا داری وجود دارد.
-
- بین نسبت هزینه های منابع انسانی به حقوق و دستمزد و پاداش و ارزش شرکت رابطه معنا داری وجود دارد.
-
- بین نسبت هزینه های منابع انسانی به سود خالص عملیاتی و ارزش شرکت رابطه معنا داری وجود دارد.
- بین نسبت هزینه های منابع انسانی به سود خالص قبل از مالیات و ارزش شرکت رابطه معنا داری وجود دارد.
۳-۶- مدل تحقیق و متغیر های آن
۳-۶-۱- مدل بهای تمام شده فلم هلتز
در این بررسی،” اطلاعات هزینه یابی منابع انسانی بر اساس مدل بهای تمام شده تحصیل فلم هولتز(۱۹۹۸) به عنوان متغیر مستقل در نظر گر فته شده است، مدل بهای تمام شده تحصیل که به آن “بهای تمام شده اولیه” نیز اطلاق می شود، در برگیرنده بهای تمام شده صرف شده برای استخدام، آموزش و یادگیری کارکنان است. بهای تمام شده تحصیل را می توان به دو گروه بهای تمام شده جذب و استخدام کارکنان و بهای تمام شده آموزش ویادگیری کارکنان تفکیک کرد(فلام هولتز،۱۹۹۸).
بهای تمام شده تحصیل فلم هولتز را می توان در ۷ حساب معین مشخص، طبق سرفصل های زیر تجمیع نمود:
۱) هزینه های استخدام؛ ۲) هزینه های گزینش؛ ۳) هزینه های آموزش رسمی؛ ۴) هزینه های آموزش غیررسمی؛ ۵) هزینه های آشناسازی؛ ۶) هزینه های آموز ش ضمن خدمت ؛ ۷)هزینه های توسعه. این هزینه ها سپس مطابق با اصل تطابق مستهلک میشوند. لذا مدل بهای تمام شده تحصیل منابع انسانی فلم هولتز(۱۹۹۸)برای یک شرکت به قرار زیراست:
TRChr=achr+tchr
TRChr =بهای تمام شده تحصیل (اولیه) منابع انسانی شرکت؛
= achr هزینه های جذب و استخدام منابع انسانی؛
= tchr هزینه های آموزش ویادگیری منابع انسانی؛
در این پژوهش بنابر دلایل زیر از مدل بالا استفاده شد:
۱- کاربرد این مدل با وضعیت حسابداری ایران هماهنگی دارد. نتایج، پژوهش های شیبانی(۱۳۷۷)و استاد هاشمی(۱۳۸۸) این موضوع را نیز تأیید میکند.
۲- این مدل با عملیات حسابداری ارزیابی دارایی ها هماهنگی دارد.