۴- تاکتیک های بازاریابی (متغیر مستقل) :
بازاریابی به عنوان فرایندی مدیریتی اجتماعی تعریف میشود که به وسیله آن افراد و گروهها از طریق تولید و مبادله کالا با یکدیگر، به امر تأمین نیازها و خواستههای خود اقدام میکنند. برای روشن شدن این تعریف باید بدواً اصطلاحات مهم نیاز، خواسته، تقاضا، کالا، مبادله، معامله و بازار را بررسی کرد.
بازاریابی امیال و نیازهای پاسخ داده نشده را شناسایی میکند. همچنین ضمن تعریف و تخمین اندازه یک بازار تعریف شده، میزان سودآوری آن را نیز اندازهگیری میکند. به عبارت دیگر بازاریابی، بخشهایی از بازار را به عنوان مناسبترین بخش بازار برای شرکت شناسایی و مشخص میکند که شرکت نیز توانایی و امکان عرضه خدمات به آن ها را دارد و همچنین مناسبترین محصولات و خدمات مورد نیاز آن بخش را طراحی و معرفی میکند.
بازاریابی بر پایه ۴ مقوله اصلی (معروف به ۴P) به شرح زیر استوار است:
۱ – کالا یا خدمات (به انگلیسی: Product)
۲ – توزیع یا محل (به انگلیسی: Place)
۳ – قیمتگذاری (به انگلیسی: Pricing)
۴ – ترویج (پیشبرد) (به انگلیسی: Promotion)
بازاریابی دارای انواع مختلفی است:
-
- بازاریابی صنعتی
-
- بازاریابی مصرفی
-
- بازاریابی چندسطحی
-
- بازاریابی پارتیزانی
-
- بازاریابی مویرگی
-
- بازاریابی چریکی
-
- بازاریابی دهان به دهان
-
- بازاریابی اینترنتی
-
- بازاریابی تک به تک
-
- بازاریابی شبکهای
-
- بازاریابی ویروسی
-
- بازاریابی سیستماتیک
- بازاریابی مفهومی
با توجه به انواع مختلف بازاریابی که در بالا ذکر شد هر کدام از آن ها تاکتیک های مخصوص خود را دارا میباشند که شرکت ها با انتخاب هریک از انواع بازایابی ها که مطلوب وضعیت خود میباشند نسبت به اتخاذ تاکتیک های مطلوب و مربوطه اقدام می نمایند.
۳-۴ فرضیات و مدل پژوهش
فرضیه یا انگاشته[۲۸] یا یک توضیح برای یک رخداد است یا پیشنهادی برای اینکه چگونه چند رخداد با یک دیگر رابطه دارند. در تعریفی دیگر، فرضیه، به فرضی که گفته میشود که به عنوان یک توضیح و تفسیر آزمایشی به کار میرود و پایه پژوهش های بعدی را تشکیل میدهد. معمولاً تشکیل یک فرضیه، نخستین گام در حل مسئله یا مشکل است.
در روش پژوهش، فرضیه عبارت است از راه حل پیشنهادی پژوهشگر برای پاسخ به مسئله. به عبارت دیگر، ریشه یک فرضیه مناسب با انتخاب و بیان مسئله در هم آمیخته است. فرضیه ابزار نیرومندی است که پژوهشگر را قادر میسازد تا نظریه را به مشاهده و مشاهده را به نظریه ربط دهد. فرضیه یک قضیه شرطی یا فرضی است که تأیید یا رد آن باید بر اساس سازگاری مفاهیم آن و به استناد مدارک تجربی و دانش گذشته، آزمایش شود.
فرضیه نباید به شیوهای صورتبندی شود که سزاوار ملاحظه و توجهات خاصی باشد، اما باید توجه داشت که امکان ندارد تصویر روشنی از مسئله، بدون داشتن یک یا چند فرضیه داشت. بنابرین، تنها موضوع مهم این است که فرضیه باید آگاهانه تشخیص داده شود و با مهارت صورتبندی شود تا از آن بتوان به عنوان محوری که پژوهش را هدایت میکند، استفاده کرد. فرضیه، قبل از جمع آوری اطلاعات، تدوین میشود
پژوهش کنونی دارای ۵ فرضیه میباشد :
- فرضیه اول: مزایای رقابتی شرکت تاثیر بسزایی بر عملکرد صادراتی آن دارد
فرض H0 : مزایای رقابتی شرکت تاثیر بسزایی بر عملکرد صادراتی آن ندارد
فرض H1 : مزایای رقابتی شرکت تاثیر بسزایی بر عملکرد صادراتی آن دارد
- فرضیه دوم : تطبیق تاکتیک های بازاریابی با بازار صادراتی شرکت تاثیر بسزایی بر عملکرد صادراتی آن دارد
فرض H0 : تطبیق تاکتیک های بازاریابی با بازار صادراتی شرکت تاثیر بسزایی بر عملکرد صادراتی آن ندارد.
فرضH1 : تطبیق تاکتیک های بازاریابی با بازار صادراتی شرکت تاثیر بسزایی بر عملکرد صادراتی آن دارد.
- فرضیه سوم: تطبیق تاکتیک های بازاریابی با بازار صادراتی شرکت تاثیر بسزایی بر مزایای رقابتی آن دارد.
فرضH0 :تطبیق تاکتیک های بازاریابی با بازار صادراتی شرکت تاثیر بسزایی بر مزایای رقابتی آن ندارد.
فرضH1 : تطبیق تاکتیک های بازاریابی با بازار صادراتی شرکت تاثیر بسزایی بر مزایای رقابتی آن دارد.
- فرضیه چهارم: تعهدات صادراتی شرکت تاثیر بسزایی بر تطبیق تاکتیک های بازاریابی آن با بازار خارجی دارد.
فرضH0 : تعهدات صادراتی شرکت تاثیر بسزایی بر تطبیق تاکتیک های بازاریابی آن با بازار خارجی ندارد.
فرض H1 : تعهدات صادراتی شرکت تاثیر بسزایی بر تطبیق تاکتیک های بازاریابی آن با بازار خارجی دارد.
- فرضیه پنجم : تعهدات صادراتی شرکت تاثیر بسزایی بر عملکرد صادراتی آن ر دارد.
فرضH0 : تعهدات صادراتی شرکت تاثیر بسزایی بر عملکرد صادراتی آن ندارد.
فرضH1: تعهدات صادراتی شرکت تاثیر بسزایی بر عملکرد صادراتی آن دارد.
شکل شماره ۱- ۱: مدل پژوهش
Implications of perceived competitive advantages, adaptation of marketing tactics and export commitment on export performance
Doi:10.1016/j.jwb.2009.04.004
۳-۵ جامعه پژوهش
جامعه آماری[۲۹]، عبارت است از مجموعه کامل اندازه های ممکن یا اطلاعات ثبت شده از یک صفت کیفی، در مورد گردآورده کامل واحدها، که میخواهیم استنباطهایی راجع به آن انجام دهیم.
جامعه آماری به مجموعه افراد، اشیاء و یا به طور کلی پدیده ها ی اطلاق می شود که پژوهش گر میتواند نتیجه مطالعه خود را به کلیه آن ها تعمیم دهد. جامعه آماری پژوهش با یک یا چند صفت مشترک شناسایی می شود.
در بیشتر موارد به سبب حجم گسترده جامعه آماری، مراجعه به کلیه آحاد جامعه و مطالعه تک تک آن ها امکان پذیر نیست. در این صورت پژوهش گر ناگزیر است که بخشی از جامعه آماری را مورد مطالعه قرار داده و نتیجه بررسی را به تمامی جامعه آماری تعمیم دهد. مراجعه به بخشی از جامعه آماری جهت شناسایی همه آن را روش نمونه گیری مینامند.
منظور از عمل گردآوردن داده ها، استخراج نتایج درباره جامعه میباشد. یا به بیان سادهتر، در هر بررسی آماری، مجموعه عناصر مورد نظر را جامعه مینامند در نتیجه جامعه، مجموعه تمام مشاهدات ممکن است که میتوانند با تکرار یک آزمایش حاصل شوند
جامعه آماری پژوهش، ، مدیران عالی صادر کنندگان نمونه کشور در سال های گذشته و اعضای اتاق صنایع و معادن و بازرگانی تهران و انجمن صنفی صادرکنندگان میباشد.حجم جامعه آماری ۱۰۱۱ نفر میباشد که مربوط به استان تهران میباشند.
۳-۶ قلمرو پژوهش
الف:قلمرو مکانی: استان تهران
ب: زمانی : از تاریخ توزیع پرسشنامه به مدت ۳ ماه
ج: موضوعی:
بررسی آثار مزایای رقابتی ، تغییر تاکتیک های بازاریابی و تعهد صادراتی بر عملکرد صادرات
۳-۷ حجم نمونه و روش نمونه گیری