در این صورت خدمات این مؤسسات میتواند موجب ایجاد عدم اطمینان در بازار پولی و مالی کشور شود. کارایی سیستم های رتبه بندی اعم از داخلی و یا خارجی نیاز به زیر ساختهایی در بازار پول و سرمایه دارد. تا آن ها تحقق نیابد عملاً وجود این گونه سیستم ها ، نمیتواند اثر ملیت بر نحوه عملکرد مؤسسات دربازار پول و سرمایه داشته باشد. در اینجا به چند مورد از این زیر ساختها اشاره می شود :
یکی از پیش نیازهای لازم برای کارا بودن سیستم های رتبه بندی اعتباری ، وجود شفافیت در بازارهای مالی است. به این معنی که شرکتها بر اساس الزامات قانونی موظف به افشای اطلاعات مالی خود در قالب سیستم های حسابرسی نباشند. لذا قبل از هر چیز باید تعهدات لازم در زمینه تهیه یا بهبود قوانین ناظر بر عملکرد شرکتها صورت پذیرد. یکی از دلایل رونق فعالیت سیستم های اعتباری در کشورهای توسعه یافته علاوه بر نیاز پوشش ریسک های اعتباری، مسئله تعیین ارزش دارایی های بانک میباشد. این امر از آنجا ناشی شده که در بازارهای مالی ، امکان خرید و فروش قراردادهای وام وجود دارد و یکی از عوامل مؤثر در تعیین قیمت این گونه قرار دادها، میزان اعتبار گیرنده وام یا رتبه بندی اعتباری وی میباشد. به این ترتیب قبل از هر چیز باید شرایط لازم اعم از قانونی یا تکنیکی به منظور ایجاد امکان خرید و فروش تعهدات مشتریان در قبال مؤسسات مالی را فراهم نمود. طبیعی است که این امر نیاز به ایجاد ابزارهای جدیدی در بازارهای پول و سرمایه دارد ، لیکن باید توجه داشت که فراهم آوردن چنین شرایطی خود انگیزه های فوق را از درون بازار به منظور ایجاد مؤسسات رتبه بندی اعتباری مانند سایر کشورهای پیشرفته ایجاد خواهد کرد.
یکی از راه های رتبه بندی اعتباری که در بسیاری از بانک ها مورد استفاده قرار میگیرد. و از سوی مجامع بینالمللی همچون کمیته بال مورد شناسایی قرار گرفته است. استفاده از سیستم های رتبه بندی اعتباری داخلی است. لذا شایسته است که بانک ها تشویق به طراحی سیستم های رتبه بندی اعتباری داخلی شوند، در این راستا هر یک از بانک ها میتوانند با توجه به شرایط و حوزه فعالیت و تجربیات گذشته و با در نظر گرفتن دیگر عوامل مؤثر در رتبه بندی مشتریان خود اقدام به تهیه سیستم های رتبه بندی اعتباری مشتریان نمایند، از سویی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز میتواند با برقراری سیستم بانک اطلاعات اعتباری به شکلی که قبلاً اشاره شد. سیستم بانکی را در زمینه رتبه بندی اعتباری مشتریان یاری نماید.(علیزاده،۱۳۹۱، ۱۴۱)
۲-۱۵) تاریخچه بانک ملت
بانک ملت به موجب مصوبه مورخ ۲۹ آذر ۱۳۵۸مجمع عمومی بانکها از ادغام بانکهای تهران، داریوش، بینالمللی ایران، عمران،بیمه ایران، ایران و عرب، پارس، اعتبارات تعاونی و توزیع، تجارت خارجی و فرهنگیاندر تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۵۹ تشکیل و تحت شماره ۳۸۰۷۷ در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسید .عملیات اجرایی بانک نیز از همان تاریخ آغاز شد.
بانک ملت با سرمایه اولیه معادل ۵/۳۳ میلیارد ریال و ۱۳،۶۸۰ نفر پرسنل و ۱،۲۲۵ واحد بانکی در اثرادغام بانکهای یاد شده شکل گرفت. آخرین افزایش سرمایه شرکت در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۸۴بالغ بر ۱۱,۸۶۱ میلیارد ریال از محل تجدید ارزیابی داراییهای ثابت و اندوختهتسعیر داراییها و بدهیهای ارزی انجام شد.
به استناد مجمع عمومی فوقالعادهبانکها مورخ ۱۷ فروردین ۸۷ و تصوینامه هیات محترم وزیران به شماره ۶۸۹۸۵/ت ۳۷۹۲۵ مورخ ۲ مرداد ۸۶ شخصیت حقوقی بانک ملت به سهامی عام تبدیل گردید. بانک ملت درحال حاضر با سرمایه ۳۳٫۱۰۰ میلیارد ریال به عنوان یکی از بزرگترین بانکهای کشور است که درچارچوب دولت جمهوری اسلامی ایران فعالیت مینمایند. این بانکدارای ۱،۷۶۸ شعبه در داخل و ۵ شعبه در خارج از کشور میباشد.
تعداد پرسنل بانکدرحال حاضر۲۴،۹۷۹ نفر است و مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره بانک آقای محدرضا ساروخانی میباشند. مهمترین راهبردهای بانک ملت توسعه فنآوری اطلاعات وارتباطات، مدیریت روابط مشتریان، بهبود کیفیت خدمات، توسعه منابع انسانی و بهبودشاخص های عملکرد است. برای دستیابی به این راهبردها، اهدافی همچون رشد و بهرهوریبانک، سوددهی و ارائه خدمات مناسب به مشتریان، شناخت نیازها و دستهبندی مشتریان وفرآیندهای مربوط به سود(بانکداری جامع)، آموزشهای استراتژی محور، فنآوری نوین بانکی و همسوسازیاهداف فردی، بخشی و سازمانی ترسیم شدهاست.
۲-۱۵-۱) چشم انداز، مأموریت، استراتژی ها و اهداف
چشم انداز و مأموریت
استراتژی ها
اهداف
تسهیل فعالیت های اقتصادی اعم از تجاری، صنعتی و کشاورزی
بهبود شاخص های عملکرد
– حفظ و ارتقاء جایگاه رقابتی بانک
– مدیریت بهینه ترکیب سپرده های مشتریان، بهینه سازی پرتفوی مصارف و تعدیل مطالبات فوق
– افزایش سودآوری و سایر درآمد ها
– گسترش سطح ارائه خدمات ارزی و ضمانتنامه ها
– بهینه سازی شبکه واحد های بانک
تبدیل شدن به یک بانک پیشرو
توسعه تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات
– ارتقاء کیفیت و افزایش سرعت ارائه خدمات بانکی
– دسترسی مشتریان به خدمات بانکی online
– گرایش به سوی بانکداری الکترونیکی
– پاسخگویی به نیازهای جدید مشتریان و ارائه خدمات و محصولات نوین
– توسعه خطوط و زیر ساختهای IT
ایجاد ارزش های منحصر به فرد برای مشتریان
بهبود کیفیت خدمات
– استاندارد سازی ارائه خدمات
– تمرکز زدایی و تفویض اختیار در جهت تسریع ارائه خدمات
– ارزیابی عملکرد و کنترل استراتژیک فعالیتهای کلیدی
ارائه خدمات مؤثر به جامعه
توسعه منابع انسانی
– بهبود روش های جذب ونگهداری منابع انسانی در جهت افزایش رضایت مشتریان
– اصلاح ترکیب تحصیلات نیروی انسانی
– آموزش بهسازی و توانمندسازی نیروی انسانی
– افزایش میزان مشارکت کارکنان بانک در تصمیم گیری از طریق پیاده سازی سیستم پیشنهادها و نظام مشارکت
– نهادینه سازی و گسترش دیدگاه علمی در بانک از طریق توسعه و تعمیق فعالیتهای علمی و پژوهشی