Crawford, James and Koskenniemi, Martti ,’’ The Cambridge Companion to International Law’’, Cambridge University Press,2012,p127.
↑
Greenberg, Karen J.; Dratel, Joshua L. ,’’ Cambridge University Press,2005,p54. ↑
The Responsibility to Protect,Report of the International Commission on Intervention and State Sovereignty XI(2001) ↑
بارانی،محمد؛مبانی تعهدات بین المللی دولت ها در پیشگیری از جرایم جهانی شده،مجله حقوقی بین المللی،شماره ۴۸،۱۳۹۲،ص۱۰۳٫ ↑
رمضانی قوآم آبادی،محمد حسین؛پیشگیری و سرکوب جرایم زیست محیطی در پرتو اقدامات سازمان های غیردولتی در نظام حقوقی ایران،مجله حقوقی دادگستری،سال ۷۵،شماره ۷۵،پاییز ۱۳۹۰،ص۲۰۰٫ ↑
United Nations, http://www.un .org/wcm/conten t/site/undpa /main/issues /preventive_ diplomacy /qa _preventive ,p1(last visit 14/1/2015) ↑
Dag Hammarskjöld ↑
Bjola, Corneliu; Kornprobst, Markus,’’ Understanding International Diplomacy: Theory, Practice and Ethics’’, Routledge,2013,p182.
↑
Tant ↑
Perez de Cuellar ↑
The Office for Research and the Collection of Information(ORCI) ↑
Walraven, Klaas Van,’’ Early Warning and Conflict Prevention: Limitations and Possibilities’’, Martinus Nijhoff Publishers, 1998,p121
↑
اسلامی،مسعود؛پیشین،ص۲۷٫ ↑
United Nations Department of Political Affairs (DPA) ↑
سازمان ملل متحد تاکنون توانسته است با توسل به دیپلماسی پیشگیرانه،مانع از تشدید و وقوع مخاصمات و در نتیجه بکارگیری فزآینده تسلیحات متعارف در جریان یک مخاصمه تمام عیار شود. مهم ترین آنها عبارتند از :۱-در سودان،به کارگیری دیپلماسی پیشگیرانه از طریق اعمال نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد برای تضمین موفق برگزار نمودن همه پرسی استقلال ۲۰۱۱ سودان جنوبی صورت پذیرفت.شورای امنیت در اعمال این دیپلماسی پیشگیرانه از طریق صدور بیانیه ها و بازدید نمایندگان دول عضو پیشتاز بود؛۲- در گینه،دفتر سازمان ملل متحد برای غرب آفریقا در سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ تلاش بسیار نمود تا زمینه انتقال مسالمت آمیز قدرت را از دولت کودتای نظامی به دولتی که برآمده از اولین انتخابات پس از استقلال این کشور باشد را فراهم نمود؛۳-در سیرالئون،دفتر یکپارچه حفظ صلح سازمان ملل متحد(The United Nations Integrated Peacebuilding Office)به پیشگیری از تشدید خشونت ها که به دنبال بروز تنش ها میان دو حزب حاکم و رقیب در سال ۲۰۰۹ رخ داده بود؛کمک نمود؛۴-در عراق،ماموریت سیاسی سازمان ملل متحد(The United Nations Political Mission)،گفتگوی مسالمت آمیز راجع به شهر کرکوک و سایر مناطق مورد اختلاف داخلی را تسهیل ساخته و در برگزاری انتخابات در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ در عراق مشارکت ورزید؛۵-در کنیا،سازمان ملل متحد به دنبال وقوع خشونت های پساانتخایاتی در سال ۲۰۰۸،حمایت های قوی خود را اقدامات میانجی گرایانه اتحادیه آفریقایی اعلان داشته است؛۶-دفتر سازمان ملل متحد برای دیپلماسی پیشکیرانه در آسیای مرکزی به نزدیکی با دولت های ملی و سازمان های منطقه ای از جمله سازمان امنیت و همکاری اروپا به منظور پایان بخشیدن خشونت های بین قومی و بازگشت به نظم عادی در قرقیزستان همکاری نموده است.برای اطلاعات بیشتر در این ارتباط ن. ک به :
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
United Nations ,’’ Preventive Diplomacy’’ http://www. un.org/wcm /content/site /undpa/main/issues /preventive_diplomacy/qa_preventive ↑
Ramcharan, Bertrand G,’’ Preventive Diplomacy at the UN’’, Indiana University Press,2008, p203.
↑
Larsen, Jeffrey Arthur; Smith, James M,’’ Historical Dictionary of Arms Control and Disarmament ’’, Scarecrow Press,2005,p164.
↑
Tsagourias, Nicholas and White, Nigel D.,’’ Collective Security: Theory, Law and Practice’’, Cambridge University Press, ۲۰۱۳,p181.
↑
Continental Early Warning System ↑
Ibid,p122. ↑
The Agenda for Peace ↑
Malanczuk, Peter,’’ Akehurst’s Modern Introduction to International Law’’, Routledge,2002, p301.
↑
شهابی،فرهاد؛دیپلماسی پیشگیرانه در سازمان ملل متحد،فصلنامه سیاست خارجی،زمستان ۱۳۷۶،شماره ۴۴،ص۱۱۱۵٫ ↑
Cahill, Kevin M.,’’ Preventive Diplomacy: Stopping Wars Before They Start’’, Routledge,2012, p231.
↑
اما پس از پایان جنگ سرد،این دیپلماسی در زمینه سلاح های هسته ای چهار هدف عمده را دنبال می نمود:۱-پیشگیری از منع از تهدید متقابل هسته ای در مقابل تنش های مولد در روابط ایالات متحده و روسیه؛۲-پیشگیری از قرار گرفتن مواد هسته ای در دستان تروریست ها یا سازمان های جنایت کار بین المللی؛۳-پیشگیری از یک مسابقه جهانی تسلیحات هسته ای؛۴-پیشگیری از شرایطی که ممکن است برای ارسال غیرمجاز موشک های مجهز به سلاح های هسته ای موثر باشد. ↑
ابراهیمی،شهروز؛سازمان ملل متحد ؛خلع سلاح و کنترل تسلیحات،فصلنامه سیاست دفاعی،تابستان ۱۳۸۰،شماره ۳۵،ص۴۷٫ ↑
پترس غالی،پترس؛نقش سازمان ملل متحد و دبیرکل آن در دیپلماسی پیشگیرانه،مجله اطلاعات سیاسی-اقتصادی؛ترجمه زهرا کسمتی،آذرو دی ۱۳۸۱،شماره ۱۸۳ و ۱۸۴،ص۹۴٫ ↑
Medellín ↑
Frey,Barbara,’’ Small arms and light weapons: the tools used to violate human rights’’,Human Rights,Human Security and Disramament Forum,2004,p38.also available on:
http://www.peacepalacelibrary.nl/ebooks/files/UNIDIR_pdf-art2140.pdf ↑
اعطای مصونیت ها به مقامات دولتی هر چند به صورت موقت به ویژه در جریان مذاکرات صلح امری شایع است نمونه بارز آن را می توان در جریان اعطای مصونیت به اسلوودان میلوسویچ به وسیله دیوان بین المللی کیفری برای یوگسلاوی سابق به صورت موقت در زمانی که وی درگیر مذاکرات صلح به هدف پایان دادن به جنگ در کوزوو در ماه می ۱۹۹۹ بود.برای اطلاعات بیشتر ن.ک به :
Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights ‘’Rule of Law Tools for Post –Conflict States’’,http: //www.ohchr. org/Documents /Publications/ Amnesties _en.pdf,p3(last visit 16/10/2014) ↑
۲۰۰۷ Ouagadougou Political Agreement ↑
امجد،محمد؛نظریه همگرایی و سازمان کنفرانس اسلامی،دو فصلنامه دین و ارتباطات،تابستان و پاییز ۱۳۸۲،شماره ۱۸ و ۱۹،ص۱۹۴٫ ↑
بهزادی،،حمید، اصول و روابط بین الملل و سیاست خارجی، انتشارات دهخدا، ۱۳۶۸،ص۹۵ ↑
قاسمی،حاکم؛موانع رشد همگرایی در خاورمیانه،فصلنامه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران،دی ۱۳۷۲،شماره ۳۰،ص۱۸۵٫ ↑
فرانکل،جوزف؛نظریه معاصر در روابط بین المللی،ترجمه و.بزرگی،انتشارات اطلاعات،۱۳۷۱،تهران،صص ۸۳-۸۴٫ ↑
جمالی،تاریخ و اصول روابط بین الملل،نمایندگی ولی فقیه در نیروی مقاومت بسیج،تهران،۱۳۸۰،ص۲۱۶٫ ↑
کولایی،الهه؛ صداقت،محمد،پیشین،ص۹۶٫ ↑
غیور،امین ؛ نطاق پور،مهدی؛ عوامل منطقه ای موثر بر همگرایی ایران و روسیه و تاثیر آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، مجله سیاست دفاعی، سال بیست و یکم، شماره ۸۳،تابستان ۱۳۹۲،ص۱۷۱ ↑
سیف زاده، حسین، هم گرایی کشورهای اسلامی، انتشارات قومس، ۱۳۷۴،ص۴۵ ↑