تامینکنندگان منابع مالی عمل کند. منابع تامین مالی شرکت ها براساس سیاست تامین مالی آنها، به دو بخش «منابع مالی درونی» و «منابع مالی بیرونی» شرکت تقسیم میشود. در منابع مالی درونی، شرکت از محل سود کسب شده اقدام به تامین مالی میکند، یعنی به جای تقسیم سود بین سهامداران، سود را در فعالیتهای عمدتا عملیاتی شرکت برای کسب بازده بیشتر به کار میگیرد و در منابع مالی بیرونی از محل بدهیها و سهام، اقدام به تامین مالی میکند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۱-۳) بیان ضرورت و اهمیت موضوع
به طور کلی ساختار سرمایهی شرکت ها از دو بخش تشکیل گردیده است: نخست میزان سرمایهی مورد نیاز و دوم ترکیب منابع تأمین مالی. به طور کلی وام و سهام دو گروههای اصلی شکلدهندهی ساختار سرمایه محسوب میشوند. با توجه به منابع تأمین مالی، شرکت ها دارای بازده و ریسک متفاوتی در عرصهی بازارهای تأمین سرمایه هستند. بنابراین تصمیمات مربوط به ساختار سرمایه نقش مؤثری در کارایی و اعتبار شرکت ها نزد مؤسسات تأمین سرمایه خواهد داشت. محیطی که شرکت ها امروزه در آن فعالیت میکنند محیطی است در حال رشد و بسیار رقابتی و شرکت ها برای ادامه حیات مجبور به رقابت با عوامل متعددی در سطح ملی و بینالمللی و بسط فعالیت های خود از طریق سرمایهگذاری جدید هستند و شرکت ها برای سرمایهگذاری احتیاج به منابع مالی دارند، اما منابع مالی و استفاده از آنها باید به خوبی تعیین شود تا شرکت بتواند سودآور باشد و این وظیفه مدیر مالی است که منابع تأمین مالی و نحوه استفاده از آنها را تعیین کند. اما مدیر مالی باید همیشه مواظب باشد که روش تامین مالی با نوع سرمایهگذاری شرکت سازگار باشد و همچنین از اهرم در حد معقول آن استفاده کند تا هم ارزش شرکت حداکثر شود و هم از پیامدهای نامطلوب ریسک مالی به واسطه استفاده از بدهی، جلوگیری کند.
از دیدگاه مدیریت مالی، ساختار سرمایه یکی از مهمترین موضوعاتی است که در دو دهه اخیر به آن پرداخته شده است. امروزه درجهبندی شرکت ها از لحاظ اعتباری تا حدود زیادی به ساختار سرمایه آنان وابسته است و در واقع مبنای تولید و ارائه خدمات، به نحوه تامین و مصرف وجوه مالی مربوط میشود. ساختار سرمایه هر شرکت، هشدار اولیهای در ارتباط با میزان مضیقه مالی شرکت است و لازم است در برنامهریزی استراتژیک شرکتها، تعیین عوامل مؤثر بر کارایی تامین مالی آنان مورد توجه جدی باشد. از سوی دیگر نقش اصلی موفقیت در تجارت را توان رقابتی تعیین میکند و شرکت ها به رقابت میپردازند تا بازگشت سرمایه خود را افزایش دهند و جایگاه خود را در بازار تحکیم بخشند و رقبای خود را از دور خارج کنند و قدرت بازار را در دست گیرند. (اسمیت و دیگران، ۲۰۰۸)
معمای ساختار سرمایه از مهمترین مسائل مدیریت مالی شمرده میشود و حتی از معمای سود سهام نیز پیچیدهتر است (عبداللهزاده، ۱۳۷۳). زیرا اطلاعات مدیران در زمینهی ساختار سرمایه بسیار اندک است و هنوز معلوم نیست شرکت ها بر چه اساسی اوراق بهادار متضمن بدهی، مالکیت و یا مختلط را منتشر میکنند. ساختار سرمایه به عنوان مهمترین پارامتر مؤثر بر ارزشگذاری و جهتگیری بنگاههای اقتصادی در بازارهای سرمایه مطرح شده است. محیط متحول و متغیر کنونی، درجهبندی شرکت ها را از لحاظ اعتباری نیز تا حدودی به ساختار سرمایه آنان منوط ساخته و برنامهریزی استراتژیک آنان را به منظور انتخاب منابع موثر برای دستیابی به هدف «حداکثر سازی ثروت سهامداران» ضروری کرده است.
۱-۴) هدف تحقیق
۱-۴-۱) هدف اصلی
شناخت رابطه بین ساختار سرمایه و نقدشوندگی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران.
۱-۴-۲) اهداف فرعی
۱ ـ شناخت رابطه بین ساختار سرمایه و نقدشوندگی شرکت های سیمان پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران.
۲ ـ شناخت رابطه بین ساختار سرمایه و نقدشوندگی خودرو و قطعات پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران.
۳ ـ شناخت رابطه بین ساختار سرمایه و نقدشوندگی فلزات اساسی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران.
۱-۵) سوالات تحقیق
۱-۵-۱) سوال اصلی
آیا ساختار سرمایه بر نقدشوندگی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تأثیر دارد؟
۱-۵-۲) سوالات فرعی
۱ ـآیا ساختار سرمایه بر نقدشوندگی شرکت های سیمان پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیری دارد؟
۲ ـ آیا ساختار سرمایه بر نقدشوندگی شرکت های خودرو و قطعات پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر دارد؟
۳ ـ آیا ساختار سرمایه بر نقدشوندگی شرکت های فلزات اساسی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیری دارد؟
۱-۶) فرضیههای تحقیق
۱-۶-۱) فرضیه اصلی
بین ساختار سرمایه و نقدشوندگی شرکت های پذیرفته در بورس رابطه معنیداری وجود دارد.
۱-۶-۲) فرضیههای فرعی
۱ ـ بین ساختار سرمایه و نقدشوندگی شرکت های سیمان پذیرفته در بورس رابطه معناداری وجود دارد.
۲ ـ بین ساختار سرمایه و نقدشوندگی شرکت های خودرو و قطعات پذیرفته در بورس رابطه معناداری وجود دارد.
۳ ـ بین ساختار سرمایه و نقدشوندگی شرکت های فلزات اساسی پذیرفته در بورس رابطه معناداری وجود دارد.
۱-۷) قلمرو تحقیق
۱-۷-۱) فلمرو زمانی تحقیق
قلمرو زمانی تحقیق از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۸۸ میباشد.
۱-۷-۲) قلمرو مکانی تحقیق
قلمرو مکانی تحقیق، کلیه شرکت های پذیرفته شده در سه صنعت سیمان، خودرو قطعات و فلزات اساسی بورس اوراق بهادار تهران است.
۱-۷-۳) قلمرو موضوعی
قلمرو موضوعی تحقیق حاضر، بررسی تاثیر معیارهای مختلف ساختار سرمایه بر نقدشوندگی سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ است.
۱-۸) تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
۱-۸-۱) شکاف قیمتی نسبی (تعریف مفهومی)
شکاف قیمتی نسبی (اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش) مطلق یا واقعی سهام عبارت است از قیمت پیشنهادی فروش منهای قیمت پیشنهادی خرید سهام. قیمتی که یک معاملهگر برای خرید اوراق بهادار پیشنهاد میکند را قیمت پیشنهادی خرید و قیمتی که برای فروش اوراق بهادار پیشنهاد میکند را قیمت پیشنهادی فروش اوراق بهادار میگویند. اختلاف بین این دو قیمت پیشنهادی نیز اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش اوراق بهادار نامیده میشود. اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام از سه جز هزینه تشکیل میشود. هزینههای اجرای سفارش، هزینههای نگهداری موجودی و هزینههای انتخاب نادرست. هزینههای انتخاب نادرست که جزء بسیار با اهمیت اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام هستند ناشی از عدم تقارن اطلاعات در مورد سهام شرکت هستند. عدم تقارن اطلاعات در بازار، هزینههای انتخاب نادرست را افزایش و از این طریق اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام را تحت تاثیر قرار میدهد.
۱-۸-۲) شکاف قیمتی نسبی (تعریف عملیاتی)
شکاف قیمتی نسبی دارای کیفیت بالایی برای سنجش نقدشوندگی میباشد. اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش نسبی سهام که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است با بهره گرفتن از فرمول زیر که در پژوهش ریان امیهاد و مندلسون، هاسبروک و برخی از پژوهش های داخلی همچون احمدپور و رسائیان، رضازاده و آزاد صلواتی و رسائیان، هاشمی و رسائیان به کار گرفته شده است، به صورت زیر محاسبه میشود:
(کایل، ۱۹۸۵)
(ASKPRICE):AP میانگین قیمت پیشنهادی فروشنده
(BID PRICE):BP: میانگین قیمت درخواستی خریدار
Spread: شکاف قیمتی نسبی برای شرکت i در دوره t
t: دوره زمانی مورد بررسی
i: شرکت مورد بررسی (احمدپور و رسائیان، ۱۳۸۵، ۴۵).