در صورت عدم تقارن اطلاعات نه تنها آگاهی یکی از طرفین مبادله در مقایسه با طرف دیگر درباره برخی صفات بااهمیت بیشتر خواهد بود، بلکه احتمال دارد که او از پنهان کردن این اطلاعات سود هم ببرد. بر طبق فرضیه رفتاری که بر بیشینه سازی ثروت، مبتنی است، اگر انجام برخی از اعمال مانند تقلب، دزدی یا دروغ دارای سودآوری بیشتری نسبت به سایر فرصتهای موجود باشد، طرفین مبادله به اینگونه اعمال متوسل میشوند.
ویژگی بارز «برابری فرصت» این است که یک مفهوم از قبل تعیین شده (آیندهنگر) از مساوات است. این مفهوم نقطه مقابل مفاهیم توجیهکننده (گذشته نگر) از عدالت است که مستلزم برابری نتایج واقعی است. البته این دو مستقل از هم نیستند. واضح است که افزایش «برابری فرصت» به طور قابل ملاحظهای به «برابری نتایج» کمک خواهد کرد. جاذبه اصلی مفهوم آیندهنگری برابری فرصت این است که با انگیزه کارایی، نسبت به مفاهیم گذشته نگر که کمتر مساوات طلب هستند، مغایرت دارد. ایجاد تساوی در فرصتها، اجازه میدهد تا انگیزه های بیشتری برای کار و سرمایه گذاری نسبت به ایجاد سود یا ثروت واقعی به وجود آید. بنابرین، تضادهای مساوات – کارایی که اغلب باعث نگرانی سیاستگذاران می شود، موقعی که برابر فرصت به عنوان مفهوم هدایتکننده مساوات انتخاب می شود، تعدیل خواهد شد (همان منبع، ۵۳).
۲-۷ عدم تقارن اطلاعات و کارایی بازار
عدم تقارن اطلاعات زمانی ایجاد میشود که سهامداران به اطلاعات محرمانه ای که مدیران شرکت در اختیار دارند، دسترسی نداشته باشند. وجود اطلاعات کافی در بازار و انعکاس به موقع و سریع اطلاعات بر روی قیمت اوراق بهادار ارتباط تنگاتنگی با کارایی بازار دارد. در بازار کارا، اطلاعاتی که در بازار پخش میشود به سرعت بر قیمت تأثیر میگذارد. در چنین بازاری، قیمت اوراق بهادار به ارزش ذاتی آن نزدیک است. به عبارت دیگر ویژگی مهم بازار کارا این است که قیمت تعیین شده در بازار، شاخص مناسبی از ارزش واقعی اوراق بهادار است. بازار کارا باید نسبت به اطلاعات جدید حساس باشد. اگر اطلاعات تازه ای به اطلاعات عموم میرسد، قیمت سهام عادی شرکت متناسب با جهت اطلاعات یاد شده تغییر خواهد کرد. اگر بازار نسبت به اطلاعات جدید بی تفاوت باشد و عکسالعمل لازم را نشان ندهد، یعنی تحلیل کننده ای در بازار برای ارزیابی و بررسی اثر اطلاعات جدید بر قیمت نباشد، طبعاً «آن بازار کارایی نخواهد داشت (همان منبع، ۵۳).
جیانگ و کیم[۱۲] (۲۰۰۰)، بیان داشتند که در شرکتهایی که سهامداران آن ها را نهادها و شرکتهای دیگر تشکیل میدهند، اطلاعات داخلی با ارزش درباره چشم اندازهای تجاری آتی شرکت و همچنین استراتژیهای تجاری آن، از طریق ارتباط مستقیم بین مدیران و شرکتهای مالک عمده سهام به طور انحصاری در اختیار قرار میگیرد. این انتقال اطلاعات اغلب از طریق کانالهایی همانند اعضای مشترک هیئت مدیره در اختیار شرکتهای سهامدار قرار میگیرد و از این طریق اکثر شرکتهای سرمایه گذار به این اطلاعات دسترسی پیدا میکنند؛ لذا رواج مالکیت شرکتها توسط شرکتهای دیگرمی تواند نقش اساسی در کاهش میزان عدم تقارن اطلاعات بین مدیران و سرمایه گذاران برون شرکتی و در نتیجه کارایی بازار سرمایه در مورد اطلاعات آن ها داشته باشد.
در مورد ویژگی بازار کارا بیان میدارند: افراد مطلع در بازار وجود دارند و این افراد با اطلاعاتی که دارند بازار را به کارایی میرسانند. اما آن ها نمیتوانند از اطلاعات و دانش افزونشان نتایج بهتر و سود بیشتری به دست آورند. در این محیط فرد متخصصتر و آگاه تر از فرد عامی سود بیشتری نمیبرد و افراد نا وارد در بازار کارا مغبون نمیشوند. قیمت بازار طوری تعیین میشود که منعکس کننده تمام اطلاعات خوب و بد است (واتز وزیمرمن[۱۳]، ۱۹۸۶، ۳۳۲).
در بازار کارا، تعدیل قیمتها به سرعت انجام میشود. در این بازار افراد زیادی حضور دارند که اطلاعات را دریافت و ارزیابی و ارزش آن را پیدا میکنند و به فوریت اقدام به خرید و فروش میکنند. اقدام فوری آن ها باعث میشود که اطلاعات موجود دقیقاً و به سرعت روی قیمتها انعکاس یابد.
یکی از معیارهای سنجش کارایی بازار، تعیین نوع اطلاعاتی است که در قیمت اوراق بهادار منعکس است که عبده و جهانخانی سه سطح به شرح زیر برای آن مطرح نمودهاند:
۲-۷-۱ شکل ضعیف
در این سطح از کارایی، قیمتهای اوراق بهادار فقط اطلاعاتی را منعکس مینمایند که با قیمتهای گذشته ارتباط دارد و از توالی تاریخی قیمتها حاصل میشود. این اطلاعات بلافاصله در قیمتهای جاری منعکس میشوند. در این حالت فرض میشود قیمت اوراق بهادار فقط منعکس کننده اطلاعات تاریخی است. پس شکل ضعیف کارایی میگوید که با مطالعه روند تاریخی قیمت سهام، قادر نیستیم آینده را پیشبینی نماییم و قیمت سهام روند خاصی ندارد.
۲-۷-۲ شکل نیمه قوی
در این سطح از فرضیه، قیمت سهام منعکس کننده همه اطلاعات عام و منتشر شده است. در اینجا اطلاعات عام محدود به قیمتهای گذشته نیست و در برگیرنده هر اطلاعی در باره عملکرد شرکت و مشخصات صنعتی است که آن شرکت در آن فعالیت میکند. در بازار کارا در شکل نیمه قوی قیمت بلافاصله با ورود اطلاعات جدید متأثر میشود. چنین کارایی کمک بزرگی به سرمایه گذاران میکند. به ویژه آنهایی که حضوری کافی در بورس ندارند و نیز برای کسانی که شناختی همه جانبه از امور مالی ندارند (همان منبع، ۳۳۲).