امنیت شغلی

۱۳٫ ۸۵۱

۱۰۷

. ۰۰۰

. ۵۴۹۳۸

. ۴۷۰۸

. ۶۲۸۰

با توجه به جدول فوق مقدار p-value (Siq. ) برابر با صفر است یعنی مقدار میانگین داده ها با مقدار میانگین آزمون فرض (۲٫ ۵) تفاوت معنی دار دارد وبا توجه به مقدار میانگین داده ها (۳٫ ۰۴۹۴) نتیجه می گیریم که به صورت معنی داری احساس امنیت شغلی به مقدار مخالف بودن (۴) نزدیک است لذا میزان احساس امنیت شغلی در بین کارکنان پائین است.

حال روند فوق را برای میزان رضایتمندی شغلی انجام می‌دهیم با در نظر گرفتن سئوالات دوم، چهارم، ششم و دهم که با رضایتمندی شغلی رابطه دارند روند فوق را انجام داده و نتایج به صورت زیر به دست آمده است:

رضایتمندی

۱۰۸

۲٫ ۴۹۳۱

رضایتمندی

-. ۱۳۱

۱۰۷

. ۸۹۶

-. ۰۰۶۹۴

-. ۱۱۲۰

. ۰۹۸۱

با توجه به مقدار میانگین رضایتمندی (۲٫ ۴۹۳۱) و مقدار p-value (Siq. ) که برابر با ۰٫ ۸۹۶ و بزرگتر از ۰٫ ۰۵ است نتیجه می گیریم که مقدار میانگین رضایتمندی با مقدار میانگین آزمون فرض (۲٫ ۵) تفاوت معنی داری ندارد لذا نتیجه می گیریم که میزان رضایتمندی شغلی در بین کارکنان در حد متوسطی قرار دارد.

در این تحقیق فرض بر این بود که میزان امنیت شغلی در میان کارگران خدمات شهری شهرداری منطقه ۱۰ کلان شهر تبریز از سطح پایین برخوردار است. برای بررسی این فرضیه پرسشنامه ای طراحی گردیده و این پرسشنامه در بین کارگران منطقه فوق الذکر که به صورت نمونه گیری تصادفی ساده بدون جایگذاری انتخاب شده بودند توزیع وتمامی برگ ها جمع‌ آوری و نتایج حاصل از تحلیل این پرسشنامه‌ها در بالا ارائه گردیده است و بر اساس این نتایج فرضیه مورد تحقیق یعنی پایین بودن میزان امنیت شغلی اثبات شد. با توجه به اینکه در این خصوص یعنی امنیت شغلی با رویکرد قرارداد کاری تحقیقاتی وجود نداشت لذا قیاس نتایج امکان پذیر نبود

فصل پنجم

نتیجه گیری و پیشنهادات

۵-۱- نتیجه گیری

در نتیجه گیری به طور ایجاز می توان گفت که مقوله « امنیت شغلی » یکی از مؤلفه های مهم حقوق کار و جامعه شناسی کار و قانون کار به شمار می‌آید. جهت امنیت شغلی کـارگران باید به جستجوی راهکـار هـایی چون فرهنـگ سازی جهت سرمـایه هـای انسانی و ارائـه طرح هـای تحـول ساختاری متناسب با مأموریت ها و خط مشی ها باشیم. همچنین تعامل وزارت کار با سازمان تأمین اجتماعی و معاونت برنامه ریزی و راهبردی و سازمان ورزش و جوانان ، تهیه کتاب در مقاطع دبیرستان تحت عنـوان مهـارت حرفه ای ، توسعه وگسترش زیربناهای آموزشی، صیانت از نیروی کار، ارتقـای استانـداردهـای ایمنی، گسترش فناوری اطلاعات وارتباطات ، گسترش حمایت های اجتماعی، ارتقاء مهـارت هـای فـردی و اجتماعی و پرهیز از مدرک گرایی صرف، آموزش های پایه، اصلاح یا تکمیل قوانین و مقـررات ناظر برکـار از جمله موادی که متعارض با فلسفه حمایتی قانون کار یا در زمان صدور آرای دچارمشکل اجرایی می‌باشند(مانند ماده ۷ و تبصره ۲ آن و ماده ۲۷) ، بهره گیری از توان فکری متخصصان و صاحب نظران و برنـامـه ریزی برای توسعه اشتغال پایدار، راه اندازی پایگاه جامع اطلاع رسانی ( بانک اطلاعات)برای افراد جویای کار با دسترسی آسان، حمایت از مراکز کارآفرینی می‌تواند به عنوان پیشنهادهایی در این زمینه راه گشا باشد. ‌بنابرین‏ اگر در اندیشه اشتغال زایی و افزایش تولید و سرمایه گذاری و اصلاح قانون کار هستیم ، باید با اصلاح ساختارهای نامناسب و بررسی علل و عوامل اخراج با ارائه راهکـارهـای منطقـی و درنظرگـرفتن فلسفه حمایتی قانون کار به آن دست یابیم، نه با تضعیف کردن یک حق اساسی و بنیادین (امنیت شغلی) که مبحث مهمی از مسائل جامعه را به خود اختصاص داده است.

یکی ازکارهایی که سال های پیش انجام می شده طرح کاد بوده است و به نظر می‌رسد بسیار اثرگذار می بود که به نظر من نیاز به بازنگری و اجرای مجدد آن می‌باشد. راهکار دیگر این است که با تعریف یک تا سه واحد تحصیلی مهارت در ایام تابستان به عنوان درس اختیاری با تاثیر گذاری برمعدل در کنکور تشویق به کسب مهارت برای جوانان باشد، که این موارد می توانددراشتغال وماندگاری فردشاغل دریک سازمان یابنگاه در اثر وابستگی آن سازمان یابنگاه به فرد شاغل مؤثر بوده که در ایجاد امنیت شغلی نیز قطعا اثرگذار خواهد بود.

در این مورد نقش و وظایف دولت و دانشگاه بسیار مهم و ‌مفید است و هر دو می‌توانند نقش های خوب و ارزنده ای داشته باشند یکی به عنوان مدیر توانا و با استعداد ودیگری در نقش پرورش دهنده نیروی ماهرکه هر دو در انتها به هم می‌رسند و خروجی واحدی که برای اعتلای این مرز و بوم نقش بسزایی خواهند داشت.

دولت قویترین کارآفرین و منبع تولید کننده مشاغل است وزارت کار، تعاون و امور اجتماعی به عنوان متولی و مرکز مدیریت اشتغال، کار، دغدغه های کار و محیط های کاری می‌باشد در طرف دیگر تامین اجتماعی می‌تواند برای آسایش رفاه و در سوی دیگر سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور به عنوان پردازشگرSetup( کننده) در این مسیر تاثیر گذار واقع شود.

درضمن بایستی بیمه مسئولیت، بیمه حوادث، بیمه درمان و موارد دیگر و حتی بیمه بیکاری و طرح کارآموزی دوران بیکاری و میزان وعده و شرایط جذب نیروی انسانی و مستخدمی در جامعه را تدوین و تعیین کرد. کارگروه ها و هیئت های مختلف علمی و حقوقی می‌توانند در رابطه با موارد مختلف که همگی به آن معتقدیم (حمایت و امنیت شغلی) کمک شایانی بکنند تا واقعا رفاه اجتماعی احساس شود. جدیت این سازمان بزرگ کشور و همکاری بیش از پیش برای بر طرف نمودن و صاف شدن الگوها اقدامات مناسب را انجام دهند در مجموعه نیروی انسانی و در مقابل کارفرما یا حقوق بده حق و حقوقی را نسبت به هم و آینده هم دارند ‌بنابرین‏ با توجه به شرایط مشخص شده طرفین آنچه را که ما امنیت شغلی یا ناهنجاری های اشتغال در مجموعه مباحث آمده گفتیم می‌توانند با برنامه ریزی معین و صحیح آن را مدیریت کنند.

۵-۲- پیشنهادات


فرم در حال بارگذاری ...

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل
One-Sample Test جدول ۴-۱۲: Test Value = 2. 5 t Df Sig. (2-tailed) Mean Difference ۹۵% Confidence Interval of the Difference Lower Upper
جدول ۴-۱۳: One-Sample Test N Mean
One-Sample Test جدول ۴-۱۴: Test Value = 2. 5 t Df Sig. (2-tailed) Mean Difference ۹۵% Confidence Interval of the Difference Lower Upper