۲-۶-۲-۲ استقرار شبکه محلی در مدرسه
یکی از ارکان مهم زیرساختی در مدارس هوشمند شبکه محلی است. شبکه محلی، رایانه های موجود در مدرسه را از طریق تجهیزاتی همچون سوییچ و سرور اصلی به یکدیگر متصل نموده و امکان تبادل اطلاعات بین کاربران را فراهم میکند. گستردگی شبکه محلی توسعه یافته در مدرسه به عواملی همچون تعداد رایانه های شخصی، تعداد سایتهای رایانهای و تعداد نقاط دسترسی بستگی دارد. لیکن عموماً شبکه های محلی مدارس از نوع شبکه های ساده میباشند. در صورتی که شبکه محلی در مدرسه استقرار نیابد امکان بهره برداری از بسیاری از قابلیتهای مدرسه هوشمند وجود ندارد. شبکه محلی میتواند بر اساس رسانه های بی سیم و یا کابلی توسعه یابد.
۲-۶-۲-۳ وجود تعداد مورد نیاز پروژکتور برای هر کلاس
در مدارس هوشمند از ویدئو پروژکتور یا تخته هوشمند برای ارائه موضوعات درسی استفاده میشود و با توجه به تعداد کلاسهای مدارس میتوان پروژکتورها را در کلاسها نصب نمود تا از جابهجایی و انتقال آن ها از کلاسی به کلاس دیگر جلوگیری کرد. در مواقعی که محدودیتهایی برای تجهیز کلاسها به ویدئو پروژکتور وجود دارد میتوان در یک یا چند کلاس خاص این وسیله را نصب کرده و در صورت نیاز شاگردان با هماهنگی معلم و مسئول فناوری مدرسه از این کلاسها استفاده نمود(سازمان آموزش و پرورش استان تهران،۱۳۸۶).
۲-۶-۳ مدیریت مدرسه توسط سیستمهای یکپارچه رایانهای
امروزه سیستمهای اطلاعاتی جزء جدانشدنی مدیریت و اداره کسب و کارها به شمار میروند و هر گونه سازمانی برای ثبت، پردازش و ذخیره اطلاعات خود از این سیستمها بهره گیری میکند. برای اینکه سیستمهای اطلاعاتی در کل سازمان بتوانند از کارایی و اثربخشی مناسب برخوردار باشند، لازم است تا با یکدیگر ارتباط داشته و داده های مشترک را مبادله نمایند. این موضوع در مدارس نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است. زیرا مدارس در یک نگاه اقتصادی، به مدیریت منابع مالی و نیروی انسانی میپردازند و تجهیزات و داراییهای خود را نگهداری، تعمیر و به روز رسانی مینمایند.
در مدارس هوشمند، مدیریت مدرسه بیشترین زمان خود را به برنامه ریزی بلندمدت و تعین استراتژیهای مدرسه اختصاص میدهد و امور روزمره وقت کمتری از وی تلف میکند. گزارشهای مدیریتی در مدارس هوشمند از دقت بالاتری برخوردار هستند زیرا به کمک سیستمهایی تهیه شدهاند که کلیه تغییرات اطلاعاتی در مدرسه را ثبت میکنند.
کلیه فرآیندهای مدرسه هوشمند از پشتیبانی سیستمهای رایانهای برخوردار هستند و اتوماسیون فرآیندها (خود کارسازی) به صورت کامل در مدرسه پیاده سازی شده است. کارشناسان و مدیران مدرسه تنها وارد یک سیستم رایانهای میباشند و از طریق همین سیستم نیز میتوانند کلیه فعالیتهای روزانه خود را انجام دهند و داده های مورد نیاز را به دست آورند.
۲-۶-۳-۱ استقرار نرم افزار یکپارچه مدیریت مدرسه
در مدارس هوشمند علاوه بر امور آموزشی، امور اداری و پشتیبانی نیز با بهره گرفتن از فناوری اطلاعات انجام میشود. در این مدارس نرم افزارهای یکپارچهای به کار گرفته میشود تا فعالیتهایی مرتبط با نیروی انسانی، امور اداری، انبارداری، امور دانش آموزی و امور مالی به صورت کاملاً مکانیزه انجام شود. گرچه اولویت در مدارس هوشمند بهکارگیری فناوری اطلاعات در فرایند یاددهی یادگیری است، لیکن در مراحل پیشرفتهتر مدارس هوشمند به سیستمهای مکانیزه برای انجام امور مدرسه نیز مجهز میشوند.
۲-۶-۳-۲ ارتباط الکترونیکی با مخاطبان مدرسه
ارتباطات در مدرسه سنتی تنها به صورت فیزیکی و یا تلفنی برقرار میشود. در اغلب موارد مخاطبان مدرسه باید به صورت فیزیکی در محل مدرسه حضور یافته و امور خود را پیگیری نمایند. در خصوص اولیای دانش آموزان، همین عامل باعث میشود تا در برخی از موارد ارتباط بین اولیاء و مدیران مدرسه محدود شود. در مدارس هوشمند علاوه بر کانالهای ارتباطی سنتی، کانالهای نوین همچون تلفن همراه و اینترنت نیز برای برقراری ارتباطات مدرسه با مخاطبان در اختیار است. از این طریق، اولیای دانش آموزان میتوانند به صورت مستمر با مدرسه در ارتباط بوده و وضعیت تحصیلی دانش آموزان را دنبال نمایند
۲-۶-۳-۳ استفاده از تجهیزات الکترونیکی برای مدیریت مدرسه
علاوه بر نرم افزارهای رایانهای امکان استفاده از تجهیزات الکترونیکی نیز برای مدیریت امور مدرسه خصوصاًً مدیریت امور دانش آموزی فراهم شده است. در برخی از مدارس هوشمند برای ورود و خروج دانش آموزان از دستگاههای کارت خوان و گیت های کنترل ورود و خروج استفاده میشود. همچنین کارتهای هوشمندی در اختیار دانش آموزان قرار میگیرد که با بهره گرفتن از آن میتوانند خریدهای جزیی را در مدرسه انجام داده و اطلاعات دانش آموزی آن ها نیز بر روی کارت چندمنظوره مذکور ثبت شده است. در برخی از مدارس نیز از دوربینهای مدار بسته برای کنترل محیطهای مختلف مدرسه استفاده میشود. استفاده از ابزارها و تجهیزات مذکور در اولویت هوشمند سازی مدارس نبوده و به صورت مستقیم نیز با بهکارگیری فناوری اطلاعات در فرایند یادگیری یاددهی مرتبط نیست.
۲-۶-۴ برخورداری از معلمان آموزش دیده در حوزه فناوری اطلاعات