افزایش تعداد و تنوع شرکتها، کاهش میزان منابع و افزایش هزینه دسترسی به منابع و در نتیجه سود پایینتر، افزایش هزینه ورود، ایجاد رقابت، نوآوری محصول، تمایز، ورودبه بازارهای دنج و
همچنین ادغامات عمودی و افقی درکسب و کارها در این
مرحله اتفاق می افتد.
مرحله بلوغ و استحکام
نوع گردشگر:انبوه
بزرگترین چالش: تکرار موفقیت در مورد این گردشگران،
در این مرحله قدرت مالی کسب و کارها و نحوه مدیریت آنها بسیار تأثیرگذار
است.
مرحله رکود
هنگامی که صنعت به تعادل رسیدموفقیت متوقف می شود. اما اگر نوآوری به نحو موفقیت آمیزی ادامه پیدا کند آنگاه صنعت، خود را وارد یک چرخه جدید رشد می نماید.
اجرای استراتژی های جذب
کارآفرینان پر شور که دارای دیدگاه و تحرک لازم برای ایجاد انقلاب در بازار هستند،
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
نوع کارآفرینی: احیا کننده و نیاز به کارآفرینی شومپیتری
موارد زیر از جمله راهکارهایی هستند که در دوره اشباع، رکود و افول بازار گردشگری یک مقصد به کارآفرینان پیشنهاد میشوند(ویرماری، ۲۰۰۶):
داشتن تصویر روشنی از نیازهای گردشگران، بازار و تجهیزات بازار.
اطلاعات تحقیقات بازار به منظور محاسبه ریسک احتمالی
توانایی تفویض اختیار[۱۲۶] و اشکال مختلفی از قراردادهای هم پیوندی[۱۲۷]
توسعه مدل های جدید کسب وکار، ساختارهای سازمانی جدید و روش های تأمین مالی جدید
در این مرحله ریسک پذیری متعادل و سرمایه گذاری مخاطره پذیر به طور فزایندهای مهمترین منبع تأمین مالی محصولات و بازارهای جدید میباشد.
توانایی مدیریت تغییر که بر اینرسی نهادینه شده، ذهنیت قدیمی و گروه های ذینفع و غیر مؤثر تأثیر گذار باشد.
توانایی فهم تأثیر فناوری اطلاعات بر تولید و بازاریابی محصولات و خدمات گردشگری
توانایی فهم پیچیدگی کیفیت تجربه یا خدمات و محصولات برای گردشگران نقاط مختلف (بازارهای مختلف)
توانایی برنامه ریزی و تفکر جهانی و ترجمه آن به تجهیزات و خدمات محلی (جهانی فکر کردن و محلی عمل کردن)
رهبری و انگیزش افراد در سازماندهی از طریق ساختارهای کاری مناسب و سیستمهای مشوق کاری
۲-۳-۸- عوامل مرتبط بر توسعه فرصت های کارآفرینی در گردشگری
در چارچوب رهیافت سیستمی، ایجاد جوامع کارآفرین و تشویق مردم محلی به فعالیتهای کارآفرینانه مستلزم شناخت و درک کافی از فرایند کارآفرینانه است که آنرا یک فعالیت باتوجه بهویژگیهای محیط درونی و بیرونی جامعه دانسته، بنابراین داشتن چارچوب و الگوی دقیق وروشن از مراحل خلق، اجرا و بهنتیجه رساندن فعالیت کارآفرینانه وابسته بهشناسایی عوامل و مؤلفه هایی است که صورت عینی/ذهنی یا مستقیم/غیرمستقیم در توسعه کارآفرینی مؤثر هستند برای اساس توسعه کارآفرینی در حوزه ی گردشگری به جهت ارتباط عمیق با بحث- های توسعه پایدار زیستی شکل ویژهای از کارآفرینی شکل میگیرد که تلفیقی از رویکرد رشد گرایی اقتصادی برپایه حفظ محیط زیست است. بهعبارتی مسئله توسعه ی کارآفرینی گردشگری شکل دهنده مفهوم اقتصاد محیط زیست درجوامع محلی است که براساس سیاستها و رویههای خاص خود دارای عوامل و مؤلفه های ویژهای است که در شکل زیر به آن اشاره شده است .
شکل ۲-۳: عوامل مرتبط بر توسعه کارآفرینی گردشگری
(مأخذ: رکن الدین افتخاری و همکاران، ۱۳۹۳)
در خصوص عوامل مؤثر در به وجود آمدن فرصتهای کارآفرینی در بخش گردشگری میتوان نگرش صاحبنظران را به شرح جدول زیر خلاصه نمود (رکن الدین افتخاری و همکاران، ۱۳۹۳):
جدول ۲- ۴: عوامل مرتبط در به وجود آوردن فرصت های کارآفرینی در گردشگری
معیارها
محقق
سال
عوامل اقتصادی (مزیتهای بازار، فراهم بودن سرمایه)، عوامل غیراقتصادی (مقبولیت کارآفرینی از نظر فرهنگی، تحرکات اجتماعی، امنیت و عواملی همچون طبقهی اجتماعی، قدرت و کنترل)عوامل روانشناختی (نیاز به توفیق، انگیزه ها ومخاطره پذیری)ترکیب عوامل تولید (به منظور ایجاد تغییر در تولید محصولات و خدمات)
ویلکن
۱۹۹۲