شایان ذکر است برای اطمینان از اعتبار پرسشنامهها، آن ها را به اساتید محترم راهنما و مشاور و سایر صاحبنظران و کارشناسان مجرب جهت بررسی محتوایی پرسشنامه داده و پس از لحاظ نمودن پیشنهادات ارائه شده، پرسشنامه اصلی تنظیم گردید.
۳-۷-۲- پایایی[۴۸] تحقیق
پایایی ابزار که از آن به دقت، اعتمادپذیری یا تکرارپذیری نتایج آزمون نیز تعبیر میشود عبارت است از اینکه اگر یک وسیله اندازهگیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شده در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود (حافظنیا، ۱۳۹۲، ۱۵۵).
در پژوهش حاضر جهت بررسی پایایی، پرسشنامهها به ۳۰ نفر از اعضاء نمونه داده شده که با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامهها محاسبه گردید که به شرح جداول زیر میباشد:
جدول ۳-۲ توزیع سؤالات پرسشنامهها
متغیر
تعداد سوالات
تعداد توزیع شده
آلفای کرونباخ
سبک قانون گذار
۸
۱۴۰
۰٫۹۷۳
سبک اجرایی
۸
۱۴۰
۰٫۷۵۸
سبک قضاوتگر
۷
۱۴۰
۰٫۸۴۴
رضایت شغلی
۷۲
۱۴۰
۰٫۸۱۲
۳-۸ روش تجزیه و تحلیل داده ها
در پژوهش به کمک تحلیل داده های گردآوری شده واقعیات و سؤالهای علمی پژوهش را جستوجو میکنیم. داده ها به اطلاعات خام گردآوری شده از طریق مصاحبه، پرسشنامه یا مشاهده یا پایگاههای داده های دسته دوم اشاره دارد. با سازماندهی داده ها به طریقی معین، تحلیل آن ها و نتیجهگیری از آن ها جواب مسألهای را که در جستوجویش هستیم، پیدا میکنیم، تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از تحقیق حاضر شامل دو بخش به شرح زیر میباشد:
الف. آمار توصیفی:
با بهره گرفتن از آمار توصیفی، شناختی از وضعیت و ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان حاصل می شود که به منطور آن ازابزارهای جداول فراوانی[۴۹]، در صد فراوانی، نمودارهای دایره ای و شاخص های مرکزی مانند میانگین و شاخص پراکندگی مانند واریانس و انحراف معیار استفاده گردید.
ب. آمار استنباطی:
در آمار استنباطی به بررسی روابط علی بین متغیرهای موجود در مدل مفهومی تحقیق می پردازیم. در این مبحث از آزمونهای آمار استنباطی به شرح زیر جهت تحلیل متغیرها استفاده شده است:
-
- آزمون آلفای کرونباخ جهت بررسی پایایی پرسشنامه
-
- آزمون کولموگروف- اسمیرنف جهت بررسی نرمال بودن توزیع داده ها
-
- آزمون همبستگی پیرسون جهت بررسی اندازه و شدت رابطه بین متغیرها.
-
- آزمون رگرسیون خطی چندگانه
- آزمون فریدمن جهت رتبه بندی متغیرها
فصل چهارم:
تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱ مقدمه
به طور کلی هدف اصلی هر تحقیقی پاسخ به سؤالها و فرضیه هایی است که محقق برای شناخت واقعیتهای بیرونی طراحی کردهاست. میتوان گفت تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده، مهمترین گام در فرایند تحقیق محسوب می شود چرا که در طی این فرایند داده های خام با بهره گرفتن از فنون آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند یعنی طبقه بندی، تنظیم و پردازش میشوند و پس از پردازش در قالب اطلاعات در اختیار محقق و استفاده کنندگان قرار می گیرند. در ابتدا به توصیف ویژگیهای دموگرافیک در نمونه های تحقیق (سن،تحصیل، سابقه) اقدام نموده، پس از آن به منظور نمایش تصویری داده های فوق، از نمودار دایره ای استفاده شده است.
در راستای تحلیل داده ها و پاسخ به سؤالهای پژوهش و آزمون فرضیات، از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی دو گانه در پاسخ به این سوال که آیا اطلاعات گردآوری شده با فرضیات متناظرند، یا به عبارت دیگر، آیا نتایج مشاهده شده با نتایجی که فرضیات انتظار داشتند متناظرند، استفاده شده است.
۴-۲ توصیف و تجزیه و تحلیل داده ها (آمار توصیفی)
در این قسمت به ارائه آمار توصیفی، نمودارها و جداول ویژگیهای جمعیت شناختی نمونه پرداخته میشود. ارائه آمار توصیفی از آن جهت مهم است که باعث شناخت بهتر از جامعه و ویژگیهای عمومی آن و همچنین تحلیل بهتر ارتباط بین متغیرها میشود. در این تحقیق سن، تحصیلات و سابقه و وضعیت کاری به عنوان سؤالات عمومی پژوهش در نظر گرفته شدهاند، چرا که با بهره گرفتن از هر یک این سؤالات میتوان به برخی از اختلافات در دیدگاهها در میان کارکنان پی برد.
۴-۲-۱ سن
جدول (۴-۱) نشان دهنده توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس سن میباشد. همان گونه که در جدول
(۴-۱) مشاهده می شود، اکثریت نمونه تحقیق یعنی گروه سنی ۵۰-۴۰ سال دارای درصد فراوانی ۵۸٫۵۷% است.
جدول ۴-۱ سن پاسخ دهندگان
سن پاسخ دهندگان
فراوانی
درصد
۲۰-۳۰
۰
۰
۳۰-۴۰
۲۴
۱۷/۱۴
۴۰-۵۰
۸۲
۵۸/۵۷
بالای ۵۰
۳۴
۲۴/۲۸
حجم کل نمونه
۱۴۰
۱۰۰
نمودار ۴- ۱ سن پاسخ دهندگان
۴-۲-۲ تحصیلات
با توجه با داده های جمع آوری شده، پاسخی را که افراد در مورد تحصیلات به پرسشنامه دادهاند به صورت جدول ۴-۲ ارائه گردیده است. چنانچه در جدول ۴-۲ ملاحظه میشود، سطح تحصیل لیسانس با درصد فراوانی ۶۵٫۷۱% بیشترین درصد را دارا است.
جدول ۴-۲: توزیع فراوانی سطح تحصیلات پاسخگویان
سطح تحصیلات
فراوانی
درصد
دیپلم
۰
۰
فوق دیپلم
۱۱
۷/۸۶
لیسانس
۹۲
۶۵/۷۱
فوق لیسانس و بالاتر
۳۷
۲۶/۴۳
مجموع
۱۴۰
۱۰۰
نمودار ۴-۲: نمودار توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تحصیلات
۴-۲-۳ سابقه خدمت
با توجه به داده های جمع آوری شده، پاسخ افراد در مورد سابقه خدمت به صورت جدول ۴-۳ ارائه گردیده است. چنانچه در جدول ۴ -۳ مشاهده میشود، افراد با سابقه خدمت ۱۵-۲۰ سال بیشترین فراوانی را به خود اختصاص دادهاند.
جدول ۴-۳: توزیع فراوانی سابقه خدمت پاسخگویان
سابقه خدمت
فراوانی
درصد
۱۰-۱۵
۰
۰
۱۵-۲۰
۸۷
۶۲/۱۴
۲۰-۲۵
۵۳
۳۷/۸۶
بالای ۲۵
۰
۰
نمودار ۴-۳: نمودارتوزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سابقه خدمت
۴-۳ شاخص های توصیفی متغیرهای تحقیق
در جدول زیر میانگین، مد، انحراف معیار و واریانس مربوط به هر کدام از متغیرها نشان داده می شود.
جدول ۴-۴ شاخص های توصیفی متغیرهای تحقیق
واریانس
انحراف معیار
مد
میانگین
متغیر
۰٫۴۲۵
۰٫۶۵۱
۳٫۲۷
۳٫۲۶۸
رضایتمندی
۰٫۵۰۳
۰٫۷۰۸