مدل عدم اثربخشی
این مدل، با تمرکز بر عواملی که از عملکرد موفق سازمان جلوگیری میکنند و با نگریستن به سازمان، بهعنوان مجموعهای از مشکلات و خطاها یک دیدگاه متفاوتی ارائه میکند. فرض اصلی و پایهای این مدل این است که سادهتر، درستتر و سودمندتر است؛ که بیشتر، مشکلات و نقصها (عدم اثربخشی) را باید مشخص کنیم تا معیار شایستگیها را (اثربخشی). بنابراین، اثربخشی سازمانی بهعنوان نبود عوامل عدم اثربخشی تعریف شده است. جدول زیرمدلهای مختلف اثربخشی را با توجه به مفهومیسازی سازمان و تمرکز اصلی آن نشان میدهد(بازرگان، ۱۳۸۰).
جدول ۲-۱: مدلهای اثربخشی سازمانی
مدل
مفهومیسازی سازمان
تمرکز
مدل هدف
سازمان بهعنوان مجموعه عقلایی از ترتیبات (Arrangments) که گرایش به رسیدن به اهداف دارند.
رسیدن و تحقق پیامدها (اهداف)
مدل سیستمی
سازمان بهعنوان یک سیستم باز (درونداد، تغییر، برونداد).
درونداد، کسب منابع و منابع داخلی (ابزارها و شیوهها)
مدل عوامل استراتژیک
سازمان بهعنوان عوامل درونی و بیرونی که با مجموعه پیچیدهای از محدودیتها و اهداف، مذاکره و توافق میکنند.
پاسخ به انتظارات گروههای ذینفع قوی که حول سازمان هستند.
مدل ارزشهای رقابتی
سازمان بهعنوان ارزشهای رقابتی، که اهداف متعارض متعددی را خلق میکند.
سه بُعد ارزشهای رقابتی:
٭ تمرکز درونی در مقابل بیرونی
٭ کنترل در مقابل انعطافپذیری
٭ اهداف در مقابل ابزار یا شیوه
مدل عدم اثربخشی
سازمان بهعنوان مجموعهای از مشکلات و شکستها
عواملی که از عملکرد موفقیتآمیز سازمان جلوگیری میکنند.
مدل ارزشیابی اثربخشی آموزش منطقی
ارزشیابی برنامه های آموزشی، توجه ویژه ای در سال های اخیر به آن شده است و اکثریت آموزشگران، ارزشیابی را به عنوان بخش تفکیک ناپذیر کارشان در نظر می گیرند. استفاده از مدل منطقی در اندازه گیری عملکرد آموزشی تشویق شده است(Curnan and Lacava,. Hatry et al , 2000). این مدل که توسط دانشگاه ترویج ویسکانسین ارائه شده است به عنوان مدلی پویا و سیستمی در برنامه ریزی و ارزشیابی برنامه های آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان ابزاری جهت برنامه ریزی، به آموزشگران در تعریف و تعیین محتوای برنامه(نهاده ها) کمک می کند و به عنوان ابزار ارشیابی به آموزشگران کمک می کند تا بدانند چه موقع و چه چیزی را مورد ارزشیابی قرار دهند. بنابراین این مدل به منظور پی بردن به اثرات برنامه های آموزشی و اثر بخشی آنها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین بازده کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برنامه به منظور ارزشیابی موثر برنامه، توسط این مدل تعیین می شود این بدان معنی است که سطوح مختلف بازده مورد انتظار از یک برنامه آموزشی به وسیله این مدل مشخص می شود و این به زیبایی مدل می افزاید
از آنجا که در آموزش های غیر رسمی نیل به اهداف کوتاه مدت مد نظر می باشد، تمرکز این گونه آموزش ها بر ارزیابی یادگیری های کاربردی و آنی میزباشد. به طور کلی تمرکز بر ارزیابی یادگیری در این مدل به دلایل زیر مفید است.
۱-تمرکز بر ارزیابی یادگیری، نقطه ای جهت استفاده از مدل منطقی برای ارزشیابی برنامه ها محسوب می شود.
۲-شیوه ای مفید و عملی جهت ارزشیابی برنامه ها توسط آموزشگران کم تجربه در امر ارزشیابی می باشد. اجزای این مدل در نمودار زیر آورده شده است(بازرگان، ۱۳۸۰).
ستانده
نهاده ها
بازده
آنچه سرمایه گذاری مدت می شود