۱-۷) تعریف نظری متغیرهای اصلی تحقیق
۱-۷-۱) هوش هیجانی
بیانگر نوعی از فرایند اطلاعات هیجانی که شامل ارزیابی مناسب احساسات خود و دیگران و بیان و تطبیق مناسب احساسات است(Hazrati et al,2013).
۱-۷-۲) تعارض
تعارض بهعنوان یک فرم از ناهنجاری شدید درون فرد یا بین افراد و یا بین دو یا چند گروه که بر اساس اهداف، نیازها، خواسته ها، تمایلات، ارزشها و باورهای ناسازگار به وجود آید تعریف می شود (Werner, 2013).
۱-۷-۳) خلاقیت
خلاقیت ایجاد ترکیبی از راهحلها توسط افراد یا گروه ها در یک روش جدید تعریف می شود. در واقع خلاقیت شیوه هایی از تفکر است که باعث تولید ایدههای جدید می شود (Oldham – Commings, 2011).
۱-۸) تعریف عملیاتی متغیرهای اصلی تحقیق
۱-۸-۱) هوش هیجانی
پنج مؤلفه در نظر گرفته شده برای هوش هیجانی که با طیف پنج درجهای لیکرت در مقیاس فاصلهای (از۱= کاملاً مخالف تا ۵= کاملاً موافق) و توسط پرسشنامه ارزیابی شده است عبارتند از:
-
- خودآگاهی: آگاهی از عواطف و احساسات خود و توانایی تشخیص و مدیریت آن ها (Delewiz- Higgs ,2011).
-
- مدیریت بر عواطف: تعادل هیجانی را خودمدیریتی مینامند. گاهی از خودمدیریتی به معنای کنترل احساسات، عواطف و تکانشها یاد میکنند. خودمدیریتی یک قابلیت زیربنایی است که در کنترل رفتارهای هیجانی نقش مهمی دارد (Jordan & Troth,2011)
-
- همدردی: درک آنچه افراد احساس میکنند، توانایی در نظر گرفتن دیدگاه های دیگران و توسعه حسن تفاهم و هماهنگ با انسا نهای گوناگون به منظور ارتقای کار گروهی (Marthin, 2012).
-
- انگیزه: نیروی محرکه و سائق ضروری برای کسب موفقیت و نیل به اهداف و نیز مواجهه با چالش ها و ناکامی ها (Delewiz- Higgs,2011).
-
- مهارت اجتماعی: در روابط با دیگران، به خوبی کنار آمدن با عواطف خود و دیگران، فهم دقیق موقعیتآموزشها و شبک ههای اجتماعی، مهارت خوب گوش کردن و خوب ابراز وجود کردن، حل تضادها و تعارض ها و استفاده از این مهار تها برای متقاعدسازی رهبری و مدیریت(Marthin, 2012).
۱-۸-۲) تعارض
سه بُعد در نظر گرفته شده برای تعارض که با طیف پنج گزینهای لیکرت در مقیاس فاصلهای (۱= بسیار کم تا ۵= بسیار زیاد) و توسط پرسشنامه ارزیابی شده است عبارتند از:
-
- سرخوردگی: منع افراد از انجام یک اقدام مطلوب یا دستیابی به اهدافی خاص.
-
- تعارض هدف: تقابل مستقیم اهداف منحصر به فرد شخص به طوری که رسیدن فرد به یک هدف مانع رسیدنش به اهداف دیگر می شود.
- تعارض نقش: ناهمگونی بین ادراک افراد و اجرای نقش با انتظارات (Suliman,2012).
۱-۸-۳) خلاقیت
چهار مؤلفه در نظر گرفته شده برای خلاقیت که با طیف پنج درجهای لیکرت در مقیاس فاصلهای (از ۱= کاملاً مخالف تا ۲= کاملاً موافقم) و توسط پرسشنامه ارزیابی شده است عبارتند از:
-
- ارائه و پیشنهاد راههای جدید
-
- ارائه راه حلهای خلاقانه
-
- ریسک پذیری
- ترویج روشها و اندیشه های جدید
۱-۹) قلمرو تحقیق
۱-۹-۱) قلمرو موضوعی
تحقیق حاضر از نظر موضوعی در حوزه مدیریت رفتار سازمانی مورد مطالعه قرار میگیرد.
۱-۹-۲) قلمرو زمانی
تحقیق حاضر در یک دوره هشت ماهه از اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ الی دیماه ۱۳۹۳ انجام شده است.
۱-۹-۳) قلمرو مکانی
قلمرو مکانی این تحقیق، اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان است.
فصل دوم
ادبیات نظری تحقیق
تعارض
۲-۱-۱) مقدمه
رواج تعارض پیامدهای مختلفی برای سازمان دارد. مدیران ممکن است ۴۲% از وقت خود را در برخورد با مذاکرات مربوط به تعارض صرف نمایند. این وظیفه مهمی است چرا که تعارض پتانسیلی برای خراب کردن عملکرد سازمانی از طریق القاء استعفا و غیبت دارد. از سوی دیگر تعارض به عنوان منبع نوآوری، خلاقیت و توسعه در سازمانها محسوب میشود (Aula – Siira , 2012). در سالهای اخیر تنشهای درون فرهنگی در سطح فردی، بین گروهی، سازمانی افزایش یافته است. بنابرین حل تعارض نیز شدیداًً مورد علاقه و توجه قرار گرفته است. برنامه های جهانی در شکل مدیریت تعارض توسعه یافته است. به طور کلی مبحث تعارض در حوزه های علووم اجتماعی، علوم سیاسی، ارتباطات، دانشکده های کسب و کار و برنامههای شغلی دیگر مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر این زمینه حل تعارض رشد یافته است که شامل حل اختلافات داوری، مذاکرات جمعی و دیگر مداخلات برای حل تعارض میباشند. در نهایت رشد فوقالعادهای در ادبیات دانشگاهی و به طور تخصصی در زمینه های تعارض درون گروهی، بین فردی، تعارض سازمانی و تعارض نقش دیده می شود (Banner , 2012).
۲-۱-۲) تعاریف و مفاهیم
-
- تعارض به عنوان یکی از برجستهترین جنبههای درگیری ذاتی در زندگی و پویایی سیستمی تعریف میشود (Medina et al,2011).
-
- تلاشی برای رسیدن به پویایی فردی است (Steven, 2012).
-
- یک فرم از ناهنجاری شدید درون فرد یا بین افراد و یا بین دو یا چند گروه که بر اساس اهداف، نیازها، خواسته ها، تمایلات، ارزشها و باورهای ناسازگار تعریف میشود (Werner, 2013).
-
- تعارض به عنوان فرایندی است که هنگامی یک از طرفین متوجه می شود دیگری نا امید و یا نگران است آغاز میشود (Ntege,2013).
- تعارض یک امر اجتناب ناپذیر است و به عنوان ویژگی سازمانها و ساختارهای آن معرفی می شود. تعارض به عنوان نشانه ای از سلامت سازمان نیز در نظر گرفته میشود. (Edwards – Walton, 2013).
به طور سنتی تعارض بهعنوان یک امر ناسازگار در سازمان در نظر گرفته می شود. هنگامی که رفتار ناسازگار و اختلاف دیده می شود یعنی مانع دستیابی به اهداف دیگری خواهیم شد. اعتقاد بر این است که جو سازمانی سالم باید هماهنگی کاملی را منعکس کند. این دیدگاه سنتی از تعارض به عنوان داشتن یک اثر منفی بر دیدگاه مدیریت عمل میکند. یعنی تعارض باید از همه هزینه ها اجتناب کند و در نهایت از طریق قانونی در سازمان مدیریت شود. با این حال اکثر نظریه پردازان مدیریتی پذیرفتهاند که تعارض در سازمانها اجتناب ناپذیر است زیرا اغلب به طور ذاتی در ساختار سازمانی و از طریق رقابت در اعضا برای منابع کمیاب مشخص می شود (Lewis, 2011).
۲-۱-۳) سطوح تعارض
تعارض دارای چهار سطح درون فردی، بین فردی، درون گروهی و بین گروهی میباشد:
الف) تعارض درون فردی