فرضیه فرعی۱-۲: انعطاف پذیری بر دلفریبی درک شده از برند تأثیر معنی داری دارد.
فرضیه فرعی۲-۲: با وجدان بودن بر دلفریبی درک شده از برند تأثیر معنی داری دارد.
فرضیه فرعی۳-۲: برون گرایی بر دلفریبی درک شده از برند تأثیر معنی داری دارد.
فرضیه فرعی۴-۲: دلپذیر بودن بر دلفریبی درک شده از برند تأثیر معنی داری دارد.
فرضیه فرعی۵-۲: روان رنجور خویی بر دلفریبی درک شده از برند تأثیر معنی داری دارد
فرضیات مربوط به برررسی تأثیر پنج عامل بزرگ شخصیتی بر هیجان درک شده برند
فرضیه فرعی۱-۳: انعطاف پذیری بر هیجان درک شده از برند تأثیر معنی داری دارد.
فرضیه فرعی۲-۳: با وجدان بودن بر هیجان درک شده از برند تأثیر معنی داری دارد.
فرضیه فرعی۳-۳: برون گرایی بر هیجان درک شده از برند تأثیر معنی داری دارد.
فرضیه فرعی۴-۳: دلپذیر بودن بر هیجان درک شده از برند تأثیر معنی داری دارد.
فرضیه فرعی۵-۳: روان رنجور خویی بر هیجان درک شده از برند تأثیر معنی داری دارد.
فرضیات مربوط به برررسی تأثیر پنج عامل بزرگ شخصیتی بر صلاحیت درک شده برند
فرضیه فرعی۱-۴: انعطاف پذیری بر صلاحیت درک شده از برند تأثیر معنی داری دارد.
فرضیه فرعی۲-۴: با وجدان بودن برصلاحیت درک شده از برند تأثیر معنی داری دارد.
فرضیه فرعی۳-۴: برون گرایی بر صلاحیت درک شده از برند تأثیر معنی داری دارد.
فرضیه فرعی۴-۴: دلپذیر بودن بر صلاحیت درک شده از برند تأثیر معنی داری دارد.
فرضیه فرعی۵-۴: روان رنجور خویی بر صلاحیت درک شده از برند تأثیر معنی داری دارد.
۱-۷) تعریف متغیرهای تحقیق
متغیر های تحقیق مطابق فرضیههای فوق الذکر بصورت زیر تعریف میشوند.
۱-۷-۱) وفاداری برند
تعریف مفهومی: وفاداری به برند عبارت است از واکنش رفتاری متعصبانه در خرید که فرد در طول زمان نسبت به برند پیدا میکندو این رفتار باعث میشود که در فرایندهای تصمیم گیری و ارزیابی از مجموعه نامهایی که در ذهن دارد گرایش خاصی به برند پیدا کند این واکنش تابعی از فرایندهای روانشناختی و ذهنی فرد است (وظیفه دوست و همکاران، ۱۳۸۹).
تعریف عملیاتی: در این پژوهش وفاداری برند بر اساس معرفها و آیتمهایی شامل انتخاب شرکت بیمه در میان چند شرکت بیمه دیگر، پیشنهاد شرکت بیمه به دیگران، انتخاب مجدد شرکت بیمه برای سایر خدمات بیمه ای مورد سنجش قرار گرفته است و شامل سوالات ۱تا ۵ پرسشنامه وفاداری برند میباشد.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۱-۷-۲) شخصیت برند
تعریف مفهومی: آکر شخصیت برندرا مجموعههایی از صفات و ویژگیهای انسانی نسبت داده شده به نام تجاری تعریف نمود نام تجاری و مشتریان میتوانند همانند دو فرد با هم رابطه داشته باشند. این رابطه میتواند دوستانه باشد و این دو رابطه نزدیکی هم داشته باشند یا تنها به یک رابطه سطحی با هم اکتفا کنند. شخصیت برند ابزاری استراتژیک و استعارهای است که میتواند به استراتژیهای نام تجاری در فهم و ادراک افراد از نام تجاری، تمایز میان نامهای تجاری و در نهایت خلق ارزش ویژه نام تجاری کمک نماید (موتمنی و همکاران،۱۳۹۲).
تعریف عملیاتی: در این پژوهش شخصیت برند بر اساس معرفها و آیتمهایی شامل هیجان، صلاحیت و دلفریبی مورد سنجش قرار گرفته است و شامل سؤالات ۱ تا ۱۱ پرسشنامه شخصیت برند میباشد.
۱-۷-۳) تعاریف سه عامل شخصیت برند
۱-۷-۳-۱) هیجان
تعریف مفهومی: هیجان به درجهای از پرحرفی، آزادی، شادی و انرژی گفته میشود که در ویژگیهای شخصیتی برند نمایان است(لین،۲۰۱۰).
تعریف عملیاتی: در این پژوهش هیجان بر اساس معرفها و آیتـمهایی شامل ایجاد شور و هیجــــان و
منحـصر به فرد بودن و به روز بودن و ایجــاد روحیه شاد مورد ســـنجش قرار گرفتــه است که شـامل
سؤالات۱، ۲، ۳ پرسشنامه شخصیت برند میباشد.
۱-۷-۳-۲) صلاحیت
تعریف مفهومی: صلاحیت به درجهای از مسئولیت پذیری، تصمیم گیری و صبوری در ویژگی شخصیتی که برند دارد گفته میشود(لین،۲۰۱۰).
تعریف عملیاتی: در این پژوهش صلاحیت بر اساس معرفها و آیتمهایی شامل ایجاد شایستگی و صلاحیت، صداقت و امنیت، قابل اعتماد و خدمات قابل اطمینان مورد سنجش قرار گرفته است و شامل سؤالات ۴، ۵، ۶، ۷ موجود در پرسشنامه شخصیت برند میباشد.
۱-۷-۳-۳) دلفریب
تعریف مفهومی: دلفریبی به درجهای از وقار و سبک در ویژگی شخصیتی که برند دارد گفته میشود. (لین،۲۰۱۰).
تعریف عملیاتی: دراین پژوهش دلفریبی بر اساس معرفها و آیتمهایی شامل جذاب بودن، با کلاس بودن، شیک بودن و پر زرق و برق مورد سنجش قرار گرفته است و شامل سؤالات ۸،۹،۱۰،۱۱موجود در پرسشنامه شخصیت برند میباشد.
۱-۷-۴) پنج عامل بزرگ شخصیتی مشتری
تعریف مفهومی: بطور کلی، به الگوهای همسان افراد در رفتار، احساسات و افکار، ویژگیهای شخصیتی گفته میشود.از ویژگیهای شخصیتی، میتوان برای خلاصه کردن، پیش بینی و تبیین رفتار فرد استفاده کرد. نظریه ویژگیهای شخصیتی افراد بر این باور است که برای تعیین رفتار فرد باید به فرد مراجعه کرد تا به موقعیت. همه نظریه پردازان نیز در این امر توافق دارند که صفات شخصیتی انسان، عنصر اصلی شخصیت او را تشکیل میدهند. همچنین محققان برآنند که ویژگیهای شخصیتی افراد را بر اساس پنج بعد گسترده و دو قطبی تنظیم کرد.این ابعاد به عنوان”پنج بزرگ”خوانده میشوند و این بزرگی نه به دلیل عظمت آنها، بلکه به دلیل گسترده انتزاعی بودن آنها است. بنابراین منظور از ویژگیهای شخصیتی،پنج صفت اصلی پنج عامل شخصیت میباشند (لین،۲۰۱۰).
تعریف عملیاتی: در این پژوهش ویژگیهای شخصیتی براساس معرفها و آیتمهایی شامل دلپذیربودن، با وجدان بودن، برونگرایی، انعطاف پذیری،روان رنجوری مورد سنجش قرار گرفته است و شامل سوالات ۱ تا ۲۵ پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیتی مشتری میباشد.
۱-۷-۵) تعاریف پنج عامل بزرگ شخصیت
۱-۷-۵-۱) دلپذیر بودن
تعریف مفهومی: دلپذیر بودن[۸] به میزانی که اعضای تیم مهربان، نجیب، همیار، بخشنده، امیدوار، در برابر زود رنجی، بیباکی، بدگمانی، عدم همکاری و انعطاف ناپذیری هستند، گفته میشود(جمشیدی و همکاران،۲۰۱۱). در واقع دلپذیربودن شامل ملاطفت و ملایمت، تحمل، صبوری، صلح طلبی وخوش طبعی در مقابل تحریکپذیری، ستیزه جویی، پرخاشگری و تندمزاجی در عین حال وظیفه شناسی یا وجدان کار ی است (سماواتیان و همکاران،۱۳۹۰).
تعریف عملیاتی: در این پژوهش دلپذیر بودن بر اساس معرفها و آیتمهایی شامل، اعتماد،درستکاری و صراحت، نوع دوستی، فرمانبرداری، میانهروی و فروتنی مورد سنجش قرار گرفته است و شامل سؤالات ۴، ۹، ۱۴، ۱۹و ۲۴ موجود در پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت میباشد.
۱-۷-۵-۲) با وجدان بودن
تعریف مفهومی: با وجدان بودن[۹] میزانی که اعضای تیم با دقت، کامل، دستاوردگرا، مسئول، سازمان یافته، منظم، وسواسی در برابر وظیفه نشناسی، آشفتگی، بینظمی و بی پروایی هستند، اطلاق میشود (جمشیدی و همکاران،۲۰۱۱). افراد با وجدان تمایل به سازماندهی، کارآمدی، خویشتن داری، پیشرفتگرایی و منطق گرایی دارند(ادیب منش و همکاران،۱۳۹۲).
تعریف عملیاتی: در این پژوهش باوجدان بودن بر اساس معرفها و آیتمهایی شامل کفایت، نظم، وظیفهشناسی، پیشرفت طلبی، خویشتنداری مورد سنجش قرار گرفته است و شامل سؤالات ۵، ۱۰، ۱۵،۲۰، ۲۵ موجود در پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت میباشد.
۱-۷-۵-۳) برونگرایی
تعریف مفهومی: برونگرایی[۱۰] به میزانی که اعضای تیم اجتماعی، پرحرف، مدعی و فعال در مقابل کنارهگیر، موقر، کم حرف و محتاط هستند، گفته میشود (جمشیدی و همکاران،۲۰۱۱). افراد برونگرایی تمایل زیادی به برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران، خودباوری، احساس آرامش در موقعیتهای اجتماعی مختلف، مشارکت در فعالیتهای گروهی، شادابی، انرژی زیاد و خوش بینی دارند (سماواتیان و همکاران،۱۳۹۰).
تعریف عملیاتی: در این پژوهش برونگرایی بر اساس معرفها و آیتمهایی شامل گرمی و محبت، جمعگرایی، جرات ورزی، فعالیت، عواطف مثبت و مطلوب مورد سنجش قرار گرفته است و شامل سؤالات ۲، ۷،۱۲، ۱۷ و ۲۲ موجود در پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت میباشد.
۱-۷-۵-۴) انعطاف پذیری
تعریف مفهومی: انعطاف پذیری[۱۱] شامل خلاقیت، عقل، فلسفه گرایی، استعداد، فرهیختگی، بذله گویی، خلاف عرف بودن در مقابل سربه راه بودن است. در واقع، به میزانی که اعضای تیم تخیلی، حساس، روشنفکر، مؤدب، در مقابل بیعاطفه، کوته فکر، خام و بیتکلف هستند، گفته میشود (جمشیدی و همکاران،۲۰۱۱).