بیابانگرد،اسماعیل.(۱۳۸۴)روانشناسی تربیتی.تهران:انتشارات پیکان
بیابانگرد،اسماعیل(۱۳۸۶)روانشناسی نوجوانان ،چاپ یازدهم،تهران: نشر فرهنگ اسلام
بکتاش ، ماری(۱۳۸۴) اثر گروه مواجهه در حل تعارضات مادران ودختران ۱۶-۱۵ ساله تهرانی پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه خاتم
پروچاسکا،جیمزاو،نورکراس،ج ،(۱۹۹۹)نظریه های رواندرمانی،ترجمه سید محمدی(۱۳۸۳)،چاپ سوم،تهران:انتشارات رشد
پورکران،حسن تقی(۱۳۸۵)رابطه بین مسئولیت پذیری ، ویژگی های شخصیتی و پیشرفت تحصیلی و مقایسه آنه بین دانش آموزان تیز هوشو عادی اول دبیرستان شهر بابل. پایان نامه ارشد تحقیقات آموزشی دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد رودهن
ثنایی، باقر(۱۳۷۹)مقیاس سنجش خانواده و ازدواج.تهران:انتشارات بعثت
ثنایی ، باقر ،(۱۳۸۰) مقدمه ای بر دیدگاه سیستمی در رواندرمانی خانواده و خانواده درمانی (مینوچین)، تهران : انتشارات امیر کبیر
دهقان، فاطمه ، (۱۳۸۰) مقایسه تعارضات زناشویی زنان متقاضی طلاق با زنان غیر متقاضی مراجعه کننده به مشاوره زناشویی پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم
حسن پور،شهرزاد(۱۳۸۵)ساخت و استاندارد سازی آزمون اعتیاد به اینترنت دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانهای تهران.پایان نامه ارشد سنجش و اندازه گیری. دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
حمید ، ح . (۱۳۶۰) فرهنگ فارسی عمید، تهران : انتشارات امیر کبیر
دلاور، علی . (۱۳۷۴). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران. انتشارات رشد.
رمضانی ، علی(۱۳۸۰)برسی میزان اثر بخشی آموزش مسئولیت پذری به شیوه گلاسر بر بحران هویت دانش آموزان دوره متوسطه .پایاننامه کارشناسی ارشد مشاور خانواده. دانشگاه اصفهان. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
زابلی ، پریسا(۱۳۸۳) سنجش سودمندی روش روان نمایشگری در بهبود مهارت های رفع تعارض دختران با مادران دانش آموز سال اول دبیرستان منطقه ۲ تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه خاتم
زنگویی ، اسدالله ،(۱۳۷۰) چگونگی پرورش حس مسئولیت پذیری نوجوانان با تأکید بر مبانی تربیتی اسلام ،پایان نامه ارشد،دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه تر بیت مدرس
ساعتچی،م.(۱۳۷۷)مشاوره و رواندرمانی.تهران:انتشارات ویرایش
سبحانی نژاد، مهدی ،(۱۳۷۹) مسئولیت پذیری اجتماعی در برنامه ریزی درسی کنونی دوره ابتدایی ایران و طراحی برای آینده ،رساله دکتری ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تر بیت مدرس
سخاوت ، جعفر(۱۳۷۷).جامعه شناسی، انحرافات اجتماعی، چاپ چهارم .تهران : انتشارات پیام نور
ستوده، هدایت الله (۱۳۷۸). روانشناسی اجتماعی . تهران:انتشارات آوای نور
شعاری نژاد،علی اکبر(۱۳۸۰)روانشناسی رشد۲(چاپ یازدهم)تهران:انتشارات دانشگاه پیام نور
شفیع آبادی،عبدالله،ناصری،غلامرضا(۱۳۸۰)نظریه های مشاوره و روان درمانی ،چاپ هشتم،مرکز نشر دانشگاهی.
شفیع آبادی،عبدالله (۱۳۷۲) فنون تربیت کودک،تهران:انتشارات چهره
شاملو،سعید(۱۳۸۰)بهداشت روانی(چاپ چهاردم)تهران انتشارات رشد
شولتس،دوآن(۱۹۷۷).روانشناسی کمال،الگوهای شخصیت سالم،ترجمه گیتی خوشدل(۱۳۸۵). چاپ سیزدهم،تهران:انتشارات پلیکان.
شیلینگ،لوئیس.(بی تا)نظریه مشاوره(دیدگاهای مشاوره)ترجمه خدیجه آرین،(۱۳۸۴) چاپ پنجم،تهران:انتشارات اطلاعات
علی آبادی ،علی(۱۳۸۲)مسئولیت پذیری عنصربنیادین در حیات علمی استاد مطهری،مقالات وبرسی ها،دفتر۷۴
غنی آبادی،خدیجه سادات(۱۳۷۸)پدرومادرعزیز:آیا به نقش حیاتی خود درشکل گیری شخصیت فرزندانتان اندیشیده اید؟ماهنامه آموزشی تربیتی پیوند،نیمه دوم،۱۳۷۸،شماره۲۴۵-۲۴۰
علیزاده ، ح (۱۳۸۰)۰ تعامل والدین – فرزند۰مجله پژوهش های روانشناختی ، دوره ۶، شماره ۳و۴
فرانکل،ویکتور(۱۹۰۵)انسان در جست وجوی معنی. ترجمه نهضت صالحیان ومهین میلانی۱۳۸۵، (چاپ هفدهم)تهران:انتشارات درسا
فیروز صمدی ، خدیجه(۱۳۸۰) برسی تاثیر تعارضات خانواده در بروز انواع اختلالات رفتاری دانش آموزان دختر راهنمایی تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، رشته مشاوره دانشکده علوم تربیتی دانشگاه الزهرا(س)
قربانی واقعی،نسرین(۱۳۸۴).رابطه بین انواع و ابعاد مسئولیت پذیری و محتوای آزمایشی مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی،پایان نامه کارشناسی ارشد آموزش و پرورش ابتدایی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)
کاپلان ، پاولا ، مادرت را سرزنش مکن ، بهبود روابط مادران و دختران ، مهدی قراچه داغی(۱۳۸۰). تهران : انتشارات نقش و نگار
کرونباخ ، لی ، جی (۱۹۶۳) روانشناسی تربیتی ، ترجمه مسعود رضوی(چاپ دوم) تهران: انتشارات دهخدا
کریمی،(۱۳۸۲) روانشناسی شخصیت،چاپ هشتم.تهران نشر:ویرایش
کلمز ، هریس ، بین ، رینولد (بی تا) آموزش مسئولیت به کودکان. ترجمه پروین علی پور(۱۳۸۵)چاپ هفتم. مشهد : آستان قدس رضوی.
کیهان نیا،اصغر(۱۳۷۶)نوجوانان چه میگویند؟.تهران:انتشارات مادر
کی نیا،مهدی(۱۳۸۰)روانشناسی جنایی (چاپ دوم) تهران:انتشارات رشد.
گلادینگ ، ساموئل، خانواده درمانی ، تاریخچه ، نظریه و کاربرد( ۱۳۸۲) ، ترجمه فرشاد بهاری و بهرامی و سوسن سیف و مصطفی تبریزی ، تهران : نشر تزکیه
گلدنبرگ ،ایرنه .گلدنبرگ،هربرت،خانواده در مانی.ترجمه حسین شاهی برواتی و همکاران( ۱۳۸۲)،تهران:انتشارات نشر روان
لطف آبادی، حسین(۱۳۶۹).جریان اجتماعی شدن و آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان .دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد
لطف آبادی، حسین(۱۳۸۰)نوجوانان و جوانان و خانواده آنان، چاپ اول . تهران:سازمان ملی جوانان
لطفی، بهناز، (۱۳۸۵)، تأثیر آموزش مهارتهای هوش هیجانی بر کاهش تعارضات والد- فرزند، دختران نوجوان کرمان بر کاهش تعارضات. دانشکده علوم بهزیستی و توانبخشی
مرادی.امیر(۱۳۸۴) برسی اثر بخشی آموزش مهارتهای حل مسئله در تعارضات والد-فرزند. پایان نامه ارشد مشاوره،دانشگاه تربیت معلم
مهرابی ، شهربان(۱۳۸۳)مقایسه میزان اختلالات روانی دختران نوجوان با توجه به شیوه های فرزند پروری والدین در دبیرستانهای شهر جیرفت ، پایان نامه ارشد مشاوره. دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
میکوچی ، ژوزف(۱۹۹۸) نوجوان در خانواده درمانی روش های اصلاح چرخه معیوب تعارض کنترل(ترجمه فریده همتی ،۱۳۸۴)چاپ اول ، تهران : انتشارات رشد
مینوچین(۱۹۷۴) تعارض را کنش یا حالت معارضه بین افکار ، منافع یا اشخاص گوناگون میداند(مینوچین ،۱۹۷۴، ترجمه ثنایی ،۱۳۸۰).
نعمتی،پری سیما(۱۳۸۷)تهیه و هنجاریابی آزمون مسئولیت پذیری دانش آموزان راهنمایی در دو بعدشخصی و اجتماعی.پایان نامه ارشد مشاوره. دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی